10 råd til en ung og sund hjerne

Brug et par timer dagligt på noget du virkelig elsker. Det kan føje ''forbrænding'' til hjernen.

Der er måske grå hår på dit hoved, rynker rundt om dine øjne, og måske et strejf af gigt i dine hænder når du når en vis alder. Men til trods for disse tegn på aldring, så kan du stadig vedligeholde en ung og frisk hjerne igennem hele dit liv.

Troede du at dette var umuligt? Overhovedet ikke. Tænk på din hjerne som en muskel som du træner dagligt. At give den interessante stimuli og problemer, den kan løse, hjælper med at styrke den. Og i sidste ende, så er det ligegyldigt hvor gammel du er. Du vil stadig have en ung og sund hjerne.

Vil du vide mere om hvordan du gør dette?

1. Gå i en time om dagen

gåtur

Vi siger dette om og om igen på vores blog: gå, gå, gå og gå noget mere. Få din krop i bevægelse i noget tid og det vil hjælpe dig med at slappe af, sørge for at dit hjerte bliver ved med at slå stærkt, og give dig daglig motion samtidig.

Fysisk aktivitet bekæmper faktisk kognitiv hæmmelse, reducerer stress, og stimulere væksten af nye nerveceller i dit hippocampus center. Det styrker din hukommelse, og får dig til at få det bedre følelsesmæssigt. Hvilken undskyldning har du så for ikke at gå ud med det samme på en dejlig gåtur?

2. Hav et par hobbier

Er du klar over hvor sundt det kan være at have en hobby? Brug et par timer dagligt på noget du virkelig elsker. Det kan føje ”forbrænding” til hjernen. Det er faktisk ligegyldigt hvilken opgave det er – det kan være at samle på frimærker eller mønter, at strikke, tegne, skrive, tage sig af dine dyr, eller passe haven.

En af de største fjender for en ung hjerne er kedelige rutiner. At gøre det samme dagligt kan virkelig hæmme din kognitive funktion, så udskyd det ikke – begynd at foretage dig ting, som du elsker!

3. Få ordentlig ernæring

To af hjernens største fjender er høje niveauer af dårlig kolesterol og blodsukker.

Det vil måske overraske dig at finde ud af, for eksempel, at læger nogle gange kalder demens for ”type III diabetesda denne neurodegenerative sygdom forårsages af hærdelse af arterierne i hjernen…hvilket delvist skyldes dårlig ernæring.

Så sørg altid for at holde en alsidig, afbalanceret lav-fedt diæt!

4. Få masser af frisk luft

Masser af studier har advaret imod noget overraskende: luften som du indånder i storbyer kan give dig mere end blot respirations problemer. Det kan også forhøje angstniveauet og endda føre til et slagtilfælde.

Prøv at slippe væk fra fylde urbane miljøer når det er muligt, og husk at indånde den rene, sunde og friske luft.

5. Få imellem seks til otte timers søvn dagligt

søvn

Kronisk søvnløshed er en af hjernens ”dødsfjender”. Det kan få dig til at miste mental smidighed, til at lide af huller i hukommelsen, og fremdrive stress og angst. Søvnløshed er et alvorligt problem som skal behandles det det er ligeså vigtigt som at holde sig både fysisk og metalt aktiv. Husk at lade din hjerne hvile, det er virkelig vigtigt.

6. Ryger du?

Vi behøver ikke at fortælle dig at rygning er skadeligt. Rygning tager ikke blot flere millioner liv per år, men efterlader også mange familier uden deres elskede. Hvis dette er dig, eller hvis nogen du elsker stadig ryger, så begynd idag på at stoppe denne farlige vane.

7. Vigtigheden af forhold

venskab

At have en stabil vennekreds kan give masser af fordele til både sindet og hjernen. Dine elskede lytter til dig når du har et problem, opmuntre dig når du har behov for det, får dig ud af et dårligt humør… at have en god vennegruppe er essentielt for at holde din hjerne ung og sund.

8. Prøv at lære noget nyt hver dag!

Vær mere nysgerrig omkring livet, søg efter ny viden, og lær nye ting hver dag. Hvorfor ikke prøve at starte din egen online blog for at dele dine daglige oplevelser. Eller dele nogle af dine favorit opskrifter med venner eller prøve nogle nye? Livet er fuldt at måder til at berige dit sind og dine oplevelser på, og vi forsikre dig om at dette bestemt vil hjælpe dig med at vedligeholde en ungdommelig hjerne.

9. Vær optimistisk

god-attitude

At have et optimistisk syn på tilværelsen er ligesom at indtage en daglig multivitaminpille. Det er den bedste medicin til at holde dig motiveret og hjælpe dig med at håndtere livets kompleksitet. Der er selvfølgelig masser af tidspunkter hvor du har haft negative følelser som har fået dig til at få lyst til at løbe væk, til at slippe væk fra den mørke tunnel.

Men det er ikke det værd. Lær at vågne op med et smil på læben og skab et sundt og simpelt syn på livet der er fyldt med optimisme.

10. Kærlighed og livsnydelse

Hvis du har lidt under følelsesmæssig tumult, så luk ikke dit hjerte af for verden for altid. Kærlighed er et eventyr, som altid er risikoen værd. Men bliv ikke besat af ideen om at finde en partner. Det vigtigste er at du aldrig mister evnen til at elske dig selv, og din familie.

Hvis du har børn, så nyd dem. Brug tid sammen med dine kæledyr, din familie, dine venner omkring dig, og ønsk altid det bedste for dem. Frem for alt, så glem aldrig at elske dig selv for den du er. At have positivt selvværd er essentielt for at holde din hjerne ung og sund.

FRA INTERNETTET