4-7-8-teknikken for tilstrækkelig søvn

8. maj 2016

Hvis du er et af de mennesker, der lider af søvnløshed eller problemer med at få tilstækkeligt med søvn, er vi sikre på at du allerede har prøvet alt, fra afslappende teer til en gåtur inden sengetid. En ting, vi skal huske på er, at et tip kan arbejde for én person, men ikke en anden, og det er derfor altid værd at prøve nye forslag for at finde ud af, hvad der er det rigtige for dig eller ej.

I dag ønsker vi derfor at snakke om den berømte 4-7-8-teknik, og selv om vi vil forklare det som en interessant tip, bør du vide, at mange mennesker, der anvender det regelmæssigt ikke kun opnår tilstrækkelig søvn, men også styrer deres stress bedre og kan slappe af..

Hvad med om vi begynder at prøve det i dag?

Hvad er 4-7-8-teknikken?

4-7-8-teknikken er en meget effektiv måde at slappe af på gennem ordentlig vejrtrækning. Denne metode blev udviklet af Andrew Weil, en læge ved University of Arizona (USA), en læge kendt for sine behandlinger til at reducere stress og angst og hjælpe mennesker, som har problemer med søvnløshed.

Denne læge har været på forsiden af Time Magazine to gange og selvom det er korrekt at han har et marketingfirma bag sig, er hans teknikker stadig meget effektive for enhver, hvis liv er påvirket af nervøsitet og stress.

Hvis dette er tilfældet for dig, er det værd at huske på den enkle 4-7-8-teknik af disse grunde:

Hvis du følger den i en måned, vil du bemærke hvor let det bliver at sove hele natten igennem. Din krop vil vænne sig til disse daglige afslappende øvelser, indtil din vejrtrækning dag for dag bliver mere rytmisk og rolig, dine muskler løsnes og sindet er meget mere afslappet, og du er derefter parat til at hvile hele natten.

4-7-8-teknikken er meget nyttig til at bekæmpe vores daglige stress og bedre styre vrede eller det raseri, der sommetider kan komme over os.

I løbet af den første måned skal du udføre 4-7-8-teknikken fire gange dagligt, men derefter er det tilstrækkeligt at udføre den en gang om morgenen og senere en halv time inden sengetid. Det vil sige at vores krop og vores hjerne er blevet vant til den teknik og vil være næsten automatisk hjælpe os med at sove.

Hvordan udføres 4-7-8-teknikken?

vejrtrækning

4-7-8-teknikken er meget let at udføre. For at gøre det du behøver kun at følge de nedenstående retningslinjer. Tag dette til efterretning:

Den første måned

I løbet af den første måned vil vi udføre 4-7-8-teknikken fire gange dagligt: først når du står op om morgenen; den anden efter din frokost; den tredje, når du kommer hjem om eftermiddagen; og den fjerde omkring en halv time før sengetid. Det er meget nemt, ønsker du at vide, hvordan man gør det?

  • Sid et behageligt sted, som gør at du kan holde din ryg 
  • Placer tungen bag fortænderne i overmunden, lige hvor ganen starter.
  • Luk nu munden og træk vejret ind gennem næsen, og imens du gør det, TÆLLER DU TIL 4.
  • Hold nu vejret I 7 SEKUNDER.
  • Dernæst udånder du al luften fra dine lunger i 8 SEKUNDER og giv samtidig slip på al din træthed, dit pres og din frygt. Dette vil være meget befriende.
  • Gentag disse punkter fire gange.
  • Og det er alt. Som du kan se, er det virkelig simpelt, men det gør at vi kan regulere vores vejrtrækning og hjælper os med at befri vores daglige stress.  Det vigtigste er ikke at glemme at gøre det hver dag i løbet af en måned fire gange om dagen.

I løbet af de følgende måneder

Efter den første måned vil vores krop og vores sind blive vant til disse mønstre. Dette er en nyttig måde til at styre vores kilde til ydre stress dagen igennem og som ændrer vores åndedræt, og som et resultat får os til at opbygge spænding indtil om natten, hvor det bliver for vanskeligt at opnå en god nats søvn.

Når de første 30 dage er gået, er det nok til at anvende 4-7-8-teknikken to gange dagligt, første gang når vi står op om morgenen og anden gang omkring en halv time inden du falder i søvn. Men hvis du på et tidspunkt finder dig selv meget stresset eller med en masse opbygget vrede på grund af et skænderi, så tøv ikke med at bruge den teknik, da den vil hjælpe dig til at slappe af.

søvn9

Afslutningsvis er det vigtigt, at du nøje følge disse tips for at opnå tilstrækkelig søvn:

  • Hold altid til din rutine i løbet af dagen, det vil sige, spise frokost og middag på samme tidspunkt hver dag og anvende 4-7-8-teknikken på de samme tidspunkter i løbet af dagen.
  • Spis en let middag og altid mindst to timer før sengetid.
  • Tag et afslappende brusebad før sengetid.
  • Det er meget vigtigt at to timer før du lægger dig, slukker du din computer og mobiltelefon når det er muligt, da disse skærme fungerer som stimulanser og og forhindrer os i at få en passende søvn.

 

 

 

FRA INTERNETTET