6 daglige vaner der gør dig gammel hurtigere

· 10. december 2015
Stress eller depression kan gøre, at du ældes tidligere. Tag dine følelser alvorligt og prioriter bedre for at beskytte dit helbred.

Tidens gang er uundgåelig, men hvor meget den påvirker dig personligt, afhænger i høj grad af dine daglige vaner. Nogle mennesker vælger at bruge dyre cremer og andre anti-aging behandlinger til at forebygge de første rynker, men hvad hvis vi fortalte dig, at der er nemmere måder at håndtere aldringsprocessen?

I dagens artikel vil vi gerne invitere dig til at lære mere om seks daglige vaner, der kan få din krop til at ældes hurtigere. Er du klar?

1. Så… hvordan er din kost?

Vaner-Gammel-2

Selvfølgelig har du nogle gange bogstaveligt talt ikke tid til at lave mad. Måske er det dit arbejde, dine daglige gøremål eller dagens tempo, der tvinger dig til at spise hvad end, du kan få fingrene i, og så hurtigt som muligt. Måske er det derfor, så mange mennesker spiser frosne eller forberedte færdigretter til mikroovnen i dag.

Endnu en alt for almindelig praksis, som ofte er stressrelateret, er at proppe måltiderne med smagsstoffer, fedtstoffer, salt, kød eller raffineret mel og sukker. Alle disse stoffer er mættende, men de forårsager også betændelse, vægtøgning og forhøjede niveauer af skadeligt kolesterol.

Det, hvad vi har beskrevet ovenfor, er alt for almindelige fænomener i nutidens verden, men tendenserne har givet os klare beviser for, at en dårlig kost kan føre til helbredsproblemer og for tidlig aldring. Toksiner i kroppen kan ændre dit stofskifte og ophobe væsker, hvilket betyder, at kroppen ikke kan afgifte sig selv ordentligt. Begge disse ting forsager kedelig og usund hud. Alt dette gør, at du aldres hurtigere.

Så hvad er løsningen? Vores ønske er, at sætte fokus på, at sunde spisevaner er synonyme med ydre skønhed. Antioxidanterne i sunde fødevarer hjælper med at beskytte din krop mod frie radikaler og dermed bekæmpe tidens gang. Drik naturlige juicer lavet af appelsiner, citroner, ananas og jordbær. Forsøg hver dag at forberede en rig og varieret salat, som indeholder friske grøntsager, magert kød, fisk og nødder… Og så er det ekstremt nødvendigt, at du siger farvel til salt og raffineret sukker. Du vil kunne se forskellen i spejlet!

2. Vær forsigtig med sollys

Vaner-Gammel-3

Ja, selvfølgelig elsker vi alle solen, især i løbet af sommeren. Men det er også vigtigt at erkende, at mens sollys selvfølgelig hjælper dig med at optage D-vitamin, er det samtidigt utroligt vigtigt for dit helbred, at du ikke gør solbadning til en vane.

  • Sollys accelererer aldringsprocessen, og det er en trussel mod din huds sundhed, når du er udenfor regelmæssigt uden solbeskyttelse.
  • Vi anbefaler stærkt, at du anvender solcreme som en del af dit daglige hudrutine. Der findes for eksempel fremragende produkter på markedet i dag, der inkorporerer solcreme i makeup og cremer, og derved giver dig den beskyttelse, du har brug for – de mange muligheder er værd at overveje.

3. Stress og negative følelser

Vaner-Gammel-4

Langsigtet og konstant tristhed eller stress vil bogstaveligt talt gøre dig gammel hurtigere. Det kan måske lyde som en overdrivelse, men det er en meget reel proces, som du skal være opmærksom på:

  • Langvarig stress, som bliver kronisk, når det påvirker dig hver eneste dag, kan forringe din generelle livskvalitet i høj grad. Over tid vil du opleve, at du ikke kan nyde de simple ting i livet, såsom at være i selskab med dine kære eller de små øjeblikke af helt grundlæggende lykke.
  • Hvis du undlader at tage dig ordentligt af dine følelser af tristhed og depression, vil dit helbred forringes. Depression er altid ledsaget af fysiske problemer såsom migræne, fordøjelsesproblemer og muskuloskeletale smerter. Denne kombination af fysisk og følelsesmæssige lidelse gør, at du ældes hurtigere. Det er faktisk helt uundgåeligt.
  • Du bliver nødt til at tage dit stressniveau alvorligt og passe godt på dig selv. Prioriteter din dag, og dyrk dine positive følelser ved at lede et roligt og fredeligt liv, der er fyldt med håb, drømme og spændende projekter. Hvis du opretholder en livskvalitet, hvor disse positive ting er fremherskende, vil din indre balance manifestere sig i ydre skønhed.

4. Vær altid hydreret

Vaner-Gammel-5

Hvor meget vand drikker du i løbet af dagen? At holde sig godt hydreret er afgørende for en sund krop og en sund hud samt for dit generelle velbefindende. Med masser af vand er din krop i stand til at optimere sin funktion samt fjerne toksiner og andre skadelige stoffer, der kan forårsage betændelse og for tidlig aldring.

Det er derfor vigtigt, at du drikker seks til otte glas vand om dagen. Hvis du ikke kan lide smagen af ​​almindeligt vand, så tilsæt lidt citronsaft. Det er lækkert!

5. Kørt fast? Ryst op i din rutine!

Vaner-Gammel-6

Vi ved, at det ikke er nemt. Alle har deres daglige forpligtelser, men det er stadig vigtigt, at du ændrer din rutine fra tid til anden for at sørge for, at du ikke kører fast. Ensartethed og mangel på nye stimuli, som giver ny læring og mental vækst, forringer aktivitetsniveauet i både krop og hjerne.

Et liv uden spændende stimuli til at berige din hverdag kan få dig til at føle dig trist og umotiveret. Hjernen har brug for daglig aktivering for at forblive ung og sund. Så prøv at tilbringe en time eller to om dagen på dig selv. Gå en tur, tilmeld dig et online kursus, læs en bog, nyd brisen… Du kan endda arrangere en rejse fra tid til anden, så du kan komme til at opleve andre miljøer. Oplevelserne, læringen og berigelsen, som du opnår, vil holde dig ung og levende.

6. Hvordan sover du om natten?

Vaner-Gammel-7

At få masser af stille, rolig søvn hjælper dig med at vågne op om morgenen med en følelse af at være udhvilet samt med at se smuk ud. Følg disse retningslinjer for at få tilstrækkeligt med søvn:

  • Sørg for, at du spiser en let aftensmad mindst to timer før sengetid.
  • Sluk computeren og mobiltelefonen mindst to timer før sengetid.
  • Tag en kort gåtur i en halv times tid.
  • Tag et varmt bad.
  • Drik en te lavet på citronmelisse eller rosenvand.
  • Læs en bog, der beroliger dit sind og lader søvnen komme naturligt.

Begynd at øve dig i disse enkle vaner i dag, og nyd en højere livskvalitet. De vil sikre, at tiden tager knapt så hårdt på din krop.