6 fødevarer til at opretholde en aktiv hjerne

· 3. marts 2016
Vidste du, at mørk chokolade (jo renere desto bedre) hjælper dig med at forbedre din hjernes og hjertes sundhed? Ved at spise det regelmæssigt hjælper det os også til at føle os bedre tilpas.

Hvordan er din hukommelse? Og din modstandsdygtighed over for stress? Har du svært ved at koncentrere dig? Hvis du føler dine livsstilsvaner er mangelfulde og din hjerne kan have behov for en bedre måde at få lidt mere energi og næring på, så skal du ikke se mere. Her vil vi give dig nogle enkle retningslinjer, som du ikke bør gå glip af for at opretholde en aktiv hjerne.

Betydningen af ​​vores kost og hjernens sundhed

Vi skal huske en vigtig kendsgerning om hjernen. Den er et af de organer, der kræver mest energi, næsten 20%. Det er derfor, vi ikke må glemme den og bør fokusere på, hvad slags mad, vi spiser, der vil støtte dens funktioner for at forbedre omsætning undgå en mulig trombose (blodprop). Vi bør også give den ordentlig næring, så dens funktioner ikke påvirkes negativt. Et klart eksempel på, hvordan vi kan ikke i tilstrækkelig grad nære os selv, er når vi forlader hjemmet om morgenen uden at spise morgenmad.

At springe morgenmaden over eller ikke spise korrekt i almindelighed kan gøre det vanskeligt for dig at koncentrere sig, og endda give dig hovedpine. Du bør tage hensyn til de fødevarer, der hjælper vores hjerne med at være mere aktiv, sund og ung. Vil du vide hvad de er? Tag dette til efterretning:

Sunde fødevarer til en aktiv hjerne

1. Havregryn

havremælk

Er du vild med havregryn? Det er godt for din hjerne, og du kan spise det som du har lyst, fra dens naturlige form til sund havremælk. Det indeholder mange proteiner og aminosyrer, som er godt for hjernen, sammen med umættede fedtsyrer, B1-, B3-vitaminer, folsye og E-vitamin, kalium, selen, fosfor, magnesium… Det er simpelthen vidunderligt. Ud over at forbedre vores hjernefunktioner, herunder forbedre hukommelsen, er det fremragende for vores hjertes sundhed.

2. Bananer

bananer2

Hvor mange bananer har du hjemme lige nu? Du bør aldrig være uden dem, så husk at. De er rige på glucose, hvilket er afgørende for at levere energi til vores hjerne. De indeholder også B6-vitamin, folsyre og vigtige mineraler, som magnesium, calcium, fosfor og selvfølgelig kalium. Det er en meget energisk og sund kost, som også indeholder opløselige fibre, som hjælper med at fremme afføring og forebygge forstoppelse. Da den er så rig på B6-vitamin, forbedrer bananer endelig vores hukommelse og øger vores humør. Men dog en lille advarsel: bananer kan ikke anbefales, hvis du har diabetes.

3. Broccoli

broccoli2

En af de vigtigste og mest anbefalede fødevarer, broccoli, er en f disse fantastiske ting, som blomkål eller rosenkål, som er rig på protein, fibre, A-, C-, E- og K-vitaminer og alle de værdifulde komponenter, der tilhører B-vitaminer. Med deres rigdom af B3- og B6-vitaminer, er de derfor rigtig gode til at pleje og forbedre vores hukommelse. Et forslag: de er bedst når den spises dampet eller rå, fordi det er den bedste måde at overføre deres fordele.

4. Valnødder

valnødder

Dette faktum vidste du sikkert allerede. Valnødder er de nødder, som er mest anbefalede af læger for vores sundhed til at forbedre kolesterolniveauet og vores hjernekapacitet. Men hvad er deres hemmelighed? De indeholder linolensyre, omega-3, fibre, B1-, B2-, B3- og B6-vitaminer, folsyre, magnesium, kobber selen, flavonoider og selvfølgelig E-vitamin. De er sunde for hjertet og hjernen, men spis kun 3 til 4 hver dag, ikke mere, fordi de har et temmelig høj kalorie-indeks.

5. Den sunde olieholdige fisk

FedFisk

Hvor meget fisk spiser du om ugen? Det er vigtigt, at det er fed fisk. Grunden til at olieholdig fisk altid anbefales er fordi den indeholder vigtige flerumættede fedtsyrer som Omega-3, der er så nødvendig for hjertets sundhed og hjernens. Ideelt set bør du spise fed fisk 3 til 4 gange om ugen. Alle i familien skal spise det, børn og voksne, glem ikke det!

6. Chokolade

MørkChokolade

Er du glad for at vi har medtaget chokolade i denne liste? Bestemt, for det kunne ikke udelades. Men selvfølgelig skal du forbruge det moderat og balanceret, husk på, at den sundeste chokolade er den med mest cacao. Det siges, at den bedste fremgangsmåde er at spise 30 gram mørk chokolade om dagen. Det er en fantastisk antioxidant, indeholder kalium, calcium,  magnesium og alle B-vitaminerne. Hvis vi spiser det regelmæssigt uden at overdrive det, vil det forsyne os med sunde næringsstoffer til vores hjerte og hjerne. Bare en bid af denne velsmagende fødevare, og du bemærker straks en følelse af velvære fra disse endorfiner, de elementer, der udskilles af hjernen, når vi er glade eller spiser vores livret. Ingen tvivl om det, en lille smule chokolade hver dag er sundt!

For en mere aktiv, sund og ung hjerne, skal du altid huske at inkludere disse fødevarer i din kost. Og glem ikke at drikke masser  af væske og få en aktiv livsstil. Hold dig aktiv fysisk og mentalt; glem ikke at udvikle din nysgerrighed – læs, styrk din interesse hver dag og få en begejstret tilværelse. Et godt incitament, ønsket om at lære nye ting og en ordentlig kost kan gøre meget for din hjernes sundhed. Hvad hvis vi begynder i dag for at passe lidt mere på os selv?