6 normale morgenmadsfejl

Hvis man ønsker, at ens morgenmad giver den energi, som man skal bruge for at kunne imødekomme resten af dagen, så bliver man nødt til at spise de rigtige madvarer og ikke begrænse sig selv til en kop kaffe. Find ud af, hvad de største fejl ved morgenmaden er i denne artikel!

Morgenmad er det vigtigste måltid i løbet af dagen. Uden det kan ens krop ikke fungere ordentligt.

Natten over tilbringer vi flere timer uden at spise noget.  Det første måltid på dagen giver os mulighed for at koncentrere os om dagens arbejde.

Med dette vil man undgå at være træt eller i et dårligt humør.

Dette måltid er kroppens første brændstof til dagen. Og hvis man ønsker at starte rigtigt ud, så bør man vælge det, man spiser, med omtanke.

Man bør undgå de mest gængse fejl ved morgenmaden. Og man bør sikre, at man får den energi, som man har brug for.

1. Ikke at spise

kaffe

Dette er uden tvivl én af de største fejl ved morgenmaden, som især unge mennesker laver. Fordi de har et tæt pakket liv, så har de tendens til at glemme morgenmaden eller springe den over om morgenen. Det kan skyldes, at de ikke har tid, eller simpelthen ikke er sultne.

Hvis dette er dig, så bør du huske, at dette er en dårlig vane, der kan føre til mange problemer med maven, såsom mavesår og for meget mavesyre. Dette er meget smertefulde tilstande.

Der er andre personer, som følger meget strikse kostplaner, som fraholder dem fra at spise en lang række fødevarer i mange timer. Dette anbefales ikke, med mindre det er anbefalet af en læge og under opsyn.

Man bliver nødt til at spise en god mængde mad, som vil lade en genoplade sine batterier og imødekomme resten af dagen.

2. Ikke at spise nok proteiner

For at starte dagen ordentligt, så er det meget vigtigt, at man får en god dosis proteiner ved morgenmaden. Det er ikke nok at spise en skål med morgenmadsprodukter for at komme igennem dagens første par timer.

Nogle personer spiser kun morgenmadsprodukter og fravælger mælken, som ville give deres almindelige dosis proteiner. Et godt alternativ er at tage en skive fuldkornsbrød.

Man kan spise dette med noget avocado eller et par pocherede æg for at få en simpel og nærende morgenmad.

Man bør huske, at hvis man ikke får den basale mængde proteiner, som man har brug for, så vil man være sulten igen efter nogle få timer.

avocado_aeg

3. Ikke at spise nok fibre

Sult vil opstå, hvis man får for meget sukker til morgenmaden. Det skyldes, at dette fordøjes meget hurtigt. Denne virkning kan blive modvirket ved at spise nok fibre. De gør, at ens mæthedsfornemmelse varer meget længere.

Det er vigtigt, at man indarbejder mindst fem gram fibre i sin morgenmad og sikrer, at man minimerer sit indtag af sukker. Det ideelle er, at man undgår enhver form for raffineret sukker. Morgenmadsprodukter, som har tilsat sukker, er blandt de værste former, man kan vælge.

Den bedste morgenmad ville være grøntsager med nogle kornsorter eller kerner og et stykke frugt.

4. At spise for lidt

Dette er én af de mest gængse fejl ved morgenmaden. De fleste personer går ud fra, at en god morgenmad består af et stykke frugt på vej på arbejde eller i skole. Denne idé er fuldstændig forkert, og man bør glemme den så hurtigt som muligt.

Det er bedst at give sig selv tid til at sætte sig ned og spise et afbalanceret måltid, der indebærer en passende mængde kulhydrater, fibre, proteiner og fedt. Man bør indtage mindst 300 eller 400 kalorier for at være sikker på, at man vil være mæt indtil frokosttid.

En hel morgenmad bør indebære:

  • Grøntsager og frugt
  • Proteiner af høj kvalitet
  • Komplekse kulhydrater
  • Sunde fedtstoffer, såsom nødder, kerner og olivenolie

En ting, man bør have i baghovedet er, at hvis man motionerer om morgenen og udøver intens træning, så kan ens krop gå i chok. I stedet for at forbrænde fedt, så forbrænder den i stedet muskler.

Før man går i fitnesscenteret, så er det en god idé at spise et lille mellemmåltid, som giver komplekse kulhydrater, fibre og vigtige aminosyrer.

5. Ikke at spise noget fedt

Der er denne falske tro om, at morgenmad bør være småt og sundt. Og endda måske at det bør være fedtfrit. Denne idé er fuldstændig forkert. For et måltid uden fedt kan føre til følelsen af sult efter blot en time.

Det er derfor, vi anbefaler, at man i de første timer i løbet af dagen, erstatter en fedtfri yoghurt med en fedtfattig. Hvis man ikke ønsker at gøre dette, så kan man tilføje nogle nødder for at undgå, at man bliver sulten senere.

Selvfølgelig bør man tage sig tid til at spise en sund morgenmad. En lille skål yoghurt med nogle få nødder udgør ikke et helt måltid morgenmad.

6. At spise morgenmad for sent

Det er bedst at spise indenfor den første time, efter man er vågnet. Jo længere man udskyder ens morgenmad, jo mere sulten vil man være, og jo sværere vil det være at blive mæt, når man endelig spiser.

Mangel på tid bør aldrig være en undskyldning for ikke at spise en fuldkommen og sund morgenmad. At planlægge måltiderne på forhånd og lære at foretage de rigtige valg i forhold til fødevarer vil hjælpe en til at få det bedste ud af tiden.

Man må ikke glemme at spise en fuldkommen morgenmad, som hjælper en til at få energi til hele dagen. Lav ikke disse fejl ved morgenmaden.