6 midler mod hævede ankler, fødder og ben

· 5. januar 2016
Ankler, fødder og ben er dele af kroppen, der har tendens til at hæve lettere, fordi de udover at støtte din vægt også påvirkes af faktorer som din kost, hormonelle forandringer og visse sundhedsmæssige lidelser. Ofte er hævede ankler, fødder og ben forårsaget af væskeophobning i hele kroppen, hvilket forårsager ophobning af toksiner og affald, der kan forværre inflammationen.

Der er mange ting, der kan have indflydelse på hævelse i den nederste del af kroppen. Blandt de mest almindelige årsager er graviditet, overvægt, fedme, at være stående i længere tid og selvfølgelig et overskud af væske ophobet i kroppen. Men nogle gange er du nødt til at være særlig opmærksom på denne form for hævelse, da det også kan være tegn på et mere alvorligt problem såsom leversygdom, venøs trombose eller en blokering i lymfesystemet.

Hvis dine ankler, fødder og ben forbliver hævede i en længere periode, er det meget vigtigt, at du kontakter din læge for at finde årsagen til problemet. I andre tilfælde hvor hævelsen er kortvarig, kan følgende naturlige remedier være til stor hjælp med at få dem til at vende tilbage til deres normale størrelse. 

Motion

Svømning

Selvom hævelse i ankler, fødder og ben kan være smertefuldt, så vil det forværre tilstanden, hvis man ikke er fysisk aktiv. I modsætning til almindelig opfattelse, så er sport en af de bedste måder til at reducere eller eliminere hævelse i benene. Når man motionerer, forbedrer det blodcirkulationen og hjælper med at forbygge problemer såsom blodpropper.

  • Anbefaling: Prøv svømning: dette er en lav-belastnings træning, der ikke forårsager yderligere belastning på ankler, fødder og ben.

Forbedr din kost og reducer saltindtaget

Kosten er en af de vigtigste ting for at have et godt helbred, for at forbedre cirkulation og forebygge sygdomme der kan påvirke de nedre lemmer. Som de fleste allerede ved så er for meget salt elle natrium en af hovedårsagerne til væskeophobning og akkumulering af toksiner i kroppen. Det er meget vigtigt at du reducerer dit saltindtag, som ikke bare kommer fra det rene køkkensalt du har i køkkenet – Mange andre fødevarer i supermarkederne indeholder store mængder natrium.

  • Anbefaling: Der er mange alternativer til salt til rådighed, samt alternative madvalg og opskrifter der reducerer saltets virkning. Indfør en sundere kost for at forebygge overvægt og undgå fedme.

Mælkebøtter

Mælkebøtte te

Mælkebøtter er en populær plante, der er kendt for at være et kraftigt diuretisk og detoxing middel. Det kan hjælpe med at bekæmpe væskeophobning, som hjælper med reducere den hævelse du oplever i ankler, fødder og ben.

  • Anbefaling: Lav mælkebøtte-te og drik tre kopper om dagen. Du kan også anvende væsken direkte på det angrebne område ved hjælp af en klud eller et håndklæde.

Epsom salt

En af de mere klassiske og gode behandlinger imod hævelse i benene er Epsom salt. De hjælper med at afslappe lemmerne, reducerer inflammation og stimulerer god cirkulation, der forebygger sygdomme og andre problemer.

  • Anbefaling: Tilsæt en kop Epsom salt til dit badevand og bad i mindst 15 minutter. Hvis hævelsen kun påvirker dine ankler og fødder, så kan du også forberede blandingen i en skål og tage et fodbad i mindst 20 minutter.

Aloe vera

Aloe vera

Denne plante har adskillige fordele for kroppen, både indre og ydre. En af de vigtigste egenskaber er dog dens evne til at bekæmpe inflammation og fjerne toksiner, hvilket selvfølgelig kan hjælpe med at bekæmpe væskeophobning.

  • Anbefaling: skrab gelen fra bladet af en frisk aloe vera plante og spis to spiseskefulde om morgenen på tom mave, blandet med enten vand eller juice. En anden mulighed er at anvende den friske gele direkte på de hævede områder.

Massage

Fod-og benmassage kan være meget afslappende, stimulerer blodomløbet og hjælper med at reducere væskeophobning. Prøv at bruge glatte, men faste, bevægelser, bevæg altid i retning mod hjertet.

  • Anbefaling: Brug essentielle olier til at massere hævede lemmer for at få bedre resultater. Nogle essentielle olier der har anti-inflammatoriske egenskaber er:Pebermynte
    Eukalyptus
    Citron
    Lavendel