6 øvelser til at komme af med spændinger i kroppen

· 13. december 2017
Du kan bruge et øjeblik når som helst på dagen til at komme af med spændinger i din krop - det eneste, du skal gøre, er at fokusere på dig selv og arbejde på at slappe af i hver del af din krop lidt efter lidt.

Det daglige liv kan være fuld af små bevægelser med bekymring og stress. Situationer som disse kan forårsage spændinger i kroppen, som kan ende med at forårsage fysisk smerte og endnu værre ting, hvis de ophober sig i kroppen.

 

Eftersom stress og angst er de hovedsaglige årsager til en række forskellige sygdomme og lidelser, er det meget vigtigt at finde en god måde at lindre ophobede spændinger i kroppen på.

Hvorfor forårsager stress spændinger i kroppen?

Når kroppen er i en skadelig situation, frembringer den en øjeblikkelig reaktion, der er designet til at gøre os klar til at håndtere en trussel og forbereder os fysisk og mentalt på at kæmpe for vores overlevelse.

Denne reaktion får musklerne til at blive spændte og trække sig sammen, hvilket forbereder kroppen på at forsvare sig selv.

Faktisk når vi bliver udsat for store mængder stress, ved vores krop ikke, hvilken specifik type farlig situation, vi står overfor.

Det skyldes, at signalerne, som vores hjerne sender, typisk er de samme, hvad end det er en stressende arbejdssituation eller et brutalt og vildt dyr, som bliver opfattet som en trussel.

Spændinger i ryggen

6 øvelser til at hjælpe med at lindre ophobet stress

Der er en måde at hjælpe med at lindre stress og spændinger, som ophober sig kroppen, på. Vi vil se på nogle simple øvelser, som kan hjælpe med at komme af med smerter, der er forårsaget af spændinger i kroppen.

1. Spændinger i ryggen

  • Stå oprejst og stræk dine arme over dit hoved.
  • Læn dig tilbage med din rygrad bøjet.
  • Vend tilbage til startpositionen.
  • Gentag 5 gange.

Denne øvelse er en meget effektiv måde at lindre ophobede spændinger i din ryg på.

2. Spændinger i nakken

Spændinger i nakken

Nakken er et af de områder på kroppen, som er meget påvirket af stress. Vi vil se på en simpel øvelse, som kan hjælpe med at fjerne spændinger, som ophober sig omkring dette område.

  • Stå oprejst med dine fødder spredt til skuldersbredde.
  • Placer dine hænder på dine hofter og bevæg dit hoved langsomt fremad og bagud, som hvis du nikker med hovedet.
  • Gentag 8 gange.

3. Spændinger i hovedet og ansigtet

Spændingshovedpine

Nogle gange er hovedet og ansigtet steder, hvor stress og angst ophober sig. Tjek denne simple øvelse ud til at hjælpe med at komme af med det.

  • Stå oprejst og stræk dine arme op over hovedet.
  • Bevæg dit hoved fra side til side.
  • For at hjælpe med denne udstrækning, kan du lægge dine hænder på dit hoved for at være i stand til at strække dit hoved endnu længere.
  • Gentag 8 gange, 4 udstrækninger til hver side.

4. Spændinger i musklerne i overkroppen

Denne øvelse er perfekt til at lindre stress, som ophober sig i ryggen, trapezius musklen og nakken.

  • Stå oprejst og stræk dine arme op over dit hoved.
  • Bøj din nakke fra side til side.
  • For at hjælpe med denne øvelse, kan du bruge dine hænder til at hjælpe med at strækkere dig mere.
  • Hold udstrækningen i 10 sekunder på hver side.

5. Spændinger gennem hele kroppen

Denne øvelse kan hjælpe med at lindre spændinger, som ophober sig omkring dine hofter, lænden og den nederste del af ryggen.

  • Stå oprejst og stræk dine arme ud over dit hoved.
  • Bøj dit hoved fremad mod højre, mens du lader din venstre hånd glide ned ad din højre arm.
  • Vend tilbage til startpositionen og gentag på den anden side.
  • Lav samlet 8 gentagelser, 4 på hver side.

6. Kom af med alle typer spændinger

Udstrækning hjælper mod spændinger i kroppen

Denne øvelse er perfekt til personer, som døjer med store mængder fysisk, mentalt eller følelsesmæssigt stress.

Hvis du har tendens til at døje med angst og udmattethed, eller du blot føler dig udmattet efter en hård dag med arbejde, kan du prøve denne øvelse:

  • Vælg et roligt sted med god ventilation.
  • Stå oprejst (selvom denne øvelse også kan laves siddende) og med dine fødder samlet, slap af i øjnene, lad dem ikke fokusere på noget og træk vejret normalt.
  • Dit hoved bør være i dets normale stilling.
  • Lad dine arme hænge frit langs siderne på din krop. Hvis du sidder ned, bør dine arme hvile på dine ben.
  • Lad dine skuldre falde ned mod dine albuer. Det vil hjælpe spændinger med at bevæge sig ned mod dine fingre.
  • Forestil dig vægten af din overkrop bevæge sig ned mod dit underliv.
  • Lad dine hofter løsne sig, og mærk styrken og fastheden i dine fødder.
  • I en tilstand af total afslapning skal du nu forestille dig, at dit hoved når op og rører himlen, mens dine fødder forbliver fast plantet på jorden.
  • Hvis du føler, at din krop er i perfekt balance, holder du stillingen og gør ikke noget. Lad blot din krop udtrykke sig selv og komme af med den ophobede spænding.
  • Prøv at holde denne stilling i 5 minutter. Lad dine tanker slappe af og prøve at give slip på dine daglige bekymringer.
  • Efter 5 minutter gnubber du hænderne mod hinanden og masserer dit ansigt og din nakke.

Disse simple øvelser vil hjælpe med at lindre spændinger i kroppen, som kan ophobe sig på grund af stress og bekymringer i hverdagen, som påvirker os alle.

Tøv ikke med at prøve dem nu – du vil ikke fortryde det!