7 psykologiske fordele ved fysisk træning

· 24. november 2016
Fysisk træning øger blodtilgangen til hjernen og fremmer iltningen. Dette forbedrer derfor den kognitive funktion og sænker eventuel forringelse, der er forbundet med aldring.

 

De fleste personer begynder at gå i træningscenter eller at træne for at forbedre deres fysiske udseende. Men hvad hvis vi sagde, at fysisk træning også er godt for dit sind?

I denne artikel vi vil afsløre nogle af de største psykologiske fordele ved at træne. Så bliv ved med at læse!

Fysisk træning er sundt for sindet

Ja, der er i den grad mange psykologiske fordele ved fysisk træning. Såsom at forbedre hukommelsen, lindre stress, give slip på angst og forbedre evnen til at lære.

Men der er også flere ukendte fordele, som fysisk træning kan give os.

tennis

I denne artikel vil vi kun snakke om 7 af disse fordele. Selvom vi ved, at der er mange flere, som kan tilføjes til listen.

Har du nogle at tilføje? Hvis du har, så del med os hvilke(n), der er værd at tilføje!

1. Fysisk træning gør dig mere glad

Hver gang man udfører fysisk træning, vil ens krop udløse endorfiner. Disse får en til at føle sig euforisk og fuld af lykke. Det er derfor, det er højt anbefalet at træne til personer, der lider af en depression.

Ligeledes hvis man har problemer med stress eller angst, så kan træning hjælpe med at løsne spændinger, som tærer på ens krop og sind. Dette vil hjælpe en til at slappe af, sove bedre, og man vil være meget mere produktiv i sin hverdag.

2. Forbedrer selvværdet

Træning lader en se sig selv som sundere og gladere. Dette er et skønt boost for ens selvværd. Det vil hjælpe en til at værdsætte sig selv mere.

Hvis man har problemer med at acceptere sig selv, så træn! Dette vil hjælpe en til at sig selv i et bedre lys og samtidig få det bedre. Man vil også vise sin bedste side af sig selv til andre.

3. Forbedrer sociale forhold

At have et bedre billede af sig selv, føle lykke, være glad for sig selv og værdsætte sig selv vil alt sammen forbedre ens sociale forhold. Man vil have en større tro på sig selv, hvilket vil hjælpe en til nemmere at skabe dybere bånd med andre.

venner_cirkel

Man vil også føle sig mere motiveret til at tage del i gruppeaktiviteter, holdsport og starte en samtale med en person, man ikke kender. Bare fordi man har det godt og er social.

Dette vil også få en til at have det godt og føle sig mere positiv.

4. Forebygger kognitiv forringelse

Hvis du er bekymret om degenerative sygdomme såsom Alzheimers, bør du vide, at fysisk træning kan hjælpe med at forebygge dem.

Det er derfor, man bør træne regelmæssigt, når man er mellem 25 og 45 år. Dit fremtidige jeg vil takke dig.

5. Hjælper med at kontrollere afhængigheder

Hvis man er afhængig af en form for stoffer, alkohol, tobak eller noget andet, kan fysisk træning hjælpe med at kontrollere det. Nogle gange kan det endda hjælpe en til at stoppe ens afhængighed fuldstændigt.

Hvordan kan det gøre det?

Afhængighed er tæt forbundet med hormonet dopamin. Dette hormon bliver også udløst, når man træner. Det er derfor, det er utroligt effektivt til at kontrollere afhængigheder.

6. Forbedrer hukommelsen

Træning øger produktionen af celler i hippocampus. Disse er ansvarlige for hukommelsen og indlæring. Takket være dette vil ens hukommelse blive bedre. Det lader en lære og huske ting meget mere effektivt.

Et stillesiddende liv er overhovedet ikke godt for hukommelsen.

glad_kvinde

7. Man vil være meget mere produktiv

Man vil måske tro, at fysisk træning vil gøre en meget mere træt. Og at man derfor vil være dårligere på arbejdet eller i de andre aktiviteter, man bliver nødt til at udføre.

Men det kunne ikke være længere fra sandheden.

Træning vil give en meget mere energi. Det skyldes, at selvom man måske ikke tror på det, så sørger det for, at man forbliver aktiv i løbet af hele dagen. Dette forebygger de “nedsatte” tidspunkter og mangel på koncentration på arbejdet.

Lever du et stillesiddende liv? Træner du regelmæssigt? Dette er blot nogle få af de fordele, som fysisk træning kan give.

Hvis du har det dårligt, eller hvis du ikke er produktiv, så tænk på, om træning kan hjælpe med at forbedre dette. Nogle gange kan noget så simpelt som at få en smule motion løse mange af ens problemer.