7 ting der sker, når du holder op med at spise sukker

· 10. august 2016
For meget sukker kan føre til fedme. Desuden mener nogle, at sukker er lige så skadeligt for leveren som alkohol.

Hvad gør sukker ved kroppen? I de sidste mange år har eksperter advaret os om farerne ved sukker. Det er den hyppigste årsag til type 2-diabetes, hjertesygdomme og fedme.

Sukker i sig selv er ikke forfærdeligt. Du bør dog ikke spise det i overdrevne mængder, især i raffineret form, som er den form der oftest findes på markedet.

Det findes i sin naturlige tilstand i frugt, og udgør ikke en trussel mod dit helbred, medmindre det indtages overdrevent. Det der bekymrer sundhedseksperter er, at raffineret sukker findes i de fleste folks kostvaner. Raffineret sukker i for eksempel morgenmadsprodukter og “sunde” snacks er ultra koncentreret, og kan være ligeså vanedannende som kokain.

Det kan synes umuligt at holde helt op med at spise det. Udover at blive solgt som tilføjelse til fødevarer, så findes det også i slik, brød, forarbejdede fødevarer, saucer og mange andre kommercielt producerede fødevarer.

På trods af dette, advarer læger og ernæringseksperter os for at sikre, at alle er klar over den skade, det kan gøre på kroppen, og vigtigst, hvordan man kan undgå det.

Hvis du fjerner det fra din kost, kan det resultere i utroligt ændringer for din sundhed, der vil forbedre din livskvalitet. Nedenfor finder du 7 grunde til at holde op med at spise sukker i dag.

Når du holder op med at spise sukker, vil du føle dig mættere

Sukker undertrykker et hormon i kroppen kaldet leptin, som er ansvarlig for følelser af mæthed efter at have spist. Resultatet er det umættelige ønske om at blive ved med at spise.

Efter du holder op, vil kroppen at regulere appetitten. Du vil opleve en større mæthedsfornemmelse, hvilket vil få dig til at spise færre kalorier og slik.

 

Uden sukker kan du bedre beskytte dit hjerte

Sukkerholdig kost med et højt glykæmisk indeks er forbundet med en større risiko for hjertesygdomme.

At undgå sukker er en måde at passe på hjertet og kontrollere triglycerider, som er en type fedt, der bruges til at gemme de ekstra kalorier fra sukker og reducerer effekten af godt kolesterol.

 

Sukker gør dig fed, så du kan tabe dig ved at skære ned

Sukker er en kalorieholdig fødevare uden vitaminer, mineraler og fibre. Fordi det er så højt i kalorier og mangler næringsstoffer, forårsager sukker ophobning af fedt og kan føre til fedme.

En undersøgelse i Endocrine Society afslørede, at indtagelsen af sukker kan forårsage en ophobning af fedet omkring maven og på taljen.

 

Masser af sukker er dårligt for din lever

3-lever

En undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nature tyder på, at overskydende sukker har en negativ effekt på leveren, tilsvarende alkohol.

At undgå sukker betyder at undgå en overanstrengt lever, hvilket hjælper den med at fungere optimalt.

 

Undgå nyresten ved at skære raffineret sukker væk

Selvom det kan blive overset, forårsager sukkerholdige drikkevarer og raffineret sukker i almindelighed en stigning i risikoen for at udvikle nyresten med 25%. Hvad værre er, at sukkerholdige drikkevarer som sodavand kan øge denne risiko med 33%.

For at undgå dette problem, skal du holde op med at drikke disse drikkevarer og vælge sunde alternativer som naturlig saft eller vand.

 

Beskyt din hjerne ved at undgå sukker

4-hjerne

Selvom alle beviserne ikke er der, har nogle undersøgelser vist, at forhøjet blodsukker kan være en af årsagerne til hjerneskader, der påvirker hukommelsen. Det er klart, at den skyldige i disse studier var ukontrollerede blodsukkerniveauer.

Men det er kendt, at indtagelse af for meget sukker, er den vigtigste årsag til højt blodsukker.

 

Skær sukker væk og hold din hud ung

Sukkerholdig mad aktiverer en proces kaldet glykering, som forårsager skade på elastin og kollagen i huden.

At skære ned vil hjælpe dig med at pleje din hud, og forhindre tegn på ældning.