8 tegn på, at du ikke drikker nok vand

Vores kroppe består af chokerende 75 til 80% vand. Det er ikke overraskende, at vandet er afgørende for størstedelen af vores krops funktioner. Lær hvordan du kan identificere, om du drikker nok vand baseret på 8 almindelige symptomer på dehydrering.

Du skal drikke 6 til 8 kopper vand om dagen for din krop kan være i optimal stand og for at undgå sundhedsmæssige problemer.

At drikke nok vand er en af de vigtigste vaner, du kan have. Som du sikkert ved, er det afgørende for en god livskvalitet.

Når du ikke drikker nok vand, svigter dine store kropssystemer. Dette medfører igen en dominoeffekt af negative reaktioner.

Tro det eller ej, mellem 75 og 80% af din krop består af denne vigtige væske. Vand er afgørende for hjernens og kredsløbets sundhed blandt mange andre ting.

Heldigvis er det en natur ressource, der altid er til stede, og vi kan endda få det ved at spise forskellige frugter og grøntsager.

Imidlertid er mange mennesker ikke opmærksomme på deres daglige forbrug og er ikke klar over, hvor vigtigt det er for den fysiske og mentale velvære.

Før eller senere vises symptomer på dehydrering sammen med dens skadelige virkninger.

1. Tør mund

En klæbrig, ubehagelig følelse i munden er resultatet af nedsat spytproduktion på grund af dehydrering.

Drikning af vand fungerer som smøremiddel til slimhinden i mund og hals, hvilket er vigtigt for at holde dem sunde og infektionsfrie.

Læs også: 7 tegn på, at du skal drikke vand med det samme

2. Følelse af tørst

Okay, det kan måske virke lidt indlysende. Trods alt, så er følelsen af tørst det mest tydelige tegn på lav væske indtagelse.

Det er også ofte et symptom på tømmermænd, da alkoholholdige drikkevarer dehydrerer kroppen og nedsætter energiniveauerne.

Hjernen sender disse advarselsskilte for at få den væske, den har brug for for at fungere optimalt.

3. Tørre øjne

Daglig indtagelse af vand hjælper ikke kun med at smøre mund og hals, men også øjnene og andre vigtige dele af kroppen.

Manglen på væsker kan reducere effektiv iltning, og får derved tårekanalerne til at tørre ud.

4. Led smerter

Brusk og ryg-diskene, der beskytter leddene, består af 80% vand.

På grund af dette er dit daglige vandindtag uundværligt for at undgå knoglefriktion og ledskader.

Når din krop er hydreret, holdes dine led smurt og klar til at håndtere den påvirkning, hverdagens bevægelser har på dem.

En vandmangel øger risikoen for traumer, for tidlig aldring og kroniske tilstande som gigt.

5. Muskelmasse tab

Muskler er også primært sammensat af denne vigtige væske. Det betyder, at jo mindre vand der er i kroppen, jo mere muskelmasse går tabt.

Vandindtag før, under og efter træning er vigtigt for at forhindre dehydrering og muskeltab.

Dette holder cirkulationen i gang og forhindrer skader forårsaget af inflammatoriske processer ved overanstrengelse.

6. Forhøjet risiko for sygdom

Derudover er drikning af vand også en væsentlig vane til at understøtte de rensende processer i kroppen, der hjælper med at fjerne toksiner.

Uden denne væske fungerer organerne ikke godt. Faktisk er immunforsvaret signifikant svækket.

Som følge heraf bliver kroppen mere modtagelig over for angreb af bakterier og andre stoffer, der kan forårsage alvorlige sygdomme.

Tjek denne artikel: 9 grunde til at drikke agurkevand hver dag

7. Følelse af træthed

Det er også afgørende for god blodcirkulation og optimal celle iltning gennem hele kroppen.

Dehydrering påvirker ikke blot blodgennemstrømningen i arterierne. Det hæmmer også iltningen af ​​hjernen.

Dette fører til konstante episoder med træthed, mental svaghed og andre relaterede symptomer, der holder dig fra at få dit arbejde udført.

8. Fordøjelsesforstyrrelser

Fordøjelsessystemet lider af forstyrrelser, når det ikke får nok væske i løbet af dagen.

Vand understøtter tarmbevægelsen og er nødvendig for regelmæssig bortskaffelse af affald.

Det virker som en fugtighedscreme for indtaget mad og hjælper dermed med at eliminere affald, som kroppen ikke behøver.

Uden ordentlig hydrering reduceres mavens slimhinde. Dette øger risikoen for halsbrand, refluks og mavekatar.

Som du kan se, spiller vand en ekstremt vigtig rolle i kroppen. At drikke nok vand er en sund måde at beskytte dig mod alle mulige slags problemer.

Generelt, så prøv at drikke 6 til 8 kopper om dagen, eller nyd det i smoothies, te og økologiske fødevarer.