Anbefalinger under lockdown-perioden

21. maj 2020
Perioden med lockdown, som coronavirus har tvunget os til at følge, sætter os i en usædvanlig situation. I dag vil vi nævne nogle anbefalinger, du bør have i baghovedet for at kunne håndtere denne tid derhjemme på den bedst mulige måde.

Siden begyndelsen af coronavirus-pandemien har det meste af befolkningen været nødt til at ændre adfærd. I nogle lande har regeringer indført en periode med lockdown og dermed også specifikke anbefalinger under lockdown. I andre lande har myndighederne anbefalet isolation og etableret bestemte begrænsninger.

Formålet med lockdown er at mindske spredningen af smitte. Der er en risiko for, at sundhedssystemet vil blive fyldt med tilfælde af coronavirus. Det er derfor vigtigt, at vi udflader smittekurven, så sundhedspersonalet kan have tid til at reagere på behovene for denne pandemi.

På trods af behovet for at udøve isolation, er nye komplikationer dukket op som følge af karantæne. At blive hjemme medfører nogle udfordringer, når det kommer til samliv, hygiejne og provisioner.

Medicinske og statslige organisationer har udviklet nogle vejledninger og anbefalinger under lockdown. Deres mål er at hjælpe deres befolkning med at håndtere denne pandemi.

Anbefalinger under lockdown vedrørende det mentale helbred

Det mentale helbred er grundlæggende under lockdown. Isolation er ikke noget, de fleste af os er forberedt på, og det gælder endnu mere, når det har med risikoen for at blive syg at gøre.

En af de mange anbefalinger under lockdown er etablering af daglige rutiner. At organisere sin hverdag hjælper med at organisere sin hjerne og sine følelser. Og dette afholder dig fra at ende i rod og kaos.

Du bliver selvfølgelig også nødt til at være kreativ og undgå at lave de samme aktiviteter i to, tre eller endda flere uger i træk. Når du organiserer din tid, skal du derfor holde dig væk fra monotoni. Dette er især vigtigt for børn, som ikke kan håndtere gentagelser uden at kede sig.

Det vil være vigtigt at forblive forbundet med den ydre verden, mens vi er under isolation. Det vil give os en følelse af sikkerhed at forblive opdaterede med udviklingen af coronavirus-pandemien. 

Vi bliver dog nødt til at være forsigtige med ikke at overdrive det, eftersom for meget information kan være kontraproduktivt. Derudover bør vi sikre, at vi får vores information fra en troværdig kilde for at undgå rygter, som kan føre til frygt og panik.

Som det sidste er tolerance en forpligtelse, når vi tilbringer tid i karantæne med andre mennesker. Når man bor under det samme tag, i så mange timer, er det logisk for os at føle os stressede og irriterede til tider. Det er vigtigt at prøve at håndtere disse øjeblikke så godt som muligt, eftersom de også er et produkt af denne usædvanlige situation.

Mand med mundbind følger anbefalinger under lockdown

Læs også: Skal man gå i bad hver dag under corona-karantænen?

Kost og motion

Når man er i karantæne, er det en risikofaktor, når det kommer til aspekter for vores helbred. Det er åbenlyst en nødvendighed at blive hjemme lige nu på grund af spredningen af coronavirus, hvilket er en større trussel. Det betyder dog ikke, at vi skal forsømme vores kroppe. Det er stadig vigtigt at spise sundt og få nok fysisk aktivitet.

Isolation kan gøre det sværere at holde vores køkkenskabe og køleskabe fyldte. Når vi tilbringer så mange timer indenfor, har vi derudover også tendens til at overspise mellem måltiderne. Begge disse faktorer kan have en negativ effekt på vores kroppe.

Prøv derfor at holde din kost så balanceret som muligt under lockdown-perioden. Anvendelsen af rutiner med bestemte skemaer vil også hjælpe dig med at spise bedre. Fastsæt tidspunkter til morgenmad, frokost, mellemmåltid og aftensmad og hold dig til dette skema.

Når det kommer til motion, har vi en anden risikofaktor, især på det kardiovaskulære niveau. Det er nemt at overse fysisk aktivitet, hvis vi ikke er opmærksomme. Længerevarende stillesiddende livsstil kan føre til vægtøgning, stivhed i led og ændringer i blodomløbet.

Træning derhjemme er en aktivtet, som du kan udføre sammen som en familie også. Du vil blive nødt til at tilpasse dig til dine nuværende omstændigheder, ved at udnytte rutinerne, som hjælper dig med at træne hele din krop.

Kvinde handler i supermarked

Vi anbefaler, at du læser: Ibuprofen og coronavirus: Er det en farlig kombination?

Anbefalinger under lockdown vedrørende hygiejne

Eftersom årsagen til denne periode med lockdown er for at stoppe spredningen af coronavirus, så er det blevet grundlæggende at udføre god hygiejne derhjemme. Det er et af de forbehold, som hjælper os med at bekæmpe pandemien og sænke smitteraten.

Det er ekstremt vigtigt for husstandens medlemmer at vaske deres hænder. Selv hvis vi ikke går ud, bør vi alligevel vaske vores hænder, før vi rører ved mad og når vi går ind og ud af et badeværelse.

Når vi gør rent i hjemmet, er det bedst at bruge blegemiddel. Den anbefalede koncentration er en del blegemiddel til 49 dele vand, men tjek hellere på mærkatet på flasken for at se, hvordan du skal fortynde det. Du kan bruge denne blanding til at rengøre gulve og andre overflader i dit hjem. Vær sikker på at lægge tøj og opvask i blød i vand, som er mindst 60ºC.

En svær situation er, når et medlem af husstanden lider af coronavirusDenne person vil være nødt til at forblive isoleret i et bestemt rum, med sit eget service og håndklæder. Hvis smittede familiemedlemmer bliver nødt til at bevæge sig rundt i huset, bør de opretholde mindst to meters afstand til resten af familien og bruge et ordentligt mundbind.

Husk, at perioden med lockdown er midlertidig

Vi går igennem svære tider og anbefalinger under lockdown skal gå hånd i hånd med vores viljestyrke. Vi bliver nødt til at huske på, at denne isolation er midlertidig. En dag vil det være overstået og vi vil måske komme ud på den anden side endnu stærkere i sidste ende, hvis vi ved, hvordan vi skal få det bedste ud af denne tid.

  • Campos, Roman, and Julissa Rosa. “Efectividad del Ejercicio Físico para mejorar la calidad de vida de las personas en hemodialisis.” (2017).
  • Abad, Fernando J. Biurrun. “El virus que puso al” Mobile” en cuarentena.” Actualidad jurídica Aranzadi 960 (2020): 22-22.
  • Moreno-Montoya, José. “El desafío de comunicar y controlar la epidemia por coronavirus.” Biomédica 40.1 (2020): 11-13.
  • Trilla, Antoni. “Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19.” Medicina Clínica, 2020, vol. 154, num. 5, p. 175-177 (2020).
  • Chen P, Mao L, Nassis GP, Harmer P, Ainsworth BE, coronavirus Li F. Wuhan (2019-nCoV): la necesidad de mantener una actividad física regular mientras se toman precauciones. J Sport Health Sci . 2020; 9 (2): 103-104. doi: 10.1016 / j.jshs.2020.02.001