Fire ting du bør undgå, hvis du har tyktarmsbetændelse

· 21. august 2018
Tyktarmsbetændelse er en lidelser, der stort set afhænger af, hvad du spiser, ud over din følelsesmæssige tilstand og livskvalitet. Prøv at læse vores forslag i dag, som vil hjælpe dig med at kontrollere og forhindre denne lidelse.

Tyktarmsbetændelse er betændelsen i tyktarmen. Det er en meget almindelig lidelse blandt folk, der bor i overfyldte byer og er under højt stressniveau.

Fødevarer er en vigtig faktor når det gælder behandling af symptomer på tyktarmsbetændelse – både for at komme sig fra det og undgå det helt.

Højt stressniveau, føre en stillesiddende livsstil og indtage usunde fødevarer (fastfood, sodavand, krydderier) kan føre til udviklingen af denne tilstand.

Symptomer på tyktarmsbetændelse

Der er mange typiske symptomer på tyktarmsbetændelse, herunder:

  • Mavesmerter og hævelse;
  • Blodig afføring
  • Kuldegysninger og rystelser
  • Dehydrering
  • Diarré
  • Feber

Besøg denne artikel:
En japansk teknik til at eliminere stress

Hvad skal man undgå, hvis man lider af tyktarmsbetændelse

1.  Visse fødevarer

Usund mad

Undgå bestemte fødevarer er afgørende for fuld helbredelse fra denne tilstand og undgåelse langvarig skade på tyktarmen. Fede fødevarer kan udløse tarm sammentrækninger og forårsage en negativ reaktion i hele kroppen.

  • Du bliver nødt til at holde dig væk fra stegte fødevarer, fedt kød og fastfood.
  • Du bør også undgå mejeriprodukter i et stykke tid efter at have fået tyktarmsbetændelse.
  • Hvis du har tarmproblemer, undgå eventuelle irriterende drikkevarer som te og kaffe.

I stedet bør du vælge drikkevarer som vand med citronsaft eller urtete, hvilket vil hjælpe din krop med at afgifte sig selv hurtigere.

2. Stressende situationer

Emotionelle lidelser øger aktiviteten og ændrer funktionen af din tyktarm. Disse kan være ledsaget af diarré eller forstoppelse, som er primære symptomer på nervøs tyktarmsbetændelse.

Det er vigtigt at styre stress godt i dit hjem eller på dit arbejde for at holde dine symptomer fra at blive værre.

3. Føre en stillesiddende livsstil

Ondt i nakken.

Stillesiddende mennesker er mere tilbøjelige til at udvikle tyktarmsbetændelse, siger eksperter. Derfor er det en god ide at få motion hver dag til håndtering af din stress og angst.

Det er en god ide at gå, cykle, svømme eller udføre andre aktiviteter, men sørg for at være konsekvent omkring det.

Se også:
6 former for overvægt og årsagerne bag

4. Selvmedicinering

Besøg din læge, hvis du har symptomer som opsvulmet mave, smerter eller ændringer i din afføring, såsom diarré med tre afføringer om dagen eller forstoppelse.

Undgå at tage medicin, fordi andre lidelser kan have lignende symptomer på tyktarmsbetændelse og kan gøre din situation værre.

Kost og fødevarer, der er egnet til tyktarmsbetændelse

Spis fem eller seks små måltider om dagen og spring aldrig over morgenmaden for at være sikker på at starte dagen med energi. Du kan prøve en flydende kost, som kan indebære drikkevand, æblejuice, bouillon og smoothies.

Morgenmad

Musli

  • En kop skummetmælk, et par skriver toast, og en skive skinke eller fedtfattig kalkun er en god mulighed.
  • En anden mulighed kan være fedtfattig almindelig yoghurt med kornsprodukter.
  • En tredje mulighed kan være en kop te og fuldkorns toast med frisk ost, helst lavt fedtindhold.

Hvis du vil have frugt med din morgenmad, er de bedste valg papaya, æble, pære, banan, fersken eller melon. Undgå appelsiner, kiwi, jordbær og guava, da de er meget sure og kan bremse fordøjelsen.

Frokost

Prøv grillet eller bagt kylling med en grøn salat, brøndkarse og rå spinat krydret med en teskefuld olivenolie. Du kan få et stykke ristet fuldkornsbrød ved siden af.

Aftensmad

Prøv pasta lavet med olivenolie. Som en anden mulighed, en kop fedtfattig almindelig yoghurt eller et stykke frisk ost med en skefuld honning.

Dette er en prøve kost til morgenmad, frokost og aftensmad, men du kan også indarbejde snacks mellem hvert måltid, så du ikke går så lang tid uden at spise.

Snacks til mellemmåltider

  • En kop sukkerfri frugtsaft.
  • Et stykke frugt – en banan, æble eller pære.
  • En kop te og to skiver fuldkorns toast.

Du kan prøve denne diæt hver uge, men bør overveje andre fødevarer, såsom frugt, grøntsager, kogt pasta, ris, kylling eller kød, kartofler og fuldkorns brød.

Du kan blande dine retter og lave alle mulige slags salater, hvis du ønsker det. Denne diæt er kun en guide til fødevarer, du kan spise, når du lider af tyktarmsbetændelse.

Andre anbefalinger

  • Drik mindst to liter vand eller naturlig frugtsaft om dagen.
  • Tyg din mad grundigt. Giv din mad tid til at blive fordøjet.
  • Hold en fast måltidsplan og skynd ikke på dine tarmbevægelser.
  • Undgå at bruge afføringsmidler, hvis du oplever forstoppelse, medmindre lægen har ordineret det.

Hvis du følger disse anbefalinger, fører en sund livsstil og opretholder en afbalanceret kost, kan du forbedre eller forhindre denne tilstand. Ændrer dine vaner og sørg for dit helbred!