10 gode fødevarer, når du vil fryse babymad

Ved du, hvilken babymad du kan fryse? Vi giver dig nogle muligheder, så du kan variere din babys kost og også spare tid på madlavning!
10 gode fødevarer, når du vil fryse babymad

Sidste ændring: 20 september, 2021

En af de ting, forældre bruger meget tid på, er at give vores børn mad. Med at skrælle, fjerne frø, hakke, koge og blende ser det ud til, at der aldrig er tid nok. Derfor er muligheden for at fryse babymad en god idé.

Frysning er en glimrende måde at konservere mad på. Du skal bare vælge de rigtige fødevarer og følge nogle tips til at bevare næringsstofferne, smagen og konsistensen af det, du tilbereder.

Ting, du skal bruge tilat fryse babymad

Inden frysning af babymad bør du lave en liste over de ting, du skal bruge. Dette hjælper dig med at holde din fryser organiseret for at opnå maksimal friskhed. Ifølge Mercedes Piquera bevarer de fleste fødevarer deres oprindelige egenskaber, næringsværdi, smag og aroma efter optøning.

Klistermærker og en permanent tusch

Nogle madvarer, du tilbereder, har en lignende farve – for eksempel gulerod og fersken – og det kan være forvirrende. Derfor skal du identificere hver beholder med navnet på, hvad der er i den, og den dato, du tilberedte det.

Isterningebakker

Isterningebakker er den nemmeste måde at fryse babymad på, fordi de kan rumme små portioner. Fleksible isterningebakker er nemmere end faste når, det kommer til at tage små portioner ud af fryseren.

Hvis du ikke har disse bakker, kan du bruge små plastbeholdere, der er lette at håndtere, når du tøer maden op.

Muffinforme til frysning af babymad

Muffinforme fungerer meget ligesom isterninger. Når babymaden er frossen, kan du overføre den til en frysepose eller en plastbeholder med låg.

Person er ved at fryse grøntsager skåret i stykker

Småkageforme

Du kan også bruge småkageforme, hvis du vil fryse babymad, ved at dække dem med bagepapir. Hæld puréen over eller brug en pose med et hjørne skåret af til at presse små portioner ud.

Fryseposer

Ifølge professor Roberto Massini skal alle frosne fødevarer beskyttes mod iltning i fryseren. Dette kan plette, beskadige eller dehydrere maden.

Fryseposer er en glimrende mulighed for at beskytte små portioner frosne madvarer. Du kan bruge store poser til at opbevare større mængder. Og selvfølgelig må du ikke glemme at mærke posen med madens navn og tilberedningsdato.

Hvilke fødevarer kan du bruge, når du vil fryse babymad?

Et team af kemiske ingeniører har forklaret, at der under langsom frysning dannes store, skarpe iskrystaller. Disse kan nedbryde strukturen af nogle fødevarer, så det er en god idé at mose eller blende dem, inden de fryses.

1. Græskar er godt, når man vil fryse babymad

Du kan bruge enhver slags græskar, såsom butternut eller hokkaido. Magasinet Perspectives in Human Nutrition anbefaler disse, fordi de er rige på beta-caroten, som er en forløber for A-vitamin. Desuden kan babyer lide deres søde smag.

Bare vask, skræl, skær i stykker og kog derefter i 5 til 8 minutter. Derefter drænes vandet og grøntsagen moses til en puré, manuelt eller med en foodprocessor.

2. Oksekød, kylling og fisk

Disse er de vigtigste proteinkilder til spædbørn. De skal koges i grøntsagsbouillon, til de er møre. Mos dem derefter, tilsæt lidt olivenolie eller smør for at lave dem til en puré.

3. Blåbær, jordbær og kirsebær

Dr. Garzón forklarer, at disse frugter er rige på anthocyaniner, et bioaktivt pigment kendt for den antioxidant virkning, det har på kroppen. De indeholder også C-vitamin og fibre, der hjælper med at forebygge forstoppelse.

Du kan blende dem friske og fryse dem direkte eller koge dem i 10 minutter først. Madlavning koncentrerer sukkeret og giver puréen en sødere smag. Husk at vaske dem godt inden tilberedning.

4. Ferskner

Ifølge den spanske ernæringsstiftelse er fersken rig på kalium, C-vitamin, carotenoider og antioxidanter. De indeholder også naturlig aroma og smagsstoffer ved navn kumarin.

Efter vask, skrælning og fjernelse af frøet skal du hakke dem og blende dem i en foodprocessor. Kog i cirka 15 minutter med lidt vand for at hjælpe med at udvinde de naturlige sukkerarter. Lad mosen hvile ved stuetemperatur, pak den derefter og frys den ned.

5. Rødbeder og gulerødder

To rodfrugter, som babyer tidligt kan begynde at spise, er rødbeder og gulerødder. Deres sødme gør dem normalt til en favorit blandt familiens yngste medlemmer.

Gulerødder indeholder betacarotener, der omdannes til A-vitamin, fiber og kalium. Professor Luis Leiva har talt om de ernæringsmæssige fordele ved rødbeder. De indeholder sukker, fiber, folsyre, jern, kalium og antioxidanter.

Du bør koge dem med skrællen på for at undgå tab af fytokemikalier og næringsstoffer, der opløses i vandet. Når de er møre, skrælles og moses de. Når de er afkølet, kan du opbevare dem i fryseren.

6. Sød kartoffel er godt, når man vil fryse babymad

Søde kartofler er en rodfrugt, der er rig på stivelse, sukker og carotenoider. De har et lignende udseende og tekstur som kartofler og er ideelle til tilberedning af mos.

Vask, skræl og skær i små stykker. Kog derefter i 15 til 20 minutter, eller indtil de er møre. Lad dem køle af og mos dem, inden du kommer dem i fryseren.

7. Bønner, linser og grønne bønner

Bælgfrugter er afgørende for et barns tidlige kost. Disse bønner er en kilde til vegetabilsk protein, stivelse og fiber. De er også rige på zink, jern, magnesium, calcium, fosfor og B-kompleks vitaminer.

Tilberedningstiden for bælgfrugter har en tendens til at variere afhængigt af, om de er bløde eller ej. Det er en god idé at lægge tørre bønner i blød i cirka 8 timer før tilberedning for at blødgøre dem. Linser bliver bløde på 15 til 20 minutter uden at ligge i blød først.

Når de er møre, skal du komme dem i din foodprocessor for at lave dem til mos. Du kan blande dem med lidt hvidløg eller løg for at fremhæve deres smag. De holder længe i fryseren.

Bælgfrugter

8. Majs

Babymajs er et glimrende valg til at blende og fryse. Denne kornsort indeholder en god mængde vand, fibre, proteiner og sukker. Du bør lægge det i blød i 6 timer for at fjerne den skal, der dækker det, som er svær for babyer at tygge.

Kog derefter i cirka 45 minutter, og lad det hvile. Bagefter blandes det i en blender med lidt olivenolie og noget af kogevandet. Mosen, der dannes, skal sies inden frysning.

9. Squash

Squash er en letfordøjelig grøntsag, og dens milde smag gør den til en favorit blandt familiens mindste. Den indeholder meget vand og fiber.

Efter vask skæres de i stykker og sauteres i hvidløg, løg og porre. Du kan blande det med gulerod og sød kartoffel, hvis du vil. Blend derefter, og det er klar til at blive frosset ned.

10. Blomkål og broccoli er gode, når man vil fryse babymad

Blomkål og broccoli tilhører samme familie af korsblomstrede grøntsager. Ifølge Department of Agriculture and Consumer Services indeholder broccoli A-, K- og C-vitamin og folat. Professor Nicolás Pedreros fremhæver blomkål som en kilde til bioaktive forbindelser.

Du kan gøre dem bløde ved at dampe dem i 5 minutter. Mos derefter og lad det køle af ved stuetemperatur inden frysning.