Fordelene ved mizuna: Ernæringsværdi og tilberedelse

Du har sikkert spist mizuna mere end én gang uden at vide præcis, hvad du spiste. Her fortæller vi dig alt om dets egenskaber.
Fordelene ved mizuna: Ernæringsværdi og tilberedelse

Sidste ændring: 23 august, 2021

Mizuna er en økologisk grøntsag, der kan bruges til at tilberede forskellige grøntsagsretter, f.eks. salater. Den indeholder en stor mængde antioxidanter og antiinflammatoriske stoffer samt en høj koncentration af vitaminer. Fordelene ved mizuna betyder, at det kan være en god idé at inkludere det i din kost.

Det er en af de mest almindelige grøntsager i de fleste industrielt tilberedte salater, der sælges kommercielt. Det er dog meget få mennesker, der kan identificere dette blad.

Mizuna: Næringsstoffer og vitaminer

Det første, vi skal gøre, er at definere mizunas specifikke udseende. Det er en grøntsag med tre blade, der sælges i grønne kviste. Det sælges normalt pakket, hvilket garanterer dets friskhed.

Set fra et ernæringsmæssigt synspunkt er dets indhold af C- og A-vitamin værd at fremhæve. Det indeholder også mikronæringsstoffer fra B-gruppen og nogle mineraler i små mængder. Det, der virkelig skiller sig ud, er dets antioxidantindhold.

Denne type grøntsager indeholder en stor mængde plantestoffer i dens indre. Disse elementer kan neutralisere dannelsen af frie radikaler og dermed bidrage til at opretholde homøostase. Derudover er de også vigtige for at regulere betændelse.

Som det sidste må vi ikke glemme dets store indhold af fiber. Dette stof er afgørende for god tarmsundhed.

Mizuna

Fordelene ved mizuna

Forbedrer immunsystemet

C-vitamin er et vigtigt element for at sikre, at immunsystemet fungerer korrekt. Opretholdelse af dens niveauer reducerer dine chancer for at få flere infektionssygdomme, såsom luftvejslidelser. Dette blev vist i forskning offentliggjort i Frontiers in Immunology.

Fordelene ved mizuna: Sundere hud

A-vitaminindholdet i mizuna er nøglen til at forhindre problemer i forbindelse med hudens sundhed, ifølge en undersøgelse offentliggjort i Nutrition in Clinical Practice. Det fremskynder ikke kun sårheling, men det forbereder også vævet på udsættelse for sollys. Dette minimerer den skade, der er forbundet med ultraviolet stråling.

Forsinker tegn på aldring

Antioxidant næringsstoffer er nøgleelementer i forebyggelsen af tegn på aldring. Neutraliseringen af frie radikaler forhindrer dem i at akkumulere i væv og beskytter dermed mod udvikling af sygdomme og fysiologiske problemer.

Ifølge en anmeldelse offentliggjort i tidsskriftet Current Aging Science er regelmæssigt forbrug af en god mængde forbindelser med antioxidantmidler en af de mest effektive måder at bremse aldringsprocessen på.

Fordelene ved mizuna: Forhindrer udvikling af tarmproblemer

Fiber er en forbindelse, der bidrager til tarmens sundhed. Det er et ufordøjeligt element, der øger afføringens volumen og dermed stimulerer passage og fungerer som et energisubstrat for de bakterier, der udgør tarmfloraen.

Mulige risici ved forbrug

Den eneste risiko ved at spise mizuna er, hvis du gør det uden at skylle det korrekt på forhånd. Du bør skylle det omhyggeligt under rindende vand for at fjerne snavs.

Men når det sælges i supermarkeder, er det normalt pakket, hvilket betyder, at det allerede er blevet rengjort.

Salater med mizuna

Den bedste måde at inkludere mizuna i din kost er i salater, ledsaget af andre grøntsager, der også giver næringsstoffer af høj kvalitet. Du kan også tilberede grøn juice, men det ødelægger fibrene mekanisk.

Ingredienser

  • 1 tomat
  • 1 løg
  • 1/2 salathoved
  • Mizuna
  • Solsikkefrø
  • Frisk ost
  • Ekstra jomfru olivenolie og salt
Solsikkefrø i skål

Fremgangsmåde

For at forberede en mizunasalat skal du starte med at skylle alle grøntsagerne grundigt under rindende vand. Riv derefter både mizuna og salat i ret små stykker. Hak tomat og løg med en kniv.

Læg derefter disse ingredienser i en skål, og drys et par skefulde solsikkekerner ovenpå. Tilsæt nogle skiver frisk ost og afslut med en smule ekstra jomfru olivenolie og salt efter smag. Du kan også tilføje andre urter eller krydderier, såsom oregano.

Fordelene ved mizuna: En sund grøntsag

Mizuna har mange egenskaber, der er gavnlige for dit helbred, især når du inkluderer det som en del af en afbalanceret og varieret kost. Det giver antioxidanter og vitaminer af høj kvalitet, som er nøgleelementer til forebyggelse af mange kroniske og komplekse sygdomme.

Derudover har næsten alle adgang til denne grøntsag. Den sælges normalt i poser, hvilket garanterer, at den er frisk, og at den holder længe. Det er billigt og alsidigt til brug i mange forskellige retter.

Det kan interessere dig ...
Fødevarer, du bør spise, hvis du er en vegansk atlet
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Fødevarer, du bør spise, hvis du er en vegansk atlet

En vegansk atlet bør spise friske fødevarer, der er i sæson. De bør ikke kun spise ris og pasta. Læs med for at lære mere!



  • Cerullo G, Negro M, Parimbelli M, Pecoraro M, Perna S, Liguori G, Rondanelli M, Cena H, D’Antona G. The Long History of Vitamin C: From Prevention of the Common Cold to Potential Aid in the Treatment of COVID-19. Front Immunol. 2020 Oct 28;11:574029. doi: 10.3389/fimmu.2020.574029. PMID: 33193359; PMCID: PMC7655735.
  • Polcz ME, Barbul A. The Role of Vitamin A in Wound Healing. Nutr Clin Pract. 2019 Oct;34(5):695-700. doi: 10.1002/ncp.10376. Epub 2019 Aug 7. PMID: 31389093.
  • Galvan YP, Alperovich I, Zolotukhin P, Prazdnova E, Mazanko M, Belanova A, Chistyakov V. Fullerenes as Anti-Aging Antioxidants. Curr Aging Sci. 2017;10(1):56-67. doi: 10.2174/1874609809666160921120008. PMID: 27659261.