Frygten for coronavirus: Sådan får du styr på følelserne

21. maj 2020
Frygten for coronavirus er en voksende realitet i hele verden, da der er flere og flere, som går i panik. Hvordan kan vi få styr på følelserne? I denne artikel giver vi dig nogle gode tips, så du kan få styr på din frygt.

Frygten for coronavirus har spredt sig i hele verden, siden Verdenssundhedsorganisationen (WHO) erklærede virussen for en pandemi. I dag er Europa epicenteret for sygdommen, selvom virussen også spreder sig med hastige skridt i andre dele af verden, for eksempel USA.

Af denne grund har de fleste lande etableret strenge sikkerhedsforanstaltninger i et forsøg på at reducere antallet af smittede. Selvom virussen som regel ikke medfører alvorlige komplikationer i unge og sunde mennesker, så er ældre mennesker og personer med kroniske sygdomme i risikogruppen.

Symptomer på COVID-19 er en tør hoste, feber og åndedrætsbesvær. Det sidstnævnte symptom er som regel mere alvorligt i de overnævnte risikogrupper.

Angsten og frygten stiger også blandt befolkningen. I lande såsom Spanien og Italien, hvor der er indført udgangsforbud, har disse følelser sat sig fast i befolkningen.

Det er meget mere vanskeligt at kontrollere situationen, når vi er bange og bekymrede. I denne artikel giver vi dig derfor nogle gode råd, som kan hjælpe dig med at få styr på de følelser, som coronavirus-krisen frembringer.

Frygten for coronavirus er steget blandt befolkningen. Denne frygt har blandt andet ført til hamstring i supermarkederne og diskrimination af mennesker.

Mand bruger mundbind pga. COVID-19

Hvad er konsekvenserne af frygten for coronavirus?

Myndighederne i mange lande har bedt befolkningen om at blive hjemme på grund af spredningen af COVID-19. Denne sikkerhedsforanstaltning har til formål at stoppe spredningen af virussen blandt mennesker. Ideelt set bør folk kun forlade hjemmet for at købe mad eller tage på arbejde, hvis de ikke har mulighed for at arbejde hjemme.

Der er opstået mange problemer på grund af corona-karantænen. Mange mennesker har valgt at vende tilbage til deres hjemby eller deres fædreland ved hjælp af tog, fly samt andre transportsmuligheder. Dette har medført, at virussen har spredt sig endnu mere.

Mange folk har hamstret i supermarkederne for at forberede sig på hjemmekarantænen. Det har medført, at mange supermarkeder var tomme i flere dage på grund af disse enorme og unødvendige indkøb. I lande såsom USA har frygten for coronavirus øget våbensalget.

Det er svært virkelig at forstå, hvad frygt og angst kan få os til at gøre. Vi giver dig derfor nogle tips til, hvordan du får kontrol over dine følelser og din situation på effektiv vis.

Læs også: Sund kost under corona-karantænen

Hvordan håndterer man frygten for coronavirus?

Det er meget sandsynligt, at mange af os vil føle anspændthed, frygt og måske endda panik på grund af den nuværende krise. Dette bliver ikke bedre af den konstante bombardering med informationer, og mange af os har svært ved at tænke på andet end coronavirus.

Det er ret almindeligt, at man bliver bekymret over ethvert lille symptom, som man måske har. Mange vil straks tro, at de er blevet smittet. Dette får mange til at ringe til sundhedsvæsenet, selvom det er deres frygt, der har fået dem til at fejlfortolke deres symptomer eller endda overdrive symptomerne i hovedet.

Det kan ligeledes være vanskeligt at ændre hele ens daglige rutine og at være nødt til at gøre alt derhjemme. Man skal lige pludselig arbejde hjemmefra og træne derhjemme, og man kan ikke længere socialisere med vennerne på samme måde, som man kunne før. Der er dog mange ting, som kan hjælpe dig med at komme igennem denne tid.

I denne tid er det vigtigt at holde kontakten med familiemedlemmer og venner, der ikke bor i nærheden.

Gå ikke glip af: Maveøvelser under corona-karantænen

Få styr på dine følelser

Frygten for coronavirus påvirker mange mennesker

Du skal først og fremmest forsøge at holde dig beskæftiget. Ryd tankerne og forsøg at tænke på noget andet, som ikke omhandler coronavirus. Accepter frygten og angsten, som situationen forårsager. Der er intet galt med at føle, som du gør.

Det vil være bedst at finde støtte fra de mennesker, der er tættest på dig. Hvis du bor alene, bør du ringe til din familie eller venner ofte. I kan også lave videoopkald. Det vigtigste er blot, at du får kærlighed og støtte.

Vær forsigtig med de informationer, du får om coronavirus

Det er ikke alle nyheder, der er helt pålidelige, og det er ikke al information, der er korrekt. Forsøg at få information fra videnskabelige og sandfærdige kilder. Prøv også at være objektiv og realistisk. Der er ingen fordel ved at være overdrevet bekymret.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på ethvert symptom, men du skal ikke blive besat af dem. Følg retningslinjerne for hygiejne og forebyggelse, som myndighederne har fastsat. Gør ikke oprør imod dem, da det er for dit eget bedste.

Bevar en optimistisk attitude omkring hele situationen. Bare fordi du er klar over faren, betyder det ikke, at du skal være negativ eller overdrevet bekymret. Når du får styr på dine følelser og din frygt, vil det hjælpe dig med at komme igennem det, og du vil være i stand til at se tilbage og være stolt over, hvordan du håndterede situationen.

  • Aumenta la venta de armas en Estados Unidos por el miedo al coronavirus | Internacional. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.elmundo.es/internacional/2020/03/17/5e708cfefdddffff038b465b.html
  • Consejos para gestionar el miedo al coronavirus. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.larazon.es/andalucia/20200314/yl2y5uvkr5hvxjg4wvluuslpne.html
  • Ren SY, Gao RD, Chen YL. Fear can be more harmful than the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 in controlling the corona virus disease 2019 epidemic. World J Clin Cases. 2020;8(4):652–657. doi:10.12998/wjcc.v8.i4.652