Hvad kan du gøre ved muskelkramper?

· 10. januar 2019
Muskelkramper kan vare i flere minutter og være meget smertefulde. De kan forekomme på forskellige tidspunkter, og selv når du ligger eller sover.

Muskelkramper er en ufrivillig spasme eller sammentrækning af musklerne. De er normalt meget smertefulde og kan vare mellem et par sekunder eller flere minutter. Det er muligt at have mere end en muskelkrampe på samme tid. Den gode nyhed er, at der er meget, du selv kan gøre ved muskelkramper.

Du kan lide af kramper i stort set enhver muskel. De mest almindelige muskler, der lider af kramper, er lægmusklerne, lårmuskler og musklerne i fødderne, hænderne, nakken og maven.

I denne artikel vil vi tale om muskelkramper, deres årsager, symptomer, forebyggelse og nogle virkelig nyttige tips.

Årsager til muskelkramper

Muskelkramper skyldes overstimulering af nerverne, som stimulerer muskelen. Dette skyldes igen:

  • Kraftig fysisk aktivitet (krampen kan forekomme efter eller under fysisk træning).
  • Dehydrering (en primær årsag blandt ældre og mennesker, der bruger vanddrivende midler).
  • Graviditet (generelt er disse krampe forårsaget af et lavt indhold af magnesium).
  • Elektrolytforhold, hovedsagelig udtømning af calcium og magnesium.
  • Knoglebrud (som beskyttelse, musklerne omkring skaden sammentrækkes ufrivilligt).
  • Metaboliske forandringer som diabetes, hypertyreose, alkoholisme og hypoglykæmi.
  • Neurologiske tilstande som Parkinsons, motorisk neuron sygdom eller muskelsygdomme (myopatier).
  • Venøs insufficiens og åreknuder i benene.
  • Lange perioder med inaktivitet (f.eks. I dårlig stilling).

Forebyggelse af muskelkramper

For at forhindre muskelkramper, bør du altid lave masser af udstrækninger før og efter enhver fysisk træning. Dette gælder især, hvis du er meget stillesiddende. Det er også vigtigt at sørge for, at du er godt hydreret på forhånd, under og efter træning, samt at undgå motion på meget varme dage.

Mange lider af natkramper, hovedsageligt i ben og fødder. Disse kaldes også nattlige idiopatiske kramper. Normalt har disse mennesker en familiehistorie med kramper, og det er i øjeblikket ikke kendt, hvad der forårsager dem.

Hvis du lider af disse kramper, anbefaler vi en udstrækningsrutine 15 minutter før du går i seng. Vi anbefaler også, at du vælger fødevarer, der er rige på calcium og magnesium, og holder dig godt hydreret hele dagen og holder dig aktiv.

Læs også: 5 tips til at slippe af med muskelkramper

Det kan du gøre ved muskelkramper

Udstrækningsøvelser er noget af det bedste, du kan gøre ved muskelkramper, især kramper i benene. Det er dog vigtigt at påpege, at dette ikke vil gøre en forskel natten over. Du skal have gjort det i et par uger ved at strække ud hver dag, så musklerne får mere modstand mod ufrivillige sammentrækninger.

Hyppig udstrækning og god hydrering løser ting for de fleste mennesker, der lider af idiopatiske kramper.

Den bedste måde at kontrollere, hvor hydratiseret du er, er ved at observere din urins farve. Hvis du er meget dehydreret, vil den få en stærk gul farve, såvel som en stærk lugt. På den anden side, hvis du er godt hydreret, vil din urin være klar og lugtfri.

Naturlige midler og rådgivning: Det kan du også gøre ved muskelkramper

Kalium

Bananer

Gode niveauer af kalium i kroppen hjælper med at forhindre muskelkramper. Frugter som kiwier og bananer er særligt rige på dette vitamin. De er et fremragende forebyggende middel samt hjælper på din restitution.

Hvad skal du gøre?

  • Spis en banan, inden du laver motion.
  • Eller drik en banan smoothie.

Æblecidereddike

Æblecidereddike

Æblecidereddike er et glimrende middel mod muskelsmerter, da det hjælper på blodcirkulationen samt er en skintonic. Det kan anvendes topisk.

Ingredienser

Sådan bruges

  • Påfør på det området, hvor du regelmæssigt lider af kramper. Nogle få lette massager skal være nok, og lad det derefter tørre.

Læs også: Reducer kolesterol og blodsukker med æblecidereddike

Guldblomme

Tørrede urter i skål

Guldblomme blomster bruges til at behandle blå mærker, leddegigt smerter og stive led. Det er muligt at foretage en infusion ved hjælp af disse blomster, blødgøre en klud i infusionen og anvende det på det berørte område.

Ingredienser

  • 1 spiseskefulde guldblomme blomster (15 g)
  • 1 kop vand (250 ml)

Forberedelse

  • Hæld koppen med vand i en pande og tilsæt guldblomme blomster.
  • Lad vandet koge og sluk derefter for varmen. Lad det hvile i 5 til 7 minutter og hæld det derefter i en kop og drik det.
  • En anden mulighed er at gøre en klud våd i infusionen.

Prøv massage

Massage

Du kan lindre smerten ved at gnide det berørte område med lette cirkulære bevægelser. Der er også anti-inflammatoriske og smertestillende salver og cremer som atleter bruger. Disse hjælper med at reducere smerten, afslappe musklerne og forbedre blodcirkulationen.

Sådan bruges det

  • Påfør massage på det berørte område ved hjælp af lette cirkulære bevægelser.