Hvor effektive er briller med blå lys filter?

Hyppig udsættelse for blåt lys fra elektroniske skærme kan forårsage skade på det menneskelige øje. Vi finder ud af, hvor effektive briller med blå lys filter kan være.
Hvor effektive er briller med blå lys filter?

Sidste ændring: 19 september, 2021

Lys er et komplekst fænomen. Det består af en række forskellige bølger, der varierer i deres emission af energi. Med nogle af dem, såsom blåt lys, opfatter vi energien, men lægger ikke mærke til deres farve. I dag spørger vi, hvor effektive briller med blå lys filter er.

Cirka en tredjedel af de bølger, der er synlige for mennesker, er blåt lys. De er af høj frekvens og energi, og nogle forskere mener, at når de rammer øjet, kan de have negative virkninger.

For at undgå sådanne negative konsekvenser foreslår de at bruge briller med filter. Men er sådanne filtre effektive eller endda nødvendige? Er blåt lys overhovedet skadeligt? Vi besvarer disse spørgsmål i denne artikel.

Forskellige kilder til blåt lys

Kvinde foran computer hviler øjnene

Selvom det ikke er det eneste, er solen den vigtigste kilde til blåt lys. Derfor er den skyfri himmel denne farve. Og når du er udendørs i løbet af dagen, bliver du næsten konstant udsat for disse bølger.

Derudover findes der mange andre kilder indendørs, der er menneskeskabte, for eksempel:

  • Lysstofrør.
  • LED lamper.
  • Alt plasma, LCD, LED, smart-tv.
  • Bærbare computere og computerskærme.
  • Smarttelefoner.
  • Tablets.
  • Enheder til videospil.

Næsten uden undtagelse udsender elektroniske skærme blåt lys. Og selvom mængden af energi fra disse er relativt små i forhold til solen, er pointen, at ifølge undersøgelsesresultaterne interagerer de fleste mennesker i næsten ti timer om dagen med forskellige enheder og holder dem meget tæt på øjnene.

Hvorfor menes blåt lys at være skadeligt?

Vi ved, at ultraviolet (UV) stråling er sundhedsskadelig, men forskere er ikke sikre på, hvilke virkninger andre stråler kan forårsage.

Heldigvis blokerer hornhinden og linsen effektivt UV-stråler og forhindrer de fleste i at nå nethinden. Faktisk kommer mindre end 1% igennem, selv uden briller.

Imidlertid er tilfældet med blåt lys anderledes, da det passerer ukontrolleret. Faktisk når næsten alt blåt lys nethinden.

Med hensyn til de mulige effekter på synet, selvom det er rigtigt, at digitale elektroniske enheder udsender dette lys, bør skærme alene ikke have så stor en effekt.

Forskere er endnu ikke nået til enighed om, hvor vidt det kan forårsage træthed eller andre problemer. Der kan være flere faktorer involveret, der kan påvirke øjet. Blandt disse er:

  • Skærme kan forårsage træthed, fordi vi bruger for meget tid, uden at vores øjne ændrer fokus.
  • At se på ting for tæt på øjnene belaster øjenmusklerne.
  • Der kan være andre kilder (lamper, et vindue), der forårsager blænding og gør øjnene trætte.

Kan blåt lys fra skærme virkelig påvirke synet?

Det er værd at huske, at blåt lys som nævnt er høj energi, men det har også en relativt kort bølgelængde. Det betyder, at det let spredes, især når der er en anden kilde i nærheden.

Som et resultat, når du forsøger at se på en skærm, justerer du konstant dit syn, når du prøver at fokusere, hvilket kan bidrage til øget træthed i øjnene.

Desuden har undersøgelser af laboratoriedyr samt forsøg med kulturer vist, at synligt lys med kort bølgelængde kan forårsage fototoksisk nethindeskade.

I denne forstand kan permanent eksponering for blåt lys påvirke følsomme celler i nethinden. Dette kan have lignende effekter som makuladegeneration og endda resultere i tab af syn, der kan blive permanent.

Andre artikler, der har evalueret forskellige undersøgelser, fandt imidlertid ingen tegn på, at nogen af disse kilder nærmede sig farlige sundhedsgrænser i forhold til fastsatte grænser og til, hvad vi absorberer, når vi ser på himlen, selv med langvarig  eksponering.

Mens mange fagfolk udtrykker bekymring over overforbrug af elektroniske skærme, er der behov for meget mere forskning for at bestemme det menneskelige øjes tolerancegrænse for kunstigt blåt lys.

Hvordan fungerer briller med blå lys filter?

Kvinde med trætte øjne har brug for briller med blå lys filter

Nogle mennesker skal konstant bruge elektroniske enheder, for eksempel personer, der arbejder hjemmefra. For dem er det en mulighed at bruge blå lys filter på skærmene.

Mange af disse filtre er tilgængelige, som er velegnede til computerskærme, samt tablets og smarttelefoner. De reducerer mængden af blåt lys betydeligt uden at påvirke enhedens synlighed.

Der er også briller, der tjener samme formål ved at reducere mængden af blåt lys, der når øjnene, enten fra enheder eller fra solen. Det er ikke-receptpligtige briller. Hvis du bruger korrigerende briller, kan du anmode om beskyttelse mod blåt lys i dine almindelige briller.

Derudover reducerer antireflekterende belægninger, såsom fotokromiske linser, også noget af blændingen fra skærme og blokerer noget af det blå lys.

Er briller med blå lys filter nyttige?

Undersøgelser om emnet har fundet resultater, der understøtter begge muligheder. Forskernes meninger om den påståede fordel ved brug af briller med blå lys filter er modstridende.

Der synes endnu ikke at være afgørende og udbredt bevis for, at sådanne filtre, hvad enten de er i skærme eller briller, reducerer belastning af øjnene, især i betragtning af at blåt lys ikke er den eneste årsag til dette problem.

Brug af filtre, når man ser på enheder eller udsættes for sollys, er imidlertid en mulighed sammen med andre foranstaltninger for at hjælpe med at reducere eller forhindre langsigtet svækkelse.

Blåt lys er ikke en dårlig ting i sig selv

Så hvorfor skulle vi ikke blokere alle kilder til blåt lys omkring os? Dette er ikke muligt eller ønskeligt af flere årsager. Til at starte med kan vi naturligvis ikke fjerne solen. Desuden er ikke alt blåt lys altid skadeligt.

Dens positive virkninger er relateret til kognitiv funktion, hukommelse og endda humør. For eksempel i tilfælde af sæsonbetinget affektiv lidelse bruges eksponering for en særlig type lampe som terapi.

Så det er ikke nødvendigt at fjerne denne form for lys fuldstændigt. Men det er tilrådeligt at tage forholdsregler for at reducere træthed i øjnene, f.eks. eegelmæssige pauser (5 minutter hver halve time), ikke være for tæt på enheden, justere bl.a lysstyrke, skrifttype og billedstørrelse.

Det kan interessere dig ...
Konsekvenser af for meget skærmtid til børn
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Konsekvenser af for meget skærmtid til børn

For meget skærmtid til børn kan have negative konsekvenser for udviklingen. Det kan påvirke indlæring og forhold. Hvor meget skærmtid har dine børn...



  • Davies S, Elliott M, Floor E et al. Photocytotoxicity of lipofuscin in human retinal pigment epithelial cells. Free Rad Biol Med 2001; 31: 256– 265.
  • Esaki Y, Kitajima T, Ito Y et al. Wearing blue light-blocking glasses in the evening advances circadian rhythms in the patients with delayed sleep phase disorder: An open-label trial. Chronobiology International. 2016; 33:8, 1037-1044.
  • Kuse Y, Ogawa K, Tsuruma K, Shimazawa M, Hara H. Damage of photoreceptor-derived cells in culture induced by light emitting diode-derived blue light. Sci Rep. 2014; 4: 5223.
  • Landon D, Barker C, Heath M et al. Evening wear of blue-blocking glasses for sleep and mood disorders: a systematic review. Chronobiology International. 2021; 24: 1-9.
  • Lawrenson J, Hull C, Downie L. The effect of blue-light blocking spectacle lenses on visual performance, macular health and the sleep-wake cycle: a systematic review of the literature. Ophthalmic Physiol Opt. 2017; 37(6): 644-654.
  • Sheppard A, Wolffsohn J. Digital eye strain: prevalence, measurement and amelioration. BMJ Open Ophthalmol. 2018; 3(1): e000146. doi: 10.1136/bmjophth-2018-000146.
  • Sparrow J, Miller A, Zhou J. Blue light-absorbing intraocular lens and retinal pigment epithelium protection in vitro. J Cataract Refr Surg. 2004; 30: 873– 878.
  • Vagge A, Ferro L et al. Blue light filtering ophthalmic lenses: A systematic review. Seminars in Ophthalmology. 2021; 18: 1-8. doi: 10.1080/08820538.2021.1900283.
  • Thrive Foundation of Youth. The Common Sense Census. commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/census_researchreport.pdf
  • Theoria, Vol. 18 (2): 69-80, 2009. LA RADIACIÓN ULTRAVIOLETA. SU EFECTO DAÑINO Y CONSECUENCIAS PARA LA SALUD HUMANA. https://www.redalyc.org/pdf/299/29917006006.pdf
  • Mol Vis. 2016; 22: 61–72. Published online 2016 Jan 24. Effects of blue light on the circadian system and eye physiology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4734149
  • Ophthalmic & Physiological Optics. (2017). Blue-light filtering ophthalmic lenses: to prescribe, or not to prescribe? https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/opo.12414
  • Eye (Lond). 2016 Feb;30(2):230-3. Low-energy light bulbs, computers, tablets and the blue light hazard. doi: 10.1038/eye.2015.261. Epub 2016 Jan 15.