Sådan forbedrer du din hukommelse med 7 simple øvelser

26. april 2018
Ved du, hvordan du forbedrer din hukommelse? Det er nemmere end du tror. Lær om 7 gode øvelser i denne artikel!

Hukommelse er en mental evne, der giver os mulighed for at lære, relatere til og afslutte de daglige aktiviteter i livet. Lær hvordan du forbedrer hukommelsen i denne artikel.

Det er et kompliceret cerebral fænomen, der giver os mulighed for at gemme og huske informationer – på kort, mellemlang og lang sigt. Dette gør det muligt for os at gøre hundredvis af opgaver.

Men efter mange års brug falder dets evner, og på grund af de ændringer, hjernen går igennem, kan det forringes væsentligt.

Med tiden kan du få sværere ved at huske vigtige oplysninger såsom datoer eller fødselsdage.

Hvis du mener, at du har hukommelsesproblemer, der går ud over det sædvanlige, så er det utroligt vigtigt at du snakker med din læge om det.

Hvis du bare gerne vil styrke din hukommelse, så du kan huske alle skuespillerne i din yndlingsserie, så læs med her.

Her er 7 enkle aktiviteter, der vil hjælpe dig med at gøre netop dette.

1. Lær noget nyt

Lær hvordan du forbedrer hukommelsen i denne artikel.

Læring er en proces, du kan gøre på et hvilket som helst tidspunkt i dit liv, og selv om vi ignorerer det, er det en af ​​de bedste måder til at træne din hukommelse på og holde den stærk.

Det gør det muligt for hjernen at forlade sin komfortzone samtidig med at man aktiverer mentale funktioner, der normalt slår fra, når der ikke er nogen udfordringer at overvinde.

På grund af dette, for at forhindre forringelsen af ​​denne evne, så prøv at udfordre dig selv ved at:

  • Lære et nyt sprog
  • Studere et nyt emne
  • Spil på et instrument
  • Slå op fakta, der interesserer dig

2. Husk simpel information

Det er ikke nødvendigt at lære komplicerede ting for at aktivere dit sind.

Udøvelsen af ​​at huske enkle ting er nok til at styrke din hjerne og dets evne til at indsamle og gemme oplysninger.

Prøv at huske noget nyt hver dag:

  • Et telefonnummer
  • En fødselsdag
  • En indkøbsliste
  • En adresse

Vælg også en af ​​ugens dage for at prøve at huske, hvad du spiste, eller hvordan din arbejdsdag var dagen før.

3. Opret mentale kort

Mentale kort

Oprettelse af mentale kort er en simpel aktivitet, der udfordrer hjernen, samtidig med at du styrker din evne til at huske.

Dets praksis anbefales også til at udvikle rumlig intelligens.

  • Det består af at tegne et kort i dit sind, for eksempel ved at besøge et nyt sted.
  • Læg hele ruten ud, og prøv at tilføje alle de detaljer, der kommer undervejs.

4. Husk at bruge akronymer eller akrostika

Tidsfordriv lige så enkelt som et akrostika eller et akronym kan aktivere funktionerne i forskellige dele af hjernen. Dette hjælper med at styrke hukommelsens evner.

  • Prøv at styrke hjernen ved at designe en akrostika, der tilpasser sig et søgeord, som du skal huske på

5. Brug berøring

Berøring for at huske bedre

Visuel information spiller en meget vigtig rolle i hjernens evne til at skelne et objekt fra et andet.

Ved hjælp af berøring kan du identificere subtile forskelle mellem elementer. Dette aktiverer og styrker de cerebrale områder, der behandler vigtige oplysninger.

Derfor kan voksne, der mister deres syn, skelne bogstaverne i blindskrift, fordi hjernen udvikler flere måder at behandle dem på.

  • En hurtig øvelse består i at lægge en mønt i en skål eller pung og kun bruge din følesans til at bestemme hvilken mønt det er.

6. Arbejd med din ikke-dominerende hånd

Har du nogensinde prøvet at udføre en af ​​dine daglige opgaver med din ikke-dominerende hånd? Var det svært?

Selv om det ikke er så nemt som at gøre det med din dominerende hånd, er det en meget god øvelse for at opretholde en stærk og aktiv hukommelse.

Ved hjælp af den modsatte side af din hjerne hjælper du med at udvide de dele af hjernebarken, der har ansvaret for at behandle information fra håndens berøring, ligesom du gør i denne aktivitet.

Prøv at gøre følgende opgaver med din modsatte hånd:

  • Skrivning
  • Børste dine tænder
  • Tale i telefon
  • Brug af en ske

7. Lyt til musik

Lyt til musik

Noget så enkelt og behageligt som at lytte til musik kan tjene som en øvelse for din hukommelse og kan hjælpe dig med at opretholde god mental sundhed.

Denne aktivitet, især når den indeholder klassiske melodier, forbedrer dine cerebrale evner, uanset din alder.

Musikken stimulerer hjernecellerne og hjælper dig med at opretholde optimal mental koncentration, hukommelse og auditiv udvikling.

Er du bekymret for din hukommelse? Har du problemer med at huske ting? Prøv at øve de nævnte øvelser, og du vil hele tiden nyde fordelene.

FRA INTERNETTET