Hvordan man forebygger og behandler dårlig blodcirkulation i benene

Åreknuder, træthed og dårlig blodcirkulation i benene er mere almindelige problemer hos kvinder over 40 år.

At holde os aktive kan være en af ​​nøglerne til at forbedre den dårlige blodcirkulation i benene, da vi hjælper med at aktivere både kredsløbs- og lymfesystemerne.

I denne artikel vil vi fortælle dig, hvad denne komplikation består, og især hvordan man kan forebygge og behandle den.

Dårlig blodcirkulation i benene: Hvad skal man vide

Den nedre ekstremitet er en væskeudvekslingszone. Det er enden på årernes og arteriernes vej og giver blodet mulighed for at vende tilbage til hjertet.

Blodkar, lymfesystemet, plasma og proteiner er involveret i denne proces.

Derfor, når det fejler, akkumuleres væsken og det kan ikke “returnere” til det rigtige sted. Dette er meget almindeligt, fordi vi normalt har vores ben i en nedadgående position, enten når vi sidder eller står.

Tyngdekraften udøver tryk på fødderne og forårsager forskellige symptomer som:

  • Træthed
  • Hævelse
  • Følelsesløshed
  • Åreknuder

Se også: Sådan er dine organer og følelser forbundet

Hvordan reduceres den dårlige blodcirkulation i benene

Ændring af daglige vaner er afgørende for at forebygge, behandle eller reducere dette problem. Det kan være kompliceret i starten, men det ender med positive resultater.

Vær opmærksom på disse tips til forbedring af den dårlige blodcirkulation i benene:

1. Ændre din kropsholdning

Kvinde på yoga måtte

  • Hvis du arbejder på et kontor, stå op fra dit skrivebord fra tid til anden og gå lidt rundt om det.
  • Du kan også placere en bænk eller papirkurven på hovedet for at hæve dine ben, mens du sidder foran computeren.
  • Hvis dit job består af at stå op hele dagen, så prøv at sidde et par minutter hver time eller tage et par skridt.

På lange ture med fly eller tog, brug fodstøtten og stå op fra dit sæde så meget som muligt. Hvis du er i bil, skal du stoppe hver eller hver anden time.

2. Udfør fysisk aktivitet

Det er ikke nødvendigt, at rutinen skal være for krævende. Daglige vandreture, noget svømning eller cykelture kan være nok.

  • Dyrkning af lav-intensiv og langvarig motion er grundlæggende, så både lymfesystemet og kredsløbssystemet aktiveres.
  • Tilpas 30 minutters motion om dagen i din tidsplan.

3. Drik væske

Drik nok vand

En god måde at modvirke den dårlige blodcirkulation i benene er ved at indtage væsker, der eliminerer toksiner gennem vandladning.

  • Det er vigtigt, at du drikker vand, naturlige frugter (friskpresset) og urteinfusioner (af vanddrivende urter som padderok eller rosmarin) for at nå dette mål.
  • Undgå alkohol, sodavand og kaffe, fordi de har den modsatte virkning.
  • Glem ikke at drikke 2 liter væske om dagen og øge det til 3, når der er varmt eller du dyrker sport.

4. Hæv benene

Ud over teknikken med at hvile dem på en bænk for at hæve benene, mens vi arbejder, så kan vi bekæmpe dårlig bencirkulation ved at gentage denne metode, når vi kommer hjem.

  • Når du sidder på sofaen og ser fjernsyn, kan du f.eks. Hvile dine hæle på sofabordet eller på en stol.
  • Når du går i seng, så læg dig ned med dine fødder mod væggen og hvil dem på væggen i et par minutter.
  • Når du sover, kan du lægge nogle puder under læggene. Tanken er, at benene er højere end hjertet.

5. Spis mere frugt og grønt

Frugt og grøntsager

Ved at indeholde en masse vand og næringsstoffer er disse perfekte til en sund kost, der reducerer væskeretention og dårlig blodcirkulation i benene.

Når vores kost er fuld af proteiner og fedtstoffer, bliver lymfesystemet overbelastet og virker ikke korrekt.

  • Eliminer alle fødevarer, der “feder” blodet og blokerer udvekslingen af væsker.
  • Når det er muligt, spis frugt og grøntsager, der er rå og sæsonbestemte.

Vi anbefaler at du læser: 5 smoothies der kan styre dit blodsukker

6. Tag et koldt brusebad

  • Før du kommer ud af badet, så sprøjt en strøm af koldt vand på dine ben. Dæk dem med varmt vand og gør det samme med koldt vand.
  • Denne metode giver øjeblikkelig lindring, når du føler smerte og træthed.
  • Du kan også gentage dette om morgenen for at undgå konsekvenserne af at bruge så mange timer med dine lemmer ubevæget i samme stilling.

7. Bær specielle sokker

Gode sokker til dårligt kredsløb

De er kendt som “hvile sokker” eller “terapeutiske sokker” og er meget udbredt på lange flyture. De komprimerer ikke benene og forhindrer dårlig bencirkulation, samt akkumulering af væsker.

Vi anbefaler også, at du undgår bukser, der er for stramme, da de ikke fremmer god blodgennemstrømning.

8. Reducer salt og sukker

Natrium og glukose er to fjender i de lymfatiske og kredsløbssystemerne, og derfor er det meget vigtigt at reducere dem i din kost.

  • Salt øger blodtrykket, fremmer væskeretention og nedsætter nyrefunktionen. For at erstatte det kan du bruge aromatiske urter eller havsalt (i små mængder).
  • I tilfælde af sukker ændrer det insulinniveauet og får os til at tage på i vægt. Vælg stevia, honning eller carob til at søde te og desserter.

9. Udfør massage

Person får fodmassage

Når du kommer hjem kan du nyde en session med selvmassage for at forbedre dårlig blodcirkulation i benene.

Når du er færdig med at bade (ved hjælp af varmt og koldt vand teknikken), så læg et par dråber æterisk rosmarin olie på dine hænder og gnid benene kraftigt fra tæerens tip til dine lår.

Når du er færdig, så hæv dine ben (med en pude eller på væggen) i en halv time.

7 ofte ignorerede tegn på dårlig blodcirkulation

Der er flere faktorer, som kan påvirke blodcirkulationen i kroppen, især i ekstremiteterne, hvilket generer ubehag under gang, smerte og forskellige symptomer, som forhindrer dig i at udføre daglige aktiviteter.

Læs mere

Primære billederettigheder tilhører © wikiHow.com

FRA INTERNETTET