Denne lækre Salmorejo hjælper med at reducere risikoen for tyktarmskræft

28. november 2018
Du kan nyde salmorejo for at forhindre tyktarmskræft, men det hjælper dig også med at undgå bivirkninger ved kemoterapi. Dette skyldes, at det forbedrer immunforsvarets helbred.

Vidste du, at spansk salmorejo ikke kun hjælper med at forhindre tyktarmskræft, men det hjælper også med at undgå bivirkningerne fra kemoterapi?

Generelt er salmorejo en meget sund opskrift. Det er lavet næsten udelukkende med vegetabilske produkter. Det skaber en uundværlig ret til folk, der ønsker at tage sig af sig selv.

Det er også nemt at lave, og det holder sig i flere dage. Dette gør det til et godt alternativ for folk der ikke kan lide at lave mad eller til dem, der ikke har meget tid til madlavning.

Nogle gange vil du ikke bare lave sund mad, men du leder også efter noget hurtigt og nemt at lave. Dette skyldes, at arbejds- og familiekrav kan være meget strenge.

En nylig undersøgelse viser også, at ingredienserne i salmorejo er meget nyttige til at reducere risikoen for tyktarmskræft:

  • Tomater har en række forbindelser, der kommer i vejen for kræftcellevækst.
  • Når disse kemikalier, lycopenes, kommer i kontakt med olivenolie, intensiveres deres virkning.
  • Hvis det ikke var nok, vil resten af ​​ingredienserne du tilføjer til salmorejo forbedre dit immunforsvar. Dette hjælper også med at skabe en barriere mod kræftbaserede mutationer.

Trods dets fordele ved mange mennesker ikke, hvordan man laver denne ret. Du ved måske, at det ligner en kold suppe eller gazpacho. Salmorejo har dog en meget karakteristisk tekstur.

I denne artikel fortæller vi dig, hvordan du laver denne lækre og nærende salmorejo.

Salmorejo ingredienser

Tomater

Opskriften, som vi skal vise dig i denne artikel, er til to portioner. Så afhængigt af hvor mange du har til middag, skal du beregne mængden af ​​ingredienser, du skal bruge i overensstemmelse hermed.

  • 3 tomater
  • 1/2 kop olivenolie
  • 1 skive hårdt brød
  • 1 fed hvidløg (du kan tilføje mere, hvis du vil have en mere intens smag)
  • Salt (efter smag)

Bemærk: Vi anbefaler altid at bruge havsalt. Dette skyldes, at det ikke frembringer de negative virkninger som jod-salt.

Anbefalet læsning:

De første tegn på kræft som 90% af alle mennesker ignorerer

Hvordan laver man salmorejo

1. Skræl tomaterne.

Det vil ikke være så komplekst, hvis du følger de trin, vi forklarer nedenfor:

  • Kog noget vand op. Fyld en stor skål fuld med isvand.
  • Skær et “x” på bunden af ​​hver tomat med en kniv.
  • Når vandet begynder at koge, sænker du tomaterne i det i et minut.
  • Bagefter tager dem ud og køler dem ned i isvandet.
  • På denne måde kan du skrælle dem meget lettere.

2. Forbered brødet.

Broed

Tag det hårde brød og knæk det i stykker og læg det i bunden af ​​en beholder. Hvis du vil, kan du bruge en brødpande. Men for at det skal være nyttigt i denne opskrift, skal det være hårdt.

3. Tilsæt tomaterne.

  • Gå tilbage til tomaterne for at skære dem i både.
  • Derefter placeres de oven på brødet og saltet tilsættes.
  • Lad tomaterne afgive deres saft i 30 minutter. På den måde vil brødet absorbere deres smag.

Læs også:

Advarselstegn på hudkræft

4. Hak hvidløget.

Da vi ikke kommer til at tilberede det, er der nogle mennesker, der foretrækker at tage midterdelen ud for at holde den fra at blive bitter.

Med hvidløgets egenskaber i tankerne foretrækker vi at nyde det hele. Du kender dig selv bedre end nogen anden. Du vil helt sikkert træffe den bedste beslutning i dette tilfælde.

4. Tilsæt olivenolie og kom det i blenderen.

Olivenolie

Når der er gået 30 minutter, hælder du olivenolie på brødet, tomaterne og hvidløget.

Blend derefter det hele sammen.

Selvom det stadig vil være tykt, er det også vigtigt, at det har en fin, delikat tekstur. Mens du blander og blender det, skal du smage det til for at sikre, at det har nok salt og hvidløg. Nu er det tid til at afbalancere alt og få den smag, du vil have.

5. Afkøl det.

Når du har den konsistens og smag, du vil have, er det tid til at sætte det i køleskabet i et par timer.

Tanken er, at det skal være meget køligt. Hvor lang tid det skal tage afhænger af dit køleskab.

Hvis du vil anrette det, kan du tilføje nogle skiver skinke og et hårdkogt æg.

Som du kan se, er dette en meget let opskrift. Plus, ingredienserne er meget nemme at finde og er overkommelige rent økonomisk!

Udover at være et godt supplement til at reducere risikoen for tyktarmskræft, er retten også god til at beskytte nedsat immunforsvar forårsaget af kemo- og strålebehandlinger.

  • Medina-Remón, A., Vallverdú-Queralt, A., Arranz, S., Ros, E., Martínez-González, M. A., Sacanella, E., … Lamuela-Raventos, R. M. (2013). Gazpacho consumption is associated with lower blood pressure and reduced hypertension in a high cardiovascular risk cohort. Cross-sectional study of the PREDIMED trial. Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.numecd.2012.07.008
  • Vallverdú-Queralt, A., Jáuregui, O., Di Lecce, G., Andrés-Lacueva, C., & Lamuela-Raventós, R. M. (2011). Screening of the polyphenol content of tomato-based products through accurate-mass spectrometry (HPLC-ESI-QTOF). Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2011.05.038
  • Aguilera, A., Brotons, M., Rodríguez, M., & Valverde, A. (2003). Supercritical fluid extraction of pesticides from a table-ready food composite of plant origin (gazpacho). Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf030233k