Magnesium-mangel: Hvordan bekæmper man det?

· 28. juli 2016
Magnesiumniveauet kan reduceres, når du indtager meget sukker, fordi din krop kræver 54 magnesiummolekyler for at forarbejde bare et enkelt sukkermolekyle.

Magnesium-mangel påvirker mange mennesker rundt om i verden og bekymrende få er klar over problemets omfang. Mangel på magnesium kan give en række symptomer og sundhedmæssige problemer, som ofte overses og forvekles med andre almindelige lidelser.

Faktisk kan selv læger og hospitaler overse det faktum, at visse sygdomme og sundhedsproblemer hos deres patienter kan skyldes en mangel på magnesium.

Hvad er magnesium?

Magnesium 2

Magnesium er et essentielt mineral, der er nødvendigt for at kunne overleve og efter kalium er det, det fjerde mest forekommende mineral i kroppen. Udover at være et mineral, så er magnesium også en elektrolyt, der hjælper med at forhindre og bekæmpe visse helbredsmæssige problemer, såsom muskelkramper.

Elektrolytter giver dig en god muskelfunktion, så dit hjerte kan slå og din hjerne kan modtage forskellige signaler og stimuli. Magnesium er et essentielt mineral, når det kommer til at holde dig i live og have et godt helbred.

Derfor kan du, når dit magnesiumniveau begynder at sænkes, opleve en række symptomer, der vil sænke din livskvalitet og forårsage forskellige lidelser.

Magnesium er faktisk involveret i mere end trehundrede forskellige reaktioner i din krop, er en vital nervetransmitter, regulerer kropstemperaturen, detoxer din lever og bruges til dannelse af knogler og tænder.

Magnesium spiller også en vigtig rolle i dit kardiovaskulære system, fordi det forhindrer dannelsen af blodpropper, afslapper blodkarrene og reducerer generelt dine chancer for hjerteproblemer.

Der er “sportsdrikke” på markedet, som påstår at indeholde mange elektrolytter herunder magnesium, kalium og natrium – tre mineraler du taber, når du dyrker motion og sveder.

Mangel på disse kan senere forårsage muskelkramper og andre problemer. Men drikkene er normalt også proppet med sukkerstoffer og giver ikke din krop den næring, som indpakningen nogle gange lover.

Tegn på magnesium-mangel

Forstoppelse

De fleste mennesker har nogle tegn på magnesium-mangel og alle har, i en vis grad, mangel på dette mineral. Tegnene er:

  • Forstoppelse
  • Højt blodtryk (hypertension)
  • Angst
  • Depression
  • Adfærdsmæssige forstyrrelser
  • Hukommelsesbesvær
  • Søvnproblemer
  • Muskelkramper
  • Kroniske rygsmerter
  • Hovedpine
  • Migræne
  • Muskelsmerter
  • Aggressiv adfærd
  • Tab af bevidsthed
  • Spændinger
  • Angstlidelser såsom OCD
  • Kronisk træthedssyndrom
  • Fibromyalgi
  • Hjertesygdomme
  • Arterieflimren
  • Hjertebanken
  • Sukkersyge
  • Pludselig død hos patienter med kongestiv hjerteinsufficiens
  • Nyresten

Hvorfor har man mangel på magnesium?

Sukker

Der er mange årsager til, hvorfor din krop måske ikke får den nødvendige mængde magnesium. Den første er relateret til en dårlig kost, noget mange af os har i dag takket være alt det, der er tilgængeligt på markedet. En anden grund er den stress du udsættes for i din dagligdag, miljøforurenende stoffer, støjeksponering og teknologi.

Hormonerne der produceres ved stress kræver store mængder magnesium, hvilket reducerer oplagringen af mineralet. Magnesiumniveauet kan også reduceres, når du indtager meget sukker, fordi din krop kræver 54 magnesiummolekyler for at forarbejde bare et enkelt sukkermolekyle.

Moderne landbrugsproduktions-teknikker og brugen af medikamenter som p-piller, antibiotika, kortison og prednison kan yderligere reducuere dit magnesiumniveau.

Hvordan kan man få magnesium?

Der er adskillige naturlige måder til at øge dit magnesiumniveau i kroppen. Vær opmærksom på de følgende råd:

  • Spis flere fødevarer der er rige på magnesium.
  • Tag magnesium-ion dråber.
  • Brug magnesiumolie på huden (dette er en af de bedste måder).
  • Tag et bad med Epsom salte. Dette beroligende og sunde bad vil give dig store mængder af magnesium og svovl, hvilket er ideelt for din lever.