Opretholdelse af sunde vaner under lockdown

21. maj 2020
Opretholdelse af sunde vaner under lockdown er en stor udfordring, uden tvivl. At være isoleret gør det svært at opretholde sociale forhold, kost og motionsrutiner. I denne artikel vil vi give nogle vejledninger, som du kan følge for at gøre karantænen mildere for dit helbred.

Det lockdown, som coronavirus-pandemien har tvunget os ud i, har ændret livene hos det meste af verdens befolkning. Det er gået så vidt, at det er blevet meget svært at opretholde sunde vaner under lockdown.

På den ene side, har vi en total ændring i vores rutiner. Vores tidsplaner har ændret sig uundgåeligt, takket være det faktum, at vi er hjemme hele dagen. Og på den anden side, eftersom vi ikke kommer ud lige så ofte, så er vores udsættelse for sollys og vores fysiske aktivitet blevet mindsket betydeligt.

Fødevarernes tilgængelighed er ikke noget lille problem. Begrænsningerne på økonomiske funktioner påvirker tilgængeligheden af friske frugter og grøntsager, for eksempel. For slet ikke at nævne, at du måske kun handler ind en gang om ugen og prøver at planlægge dine måltider efter det.

Det er blevet en kæmpe opgave at kunne opretholde sunde vaner under lockdown. Dette er sandt, uanset om man bor alene eller sammen med andre. Vi må derudover heller ikke undervurdere stressfaktoren, som til dels inkluderer frygten for at blive syg.

I denne artikel vil vi dele nogle vejledninger til at opretholde sunde vaner under lockdown.

Sunde vaner under lockdown: At opretholde sociale møder via digitale enheder

Sociale forhold er et grundlæggende behov for mennesker. Sunde vaner under lockdown inkluderer derfor at opretholde kommunikation med andre. Sæt tid af i løbet af dagen til at tale med venner og familie, nær og fjern, ved at bruge telefoner, tablets eller computere.

Videoopkald, beskeder og apps til konferencemøder er alle midler, som kan være en stor hjælp. Du behøver ikke opfatte dem som fjenden – faktisk det modsatte! Følelsen af at være sammen midt i denne krise kan gøre lockdown meget nemmere at håndtere.

Sunde vaner under lockdown: At beskytte sit syn

Nærbillede af øje

Eftersom mange af os studerer eller arbejder hjemmefra og vi bruger digitale enheder til at holde kontakten med andre, så er tiden, der bruges foran en skærm, steget. Dette kan påvirke vores syn og det er noget, vi bør være opmærksomme på.

En anden sund vane, vi anbefaler under lockdown, er derfor at være forsigtig ved at tilpasse lysstyrken på skærmene. Den rette lysstyrke vil være mindre trættende for dine øjne og give dig mulighed for at blinke oftere. Derudover bør man være sikker på, at ens skærme ikke reflekterer andre lyskilder, hvad end de er kunstige eller fra vinduer.

Intensiv anvendelse af skærme fører til mindsket blinken, hvilket gør smørelse af øjet besværligt. Dette kan med tiden føre til tørre øjne syndrom. Dette er ikke et lille problem, eftersom det kan udvikle sig til mere seriøse problemer, hvis det fortsætter over længere tid.

En god idé er at indføre 20-20-20 reglen anbefalet af øjenlæger. Det betyder, at for hvert 20. minut med skærmtid, skal man hvile i 20 minutter, hvor man fokuserer på noget 6 meter væk (20 fod). Dette er vigtigt både for børn og voksne.

Læs også: Er coronavirus mere farlig for HIV-smittede?

Pleje af din hud

Ved at tilbringe så meget tid derhjemme og ikke at gå udenfor, får vores hud ikke den passende mængde sollys, den har brug for. Dette resulterer i mindsket produktion af D-vitamin.

D-vitamin er forbundet med knoglers og nyrers sundhed og vores huds vitalitet. Under normale omstændigheder, drager kroppen nytte af ultraviolette stråler fra solens stråler for at danne aktive og funktionelle D-vitaminer med alle sine fordele.

For mange af os betyder karantæne ikke at være i stand til at tilbringe tid udenfor. Det er dog vigtigt at gøre det til en vane at lede efter naturligt sollys i hjemmet. 

Hvis du har en altan, så bør du aktivt prøve at tilbringe korte perioder derude. Det samme gælder med en terrasse. Hvis dette ikke er muligheder for dig, så gør det til en vane at tilbringe tid ved et åbent vindue.

Hvis du har fugtgivende cremer, så er det vigtigt at bruge dem, selv hvis du tænker, at du ikke har brug for dem. Måske går du ud fra, at du ikke behøver at beskytte din hud, fordi du er indendørs. Men sandheden er, at miljøet indeni hjemme faktisk har mange toksiner for din hud, for eksempel parfumer, rengøringsprodukter, køkkenos osv.

Kvinde med tør hud viser, hvordan pleje af huden er en af de sunde vaner under lockdown, vi ikke må glemme

Håndtering af stress

Denne pandemi er en stressende situation i sig selv. Vi er bange for det ukendte, for ikke at vide, hvor længe lockdown vil vare og selvfølgelig for at blive syge.

En del af stresshåndtering involverer at etablere en rutine, som hjælper med at opretholde hjerterytmen. En del af den rutine bør indebære at få nok hvile. Prøv ikke at ændre dine søvnrutiner, selvom dine dage er meget anderledes takket være lockdown.

En anden sund vane, vi anbefaler, er at regulere, hvor mange informationer du modtager. Det er nemt at blive urolig og ængstelig, hvis man er for opmærksom på nyhederne. Derudover er der mange rygter og myter, der cirkulerer, som vi bliver nødt til at vide, hvordan vi lukker af for.

Vi anbefaler: Typer af tests til coronavirus

Det er ikke umuligt at have sunde vaner under lockdown

Det synes som en kæmpe opgave, men sandheden er, at det er nemmere, end du tror, at opretholde sunde vaner under lockdown. Lockdown vil ikke vare for evigt og livet vil fortsætte bagefter. Det er derfor vigtigt at passe på dit helbred i mellemtiden.