Sådan hånderer man sorg under corona-krisen

21. maj 2020
Coronavirussen har medført mange dødsfald rundt omkring i verden, og det kan være, at du har oplevet en tæt på dig, der er død på grund af virussen. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan du bedre kan håndtere din sorg under corona-krisen.

At være nødt til at håndtere sorg under corona-krisen er en realitet, som mange familier rundt omkring i verden står over for. Mere end 292.000 mennesker har allerede mistet livet til sygdommen, og desværre er der kun tegn på, at tallene vil fortsætte med at stige i de kommende måneder, indtil der findes en effektiv behandling eller vaccine mod virussen.

Coronavirussen har medført et markant antal dødsfald i mange lande – især i Europa og Nordamerika.

Derudover har vi også skulle håndtere dødsfald grundet uundgåelige årsager såsom alderdom eller underliggende helbredsproblemer, og så er der mange, der desværre ikke har været i stand til at modtage tilstrækkelig lægefaglig opmærksomhed, da nogle hospitaler i andre lande har været overfyldte.

Det er derfor, at mange rundt omkring i verden ikke har været i stand til at sige farvel til deres kære på den sædvanlige måde.

Læs også: Hvad er en PCR-test i forbindelse med COVID-19-smitte?

Sorg under corona-krisen

“Der findes ingen anden situation som sorg, hvor smerten påvirker ethvert område af vores liv. Det er biologisk (det gør ondt i kroppen), psykologisk (det gør ondt i sindet), socialt (det skader samfundet og dets levemåde), empatisk (andres smerte gør ondt på os) og spirituelt (det gør ondt i sjælen). Når vi mister en, vi elsker, gør fortiden, nutiden og især fremtiden ondt.”
-J. Montoya Carraquilla-

Når en, vi elsker, dør, har vi virkelig brug for kontakt med andre mennesker. Det er en skrøbelig tid, hvor vi føler, at vores sjæl går i stykker, og det kan lindre vores smerte, når vi deler det med andre.

I mange lande er det lige nu ikke muligt at dele dette med andre. Derfor kan sorgprocessen blive påvirket på mange forskellige måder:

  • Vores stressniveau kan øges markant, da det at være isoleret kan gøre det vanskeligere at håndtere denne nye situation. Stress kan blandt andet ændre vores hjerterytme, forårsage søvnløshed, mareridt, hovedpine eller fordøjelsesproblemer.
  • Vores følelser kan intensiveres markant grundet al den stress.
  • I nogle lande kan det være svært at håndtere sorgen og gennemgå den normale sorgproces, da det ikke er muligt at holde en traditionel begravelse.
  • Det kan være endnu vanskeligere at acceptere situationens realitet. Hvis man ikke boede sammen med den afdøde, og hvis man ikke bemærker personens fysiske fravær, kan det på visse tidspunkter virke som om, at personen slet ikke er død.
Kvinde med hånd på hjertet symboliserer sorg under corona-krisen

Hvilke følelser er almindelige, når vi sørger?

Mange tanker og følelser dukker op, når vi oplever et dødsfald tæt på os. Børn har det med at være mere irritable, og måske vil de være mere bange. Voksne vil være mere tilbøjelige til at være kede af det og blive deprimerede. Det er dog vigtigt at huske på, at vi alle håndterer sorg forskelligt, og der er mange måder, det kan komme til udtryk på. 

Vi anbefaler, at du læser: Hvorfor har vi ikke været i stand til at udrydde COVID-19?

Men uanset, hvordan vi håndterer vores sorg, så vil følelserne med sikkerhed være i fokus i de tidlige stadier. Nogle af de mest almindelige følelser, vi oplever, er:

Tristhed

Tristhed er en følelse, der er tættest forbundet med sorg. Den manifesterer sig selv i form af tårer, men også i form af manglende energi, manglende personlig hygiejne, pessimistiske tanker eller meget lidt interesse i tingene omkring os.

Under sorgprocessen er det vigtigt, at vi giver os selv tid og plads til at mærke tristheden. Derved undertrykker vi ikke følelsen, og vi vil være i bedre stand til at håndtere det.

Det er dog også vigtigt, at vi fortsætter med at udføre aktiviteter og holde tristheden på afstand i løbet af resten af dagen. Hvis man ikke gør det, kan tristheden nemt forvandle sig til en depression og derved være vanskeligere at håndtere.

Frygt

Frygten kan nemt stige, når man sørger. Den kan manifestere sig selv på de følgende måder:

  • Vi kan være bange for, at en anden tæt på os også vil dø.
  • Der kan være en frygt for, at vi ikke vil være i stand til at håndtere situationen.
  • Vi frygter, at vi selv vil blive syge, hvis personen er død af en smitsom sygdom.
  • Vi kan for eksempel være bange for at køre bil, hvis personen døde i et biluheld.
  • Det er en øget frygt for at dø i det hele taget. 
  • Vi kan opleve andre former for frygt, der kan spøge i sindet når som helst.

Uanset hvad, så skal vi lære at leve med vores frygt, så vi kan reducere den. Hvis vi prøver at undgå frygten, vil den kun vokse sig større. Strategier såsom kognitiv restrukturering eller systematisk desensibilisering kan effektivt hjælpe os med at håndtere frygten. Det kan være en stor hjælp at gå i terapi.

Vrede

Når vi ikke accepterer en situation, eller vi mener, den er uretfærdig, kan vrede ofte dukke op. Dette kan “lamme” os, hvis vi ikke ved, hvordan vi skal håndtere det korrekt.

Her kan det være yderst nyttigt at lære, hvordan man udfører vejrtræknings- eller afslapningsteknikker.

Skyldfølelse

Skyldfølelse kan oversvømme og fylde vores tanker, hvis vi mener, at vi ikke gjorde alt, vi kunne. For at overkomme dette skal vi lære at tilgive os selv, og vi skal også tilgive andre, som vi mener, på en eller anden måde har handlet forkert.

Strategier til at håndtere sorg under corona-krisen

“Sorg transformerer den ødelagte og sårede sjæl. Sjælen, der ikke længere ønsker at stå op om morgenen, sjælen, der er ude af stand til at finde grunde til at leve, sjælen, der har lidt et utroligt tab. Sorg har evnen til at hele.”
-Elisabeth Kübler-Ross-

Den grundlæggende forskel i forhold til andre sørgetidspunkter, vi har oplevet, er, at mange i andre lande i den nuværende situation ikke har været i stand til at sige ordentligt farvel til deres kære.

I nogle tilfælde har patienter og deres familier været i stand til at sige farvel til hinanden over telefonen eller videochat, men dette har ikke altid været muligt.

I mange lande er der også restriktioner, hvad angår begravelser, hvilket vil sige, at det kun er meget få, der må deltage. Af denne grund er det vigtigt, at man tager højde for nogle forskellige strategier.

Par sørger sammen

Et afskedsritual

Hvis det ikke er muligt at være med til en begravelse, så kan vi sige farvel på en anden måde. Dette kan være i form af et brev, en tegning, billeder, digte mv. Vi skal være kreative og gøre det, vi synes er bedst.

Undgå social isolation

Det er vigtigt, at vi deler vores følelser med dem, der er tættest på os. Teknologien gør det muligt for os at foretage opkald, videoopkald og sende beskeder til hinanden.

Lad os bruge disse værktøjer, så vi kan kommunikere vores følelser med andre. Smerten vil stadig være dyb, men det er nemmere at håndtere, når den er delt med andre.

Giv slip på følelserne for at håndtere sorg under corona-krisen

Negative følelser intensiveres, når vi oplever sorg. Vi skal derfor ikke undgå dem – vi skal give slip på dem. Jo mere, vi prøver at undgå dem, des mere vil vi forlænge lidelsen.

Vi skal håndtere de negative tanker

Det, vi siger til os selv indeni, når vi forsøger at håndtere sorg, er nøglen til vores følelsesmæssige velvære. Derfor er det vigtigt at være klar over, om vores tanker er ved at blive alt for negative.

Vi skal græde

Vi frigiver stresshormoner, når vi græder, og det har en beroligende effekt. Sorgen er uundgåelig, når en person dør. Hvis sorgen er ledsaget af tårer, kan det hjælpe os med at håndtere denne følelse bedre.

Vi skal skrive det ned, når vi oplever sorg under corona-krisen

At skrive vores følelser ned er en yderst terapeutisk strategi, som hjælper os med at føle os mindre alene. Det vil også hjælpe os med at lære os selv bedre at kende, at forstå vores følelser bedre og udtrykke det, som vi har svært ved at sætte ord på.

Vi skal være aktive

Når vi er fysisk aktive, reducerer det vores stressniveauer og angst, og vi anbefaler det kraftigt til dem, som oplever dyb tristhed. Af den grund skal vi på en eller anden måde holde os aktive, så vi kan få det bedre. Vi anbefaler, at man for eksempel går nogle lange ture.

Afsluttende råd til håndtering af sorg under corona-krisen

Sorg er en proces, der får os til at opleve en meget dyb smerte. Det kan være svært at komme igennem det. Den nuværende situation gør det endnu vanskeligere for mange i andre lande, da hjemmekarantænen gør det svært at dele smerten på den måde, som vi plejede.

Men selvom det er en svær situation, er det vigtigt, at vi husker, at det er en midlertidig situation. Senere hen vil mange være i stand til at sige ordentligt farvel sammen med venner og familie.

Det er vigtigt, at vi skaber kontakt med vores følelser, og at vi ikke prøver at undgå eller ignorere dem. Hvis vi også deler dem med resten af vores familie, venner eller støttenetværk, vil vi føle os tættere på dem, og vi vil styrke båndet til disse mennesker, hvilket vil hjælpe os med at håndtere smerten på bedre vis.