Sådan reagerer din hjerne, når du lider

· 21. december 2015
Livet er en lang dannelsesrejse, hvor man lærer noget nyt hele tiden. For at kunne vokse som person, må man lære af sine fejl.

Der er et ordsprog som hedder, at “træets rødder vokser sig dybere under stormen.” Det betyder, at man nogle gange er nødt til at gennemgå lidelser for at kunne vokse som person, lære af sine fejl og blive klogere på sig selv. I dag vil vi kigge nærmere på denne dimension af menneskets følelser og hvad der egentlig sker i hjernen, når man lider.

1. Lidelse former hjernen

2-tears

Du ved det måske allerede. Hele vejen gennem livet, og på grund af fortsat lidelse i en eller anden grad, gennemgår hjernen dybdegående ændringer, som uundgåeligt påvirker personligheden. Tænk for eksempel på børn. Nogle børn oplever vold og misbrug i en meget tidlig alder. Intet er mere ødelæggende end smertefulde barndomsoplevelser som dette. Ifølge læger og psykiatere, er den smerte og psykiske mén, barnet går igennem, sammenlignelig med det, en soldat i krig oplever.

Konstant frygt, meget årvågenhed og løbende sorg kan resultere i forstyrrelser i hjernen, som udløser visse neurotransmittere. Det stimulerer områder i hjernen som amygdala og insular cortex, som er forbundet med følelsen af smerte og frygt. Denne stimulering kan få store konsekvenser på langt sigt, da det viser sig i personligheden ved f.eks. mistillid, vrede, tilbøjelighed til at være deprimeret og kan måske endda føre til voldelige handlinger.

Selvfølgelig er reaktionerne ikke det samme over hele verden, men chancerne for, at hjernen vil blive påvirket på den ene eller anden måde, er høje. Forestil dig for eksempel et ægteskab hvor den ene part er blevet mishandlet. Dette overskud af lidelse når på et tidspunkt op i hjernen, og personen når et stadie af hjælpeløshed, hvorfra de kommer ud på den anden side med depression, vrede og frustration. Dette er meget vigtigt at huske.

2. At lære af smerten

3-trapped

Livet er ikke en let og lige vej til lykke uden nogen sten på vejen, og sådan bør det heller ikke være, overhovedet ikke. Der er mange gode følelser som vi kan lære fra, men det at lide er uden tvivl en vigtig kilde til lærdom. Måske er det endda den allerbedste, men det er også den mest ubarmhjertige.

Man siger at den, der ikke har lidt, ikke har levet. Det er måske nok lidt af en overdrivelse, men det er værd at huske på, for vi lærer alle af vores fejl og tab. Den som nægter at lære fra sine fejl, vil aldrig forstå, hvad livet handler om: det er en konstant læringsproces. Hvis ikke man accepterer sine tab, vil det blive umuligt at overkomme dem og komme videre og på den måde blive stærkere.

Det er ikke sjovt at lide, det ved vi alle, men det bør ikke skabe en barriere mellem dig og resten af dit liv eller være en undskyldning for at lukke alle andre ude. Dit indre jeg, din styrke og din viljestyrke er de ting, som skal give dig brændstof til at kunne overkomme smerten. Glem ikke dette.

3. Luk smerten ud

4-loneliness

Lad ikke smerten opbygges uden at lære at håndtere den. At prøve at leve med smerten kan skabe for mange problemer i hjernen: høje kortisolniveauer, stress, en manglende evne til at lære nye ting, hukommelsestab… Lidt efter lidt vil man blive svagere og den fysiske sundhed og følelsesmæssige balance vil også blive påvirket negativt.

Hvis det er muligt at sætte dig selv fri, så gør det! Hvis nogen sårer dig, så reagér på det. Hvis noget holder dig tilbage, så find et sted hvor du kan slippe væk og trække vejret. Græd, når du har brug for det. Find din indre stemme, og sørg for, at de vægge, der sårer dig og som du ikke fortjener, rives ned. Ingen fortjener at lide, og slet ikke den form for lidelse som ikke har en ende.

Led altid efter løsningen på dine problemer, hvis det er inden for det, du kan magte. Hver eneste anstrengelse vil være det hele værd for dig selv og dit helbred, og du fortjener det.