Stiv nakke? Prøv disse hjemmelavede midler!

· 14. juli 2016
For at lindre smerter, kan du prøve at massere området med æteriske olier. For at genoprette fleksibilitet, er det vigtigt langsomt og forsigtigt at træne musklerne.

Har du nogensinde haft stiv nakke? Kunne du tænke dig at lære, hvordan du skal behandle dette almindelige problem? Så fortsæt med at læse denne artikel.

En stiv nakke er kendetegnet ved besvær med at bevæge eller dreje halsen på grund af smerter og ubehag. Det kan være ledsaget af andre symptomer som hovedpine, ubehag i skuldre eller arme, svie og uudholdelige smerter i nakken, søvntab på grund af ubehag osv.

Smerten kan opstå pludseligt i nakken og forsvinder lige så hurtigt som den kom. Hvis det er tilbagevendende smerte, der ikke forsvinder efter et par dage eller ofte forekommer flere gange om måneden, siges det at være et kronisk tilfælde, der skal behandles.

Hvorfor opstår nakkesmerter? En stiv nakke kan have mange forskellige årsager, herunder:

  • Forstuvning eller muskelskade
  • Dårlig kropsholdning
  • At forblive i den samme stilling i flere timer (siddende frem for alt)
  • Stress
  • Spænding
  • Dårlig søvnkvalitet
  • At tvinge halsen til at understøtte vægten eller pludselige bevægelser
  • Vægtløftningsøvelser
Skuldersmerter

Det kan forekomme som en konsekvens af mere alvorlige tilstande, der kræver lægehjælp. Meningitis og diskusprolaps forårsager begge en stiv nakke, for eksempel. Det er vigtigt at ikke ignorere symptomerne, især hvis de bliver mere intense.

Hjemmelavede midler til en stiv nakke

Som vi allerede har nævnt, kan en stiv nakke være mild eller intens (kronisk). I sidstnævnte tilfælde, kan du ikke dreje hovedet uden at opleve intens smerte. Nogle behandlinger, som du kan finde nyttige, hvis du lider af dette problem er:

Massage

Massage3

Dette er den mest populære hjemme-behandling. Du kan gå til en massør eller bede nogen derhjemme om at massere din nakke omhyggeligt. For en større effekt, kan du bruge æteriske olier. Du behøver ikke at gå ud og købe nogle, kan du bruge dem, du allerede har til rådighed i dit hjem som olivenolie eller mandelolie.

Bare varme dem lidt i et vandbad eller mikrobølgeovn. Pas på, at de ikke brænder din hud! Varme og bevægelse er gode til at løsne muskler, uanset om det er på halsen eller andre steder på kroppen.

Tag et par dråber olie (hvis du bruger æteriske olier, så prøv lavendel eller rosmarin) og smør det på det berørte område med cirkulære bevægelser og et let tryk. Det vil afslappe smertende muskler og fremme blodomløb, og mindske stivheden på nogle minutter.

Opvarmning

Anvendelse varme til en stiv nakke er en glimrende måde at lindre smerter. Du kan for eksempel tage et varmt brusebad og lad vandet løbe på halsen, væd et håndklæde med kogende vand og anvend det som et kompres, eller brug endda en elektrisk varmepude.

Når dette alternativ ikke er tilgængeligt, kan du varme et tæppe eller lignende i ovnen (pas på ikke at brænde dig selv) og sæt det rundt om halsen. Puder fyldt med ris eller frø er anvendelige til opvarmning i ovnen og har den samme virkning.

Kulde

IsPåHalsen

Et andet glimrende middel imod en stiv nakke er at tage et bad med Epsom-salte. Dette salt er rigt på magnesium, som fremmer blodgennemstrømningen og har evnen til at reducere muskelspændinger.

Fyld badekarret med varmt vand og tilsæt en håndfuld Epsom-salte, som opløses. Læg dig i vandet, så din nakke bliver våd. Den gode nyhed er, at dette middel eller teknik vil hjælpe dig generelt til at være mere afslappet og afspændt.

Æblecidereddike

Æblecidereddike12

Æblecidereddike giver mange fordele for helbredet. Det hjælper med at reducere hævelse ved muskelsmerter. Du skal blot væde en klud med eddike og lægge den på halsen som et kompres. En anden mulighed er at gnide det ramte område med eddike.

Radise

Skær et par skiver rå radise og læg på det smertefulde område. Lad det sidde i 15 minutter og skyl derefter med varmt vand. Det er en virkelig beroligende, forfriskende og billig løsning.

Øvelser

MassagePåHalsen

Selvom du måske ikke være i stand til at flytte din nakke, hvad enten det er af smerte eller frygt, er det vigtigt at genoprette musklens fleksibilitet. Start med blide og virkelig langsomme øvelser, og hold øje med smerten.