Tips fra hindu madlavning, som kan fremme vægttab

· 2. marts 2017
Hindu madlavning er kendetegnet ved at det bruger masser af krydderier. Det er netop disse krydderier, som kan hjælpe en til nemmere at tabe sig.

Nogle har sagt, at det kan hjælpe en til at tabe flere kilo om måneden, hvis man følger en hindu kost.

Disse tricks fra hindu madlavning vil dog ikke blot hjælpe en til at tabe sig; de vil også hjælpe en til at føle sig sundere.

Ønsker du at vide, hvad de er? Fortsæt med at læs!

Information om hindu madlavning

hindu_madlavning

Det er vigtigt at vide nogle få ting om indisk madlavning. At vide mere vil hjælpe en til bedre at kunne integrere det i sin kost. Denne information kan hjælpe en til at tabe sig.

  • Bland ikke kulhydrater og proteiner.
  • Vælg gode fødevarer. Det vigtigste er kvalitet, ikke kvantitet.
  • Spis brune ris og grøntsager.
  • Spis friske frugter, især citrus.
  • Spis tre måltider om dagen og et mellemmåltid bestående af denatureret yoghurt eller frugt. Kun begge dele, hvis man er sulten.
  • Tyg hver mundfuld 100 gange. Dette hjælper med at forbedre fordøjelsen.
  • Drik to liter vand eller grøn te hver dag.
  • Motionér. Det bedste er at gå en tur på 40 minutter hver dag.

Hindu opskrifter er blevet påvirket af mange forskellige lande. Disse indebærer Mongoliet, Portugal og England. Konsekvensen af denne blanding er et køkken med en stor personlighed.

Det skiller sig ud på grund af dets mange varianter af krydderier. Det siges, at de personer, der er født i Indien, har en bedre evne til at genkende smage end personer, der er født i vestlige lande. Hindu madlavning er også anderledes, fordi det ikke anvender oksekød. Køer anses for at være hellige i denne religion.

De anvender heller ikke mange mejeriprodukter. I stedet anvender de en form for smør, som de kalder ghee. De drikker også en flydende form for yoghurt, som de kalder lassi.

Andre ingredienser, som de typisk anvender, er ris, kylling og lam. De har også en stor mængde grøntsagsretter. Dette er på grund af det faktum, at mange hinduer lever efter opfattelsen af “ingen vold.” Dette betyder, at de ikke vil spise nogle former for kød.

Nogle af de forskellige måder, som de tilbereder mad på, er:

  • Vagar: Koge og give smag med krydderier.
  • Tandoor: Marinere fødevarer med krydderier og yoghurt. Derefter tilberedes de i en ovn.
  • Korma: På varmt kul. Maden har en klistret konsistent. Dette skyldes, at de tilsætter yoghurt, mælk eller fløde.
  • Dhungar: Dampet.
  • Dhum: Fødevarerne bliver begravet i varme kul.

Mad: hindu, ayurverda og vægttab

vaegttab2

Indien er et af de største lande i verden. Der eksisterer et godt forhold mellem mad og velvære. Dette forhold indebærer både alternativ medicin og vægttab.

Dette skyldes, at maden er medicinen. Det hjælper os til at føle os sunde og stærke.

Ligesom vi nævnte tidligere, så indeholder hindu madlavning mange krydderier. Nogle eksempler er karry, kardemomme og spidskommen. Disse stimulerer kroppen, øger ens kernetemperatur og hjælpe en til at tabe sig.

Dette er grunden til, at indisk mad hjælper os med at tabe kropsvægt.

Nogle tricks fra hindu madlavning indebærer at anvende krydderier. Men for at at få en større variation vil vi nævne nogle forskellige muligheder.

Gurkemeje blade

gurkemeje

Disse mørkegrønne blade kan blive anvendt i salat og sovser. Og de kan blive spist enten rå eller tilberedt.

De hjælper ens mave og fordøjelsessystem til at fungere ordentligt. De hjælper også med at opretholde et vægttab eller fortsætte med at tabe sig.

På samme tid har gurkemeje blade medicinske egenskaber. De kan blive anvendt til at behandle diarré, dysenteri og diabetes.

Dhal

Dette er en traditonel ret i Indien. Den indeholder tørret ærter, linser og bønner. Denne ret bliver serveret med ris og chapati brød.

Dhal har et højt indhold af proteiner. Dette gør det meget mættende. Det tager også længere tid at fordøje det end andre retter. Dette betyder, at det er mindre sandsynligt, at man bliver sulten igen nogle timer efter, at man har spist det. Dette hjælper også en til at tabe sig.

Koriander

koriander

Dette er en duftende urte, som har vanddrivende egenskaber. Den hjælper en til at komme af med væsker og toksiner igennem urinen. Derudover er den i samme familie som persille og selleri.

I alternativ medicin bliver den anvendt til at mindske luft i maven, irritation i maven og til at rense blodet.

Bælgplanter og kornsorter

Bælgplanter bliver tilberedt både med skal og knust, så det er nemmere at fordøje dem.

Med hensyn til kornsorter er ris uden tvivl grundlaget i hindu madlavning. Den mest kendte type er basmati ris. De har et større indhold af fibre og hjælper en til at føle sig mere mæt.

Man kan også tilføje en lille smule hvede, majs eller hirse.

Drikkevarer

kokosmaelk

Det hjælper med at regulere ens appetit, hvis man holder sig hydreret. Og nogle gange når vi tror, at vi er sultne, så er vi egentlig tørstige. For at drikke to liter vand om dagen og holde sig hydreret kan man prøve nogle af disse hindu drikkevarer.

  • Lassi – flydende yoghurt
  • Chai – te med krydderier
  • Ninmu Pani – limonade
  • Kokosvand

Som det sidste når man taler om ayurverda fødevarer, så er der 3 former for doshas. Hver enkel er forbundet med bestemte kropstyper.

At vide hvilken, der er ens type, kan hjælpe en til at finde ud af, hvad man har brug for at spise. Det hjælper også en til at finde ud af, hvad man bliver nødt til at undgå. Alt dette er for at fremme ens velvære og vægttab.

  • Vatta: En person med let eller nydelig kropsbygning. De er som regel sultne hele tiden og har uregelmæssig fordøjelse. Det er anbefalet, at de spiser tungere retter. Dette indebærer supper, gryderetter og pasta med en sovs.
  • Pitta: En person med en middel kropsbygning. De føler en intens sult og tørst. De bliver frustreret, hvis maden ikke kommer til tiden, og de har tendens til at spise mere. Det er anbefalet, at de spiser salat og drikker kolde drikkevarer. De bør ikke spise tunge retter eller kød.
  • Kapha: en person med en tætbygget kropsbygning. De har en langsom fordøjelse og en middel appetit. De bør undgå mælkeprodukter, søde sager og fedt. De bør prøve at spise frugt og grøntsager. Det anbefales, at de prøver at spise gulerødder, squash, selleri, kål og salat.