8 årsager til magnesiummangel og hvordan du fixer det

25. august 2017
Magnesium er et grundlæggende mineral til din krop, så du skal forbruge den rigtige form for fødevarer for at undgå farlig magnesium mangel.

Magnesium er et mineral, der er vigtigt for dit helbred, fordi det hjælper med at regulere dit nervesystem, fremmer afslapning og letter muskelkontraktioner – sammen med 300 andre kemiske reaktioner i din krop. Her er 8 årsager til magnesiummangel og hvordan du fixer det!

Der er eksperter, som tror, at næsten alle sygdomme er forbundet med magnesiummangel.

Ud over at være nødvendigt for at afbalancere din krops elektriske niveauer, er det en af de sværeste mineraler at absorbere, fordi dine nyrer udskiller en betydelig mængde.

Hukommelsesproblemer, læringsproblemer og konstante muskelkramper er nogle af tegnene på et fald i eller mangel på dette mineral.

Selvom det i første omgang forekommer normalt, er det bedst at forsøge at identificere årsagen og gribe ind i tide.

Derfor ønsker vi i dag at præsentere otte årsager til, at dit magnesium niveau kan være lavt sammen med hvilke fødevarer der indeholder det.

1. Årsager til magnesiummangel: Begrænset indtagelse af det i din kost

Kvinde der haelder olie paa sin salat

En af de mest almindelige årsager til magnesiummangel er det lave forbrug af fødevarer, der giver det naturligt.

En ubalanceret kost med masser af usunde fødevarer gør det svært at absorbere tilstrækkelige magnesiumniveauer.

Læs også: Disse 7 fødevarer vil bidrage til din kost

2. Tarmproblemer

Forstyrrelser, der påvirker din tarm sundhed eller hele dit fordøjelsessystem kan også være ansvarlig for magnesiummangel.

Når din krop har svært ved at udføre fordøjelsesprocesser og absorberer næringsstoffer korrekt, taber du til sidst magnesium.

3. Forbrug af alkohol og afføringsmidler

Kvinde der haenger over et glas alkohol

De toksiner, der opbygges i din krop på grund af overdreven alkoholforbrug, samt de ændringer, som afføringsmidler forårsager, kan også forhindre absorbering af magnesium.

Alkohol ændrer den måde, nyrerne fungerer på, og kan også være skyldig i udtømning af dette mineral fra din krops væv.

4. Dårlig nyre sundhed

At have en mangel på magnesium er et tegn på nyresvigt. Det opdages sjældent rettidigt, dog fordi læger typisk ikke inkluderer dets måling under en undersøgele.

Ikke desto mindre, hvis du er blevet diagnosticeret med nogen form for nyresvigt, er det tid til dig at øge dit forbrug af dette mineral.

5. Visse medicinalprodukter

Person der staar med piller i haanden

Medicin som cisplatin og visse antibiotika kan ændre din nyrefunktion og holde dig ude af stand til at absorbere magnesium.

Dette er et mere almindeligt problem blandt patienter, der undergår en behandling, der kræver, at de tager disse lægemidler i længere perioder.

6. Endokrine lidelser

Problemer med dit endokrine system, herunder dysfunktion i skjoldbruskkirtlen, parathyroid og diabetes kan forhindre din absorbering af dette næringsstof.

Hormonproblemer kan få dig til at tabe magnesium i endnu større mængder, hvilket bidrager til det bemærkelsesværdige fald.

7. Fysisk overanstrengelse

Det er velkendt, at magnesium er et væsentligt mineral, når det kommer til at have god fysisk og mental præstation.

Når du overanstrenger dig selv, er det dog almindeligt at se, at dine magnesiumniveauer falder.

8. Misbrug af vanddrivende midler

Noget der er vigtigt at vide om magnesium er, at det elimineres gennem urinen. Derfor kan du mangle det, hvis du tager masser af vanddrivende midler.

Det er ligegyldigt, om de er naturlige eller kommercielle vanddrivende midler: Deres overdrevne forbrug kan være skadeligt for dit helbred.

Besøg denne artikel: 7 afslørende tegn på, at du ikke drikker nok vand

Sådan afhjælper du årsager til magnesiummangel

Tallerken med salt

Den anbefalede daglige mængde magnesium til mænd er 350 mg, og for kvinder er det 330 mg.

Du kan få magnesium gennem kosttilskud, saltbade og specielle lotioner, men den bedste måde at få det på er ved at spise sunde fødevarer.

Dem, vi nævner nedenfor, er nogle af de mest anbefalede. Alle nedenstående portioner er pr. 100 g.

  • Kakao eller mørk chokolade: 420 mg
  • Brasilianske nødder: 410 mg
  • Sojabønne mel: 230 mg
  • Mandler: 230 mg
  • Jordnødder: 180 mg
  • Valnødder: 180 mg
  • Hasselnødder: 180 mg
  • Bønner: 60 mg
  • Pistacienødder: 160 mg
  • Ingefær: 130 mg
  • Bælgfrugter: 120 mg
  • Fuldkorn: 120 mg
  • Solsikkefrø: 420 mg
  • Tørret tang: 770 mg
  • Hvede klid: 611 mg
  • Kaviar: 300 mg
  • Bordsalt: 290 mg
  • Tørret oregano: 270 mg

Husk at de mængder, vi nævnte ovenfor, er tilnærmelser, og de faktiske mængder kan variere alt efter fødevarens kvalitet.

Bemærk også, at disse mængder svarer til hver 100 gram, og ikke alle disse fødevarer skal indtages i disse mængder.

Prøv at holde en afbalanceret kost og inkorporer flere af de fødevarer, der bidrager med betydelige mængder.