Anvendelser og fordele ved pomerans

Pomerans er en frugt, der bliver mere og mere populær på markedet på grund af sine slankende egenskaber. Få mere at vide her.
Anvendelser og fordele ved pomerans
Elisa Morales Lupayante

Bedømt og godkendt af Idrætspædagog og ernæringsekspert Elisa Morales Lupayante.

Sidste ændring: 13 december, 2022

Brugen og fordelene ved pomerans er blevet dokumenteret i flere årtier. Det er en citrusfrugt af arten Citrus aurantium, som er en krydsning mellem grapefrugt (Citrus maxima) og mandarin (Citrus reticulata).

Den er hjemmehørende i Østafrika, den arabiske halvø, Syrien og Sydøstasien. Den dyrkes dog nu i vid udstrækning i Middelhavsområdet og i dele af Nordamerika. Den bruges ofte til både kulinariske og medicinske formål.

Den er især en grundlæggende ingrediens i den populære britiske marmelade, da dens pektinindhold gør det muligt for den at gøre opskriften tykkere. Desuden bruges den på grund af sin bitre smag i forskellige salte retter. Vil du gerne vide mere om dens anvendelse og fordele? Her gennemgår vi dem i detaljer.

Fordele ved pomerans til at hjælpe dig med at tabe dig

Citrusfrugter

Den naturlige tilstedeværelse af citronsyre i visse frugter, såsom appelsiner og citroner, var en af årsagerne til undersøgelsen af den.

Denne frugt giver imidlertid fordele, der kan favorisere vores sundhed. En af dens egenskaber er dens evne til at hjælpe os med at kontrollere vores vægt. Dette bekræftes af forskning som den, der blev offentliggjort i 2012 af International Journal of Medical Sciences.

Tilsyneladende kan både selve pomeransen og en af dens bestanddele, p-synephrine, være gavnlig for vægtkontrol. Det betyder, at den kan hjælpe os med at holde os inden for et sundt område, afhængigt af vores body mass index.

Forskning har vist, at pomerans har egenskaber, der spiller en vigtig rolle i stofskiftet. Faktisk kan den hjælpe dig med at tabe dig.

Forskningsresultater viser, at pomeransekstrakt samt p-synephrine øger stofskiftet og energiforbruget i kroppen.

Hvordan kan pomerans indtages?

En af måderne til at udnytte fordelene ved pomerans kan være ved at tilberede en lækker og aromatisk te.

En te af pomerans

Ingredienser

  • 4 pomeranser
  • 1 liter vand

Fremgangsmåde

  • Først skæres pomeranserne. Det kan være i halve (med skræl) eller i skiver (med skræl). Den anden mulighed er normalt den mest valgte.
  • Hæld en liter vand i en gryde, og varm det op.
  • Når vandet kommer i kog, tilsættes pomeranserne.
  • Lad dem koge i gryden i ca. 10 minutter. I de første 5 minutter skal gryden være uden låg og de øvrige 5 minutter med låg.
  • Når denne tid er gået, tages gryden af blusset, der slukkes for varmen, og gryden afkøles en smule.
  • Sigt forsigtigt.
  • Servér og drik denne væske flere gange om dagen, med måde og helst i forbindelse med de tre hovedmåltider.
  • Du kan også bruge denne drik som en naturlig forfriskning til at drikke mellem måltiderne med eller uden en snack.
  • Det anbefales ikke, at du tilsætter sukker eller sødemidler. Hvis du skal indtage den, inden du motionerer, løber eller laver en anden fysisk aktivitet, kan du tilføje en smule honning, som er et middel, der er rig på kalorier og derfor giver energi.

Andre anvendelsesmuligheder

Pomerans kan også bruges som krydderi og til fremstilling af syltetøj og likør. Den giver fordele, uanset hvordan den indtages. Men i forhold til dens evne til at hjælpe dig med at tabe dig , er den mest anbefalede måde at indtage en infusion.

Er det muligt at tabe sig alene med pomerans?

En te af citrusfrugter

Som mange andre produkter bør pomerans kun bruges som et supplement til at hjælpe dig med at tabe dig. Der findes ingen mirakelprodukter eller fedtforbrændere som sådan.

Denne frugt kan hjælpe dig med at forbrænde fedt gennem aktivering af dit stofskifte, udskillelse af tilbageholdte væsker og bedre fordøjelse. Men for at det skal virke med gunstige resultater, er det vigtigt at spise en kost rig på frugt, grøntsager og fødevarer med fibre. Derudover bør forbruget af junkfood undgås, og den daglige fysiske aktivitet bør øges.

Bivirkninger af pomerans

Forbruget af denne citrusfrugt bør være moderat. På grund af dens stimulanser kan den øge blodtrykket eller øge hjertefrekvensen. Derfor er den kontraindiceret til personer med hjerte-kar-problemer.

Desuden anbefales det ikke at indtage den, hvis du tager medicin, da den kan have negative reaktioner. Det anbefales derfor, at du konsulterer en specialist, før du beslutter dig for at indtage pomerans.

Hvor kan du få fat i det?

Pomeransens berømmelse har gjort den til et produkt, der hyppigere findes på markedet, enten i frugt-, essens- eller kapselform.

Nogle steder kan du finde den tørret og klar til at blive tilberedt i infusioner. I supermarkederne er det ikke så almindeligt at finde den, selv om mange nu tilbyder den. Hvis du er interesseret i at købe det, kan du sandsynligvis lettere finde det i en helsekost- eller urteforretning.

Det kan interessere dig ...
Æterisk bergamotolie: Fordele og mulige bivirkninger
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Æterisk bergamotolie: Fordele og mulige bivirkninger

Æterisk bergamotolie er et naturprodukt, der bruges til medicinske og kosmetiske formål. Vil du vide mere om dets fordele?



  • Maksoud S, Abdel-Massih RM, Rajha HN, Louka N, Chemat F, Barba FJ, Debs E. Citrus aurantium L. Active Constituents, Biological Effects and Extraction Methods. An Updated Review. Molecules. 2021 Sep 26;26(19):5832. doi: 10.3390/molecules26195832. PMID: 34641373; PMCID: PMC8510401.
  • Bitter Orange. (2020). National Center for Complementary and Integrative Health. Available in https://www.nccih.nih.gov/health/bitter-orange
  • Morton J. Sour orange. Horticulture and Landscape Architecture. Purdue University.
  • Suntar I, Khan H, Patel S, Celano R, Rastrelli L. An Overview on Citrus aurantium L.: Its Functions as Food Ingredient and Therapeutic Agent. Oxid Med Cell Longev. 2018 May 2;2018:7864269. doi: 10.1155/2018/7864269. PMID: 29854097; PMCID: PMC5954905.
  • Jia S, Hu Y, Zhang W, Zhao X, Chen Y, Sun C, Li X, Chen K. Hypoglycemic and hypolipidemic effects of neohesperidin derived from Citrus aurantium L. in diabetic KK-A(y) mice. Food Funct. 2015 Mar;6(3):878-86. doi: 10.1039/c4fo00993b. PMID: 25620042.
  • Gandhi GR, Vasconcelos ABS, Wu DT, Li HB, Antony PJ, Li H, Geng F, Gurgel RQ, Narain N, Gan RY. Citrus Flavonoids as Promising Phytochemicals Targeting Diabetes and Related Complications: A Systematic Review of In Vitro and In Vivo Studies. Nutrients. 2020 Sep 23;12(10):2907. doi: 10.3390/nu12102907. PMID: 32977511; PMCID: PMC7598193.
  • Restuccia, C., Oliveri Conti, G., Zuccarello, P. et al. Efficacy of different citrus essential oils to inhibit the growth and B1 aflatoxin biosynthesis of Aspergillus flavus. Environ Sci Pollut Res 26, 31263–31272 (2019). https://doi.org/10.1007/s11356-019-06169-9
  • Dosoky, N., & Setzer, W. (2018). Biological Activities and Safety of Citrus spp. Essential Oils. In International Journal of Molecular Sciences (Vol. 19, Issue 7, p. 1966). MDPI AG. https://doi.org/10.3390/ijms19071966
  • Domaszewska-Szostek A, Puzianowska-Kuźnicka M, Kuryłowicz A. Flavonoids in Skin Senescence Prevention and Treatment. Int J Mol Sci. 2021 Jun 25;22(13):6814. doi: 10.3390/ijms22136814. PMID: 34201952; PMCID: PMC8267725.
  • Bent S, Padula A, Neuhaus J. Safety and efficacy of citrus aurantium for weight loss. 2004. In: Database of Abstracts of Reviews of Effects (DARE): Quality-assessed Reviews [Internet]. York (UK): Centre for Reviews and Dissemination (UK); 1995-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK70345/
  • Fugh-Berman A, Myers A. Citrus aurantium, an ingredient of dietary supplements marketed for weight loss: current status of clinical and basic research. Exp Biol Med (Maywood). 2004 Sep;229(8):698-704. doi: 10.1177/153537020422900802. PMID: 15337824.
  • Suntar, I., Khan, H., Patel, S., Celano, R., & Rastrelli, L. (2018). An Overview onCitrus aurantiumL.: Its Functions as Food Ingredient and Therapeutic Agent. In Oxidative Medicine and Cellular Longevity (Vol. 2018, pp. 1–12). Hindawi Limited. https://doi.org/10.1155/2018/7864269

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.