Hvorfor er det så godt at dyrke yoga?

30. januar 2019
At dyrke yoga kan medvirke til at forbinde dig med nuet, og forebygge problemer med angst og stress. Det giver dig også en større smidighed, og har flere fysiske fordele.

At dyrke yoga kan medvirke til at forbinde dig med nuet, og forebygge problemer med angst og stress. Det giver dig også en større smidighed, og har flere fysiske fordele.

Der findes mange former for fysisk aktivitet at vælge mellem, når du vil i form. I dag fokuseser vi på én bestemt, som er meget populær for tiden. Vi vil finde ud af, hvorfor så mange anbefaler, at du skal dyrke yoga.

Yoga er blevet helt centralt for mange mennesker. Det er via den, at folk ønsker at forbedre deres fysiske og mentale sundhed. Man vil også gerne nyde livet mere, og have det bedre med sig selv.

Nogle mennesker fokuserer mere på at udvikle deres muskelmasse, og begynder med at træne med vægtene i træningscenteret. Men de kombinerer det ofte med at dyrke yoga. De bruger det som et supplement til vægttræningen.

Men hvad er det yoga kan, som vægtene ikke kan? Det er det vi kigger nærmere på i det følgende.

Du kan pleje dit sind ved at dyrke yoga

En af grundene til at yoga er så godt er, at der i vores tid er så meget stress, angst og depression. Det er udbredt i det samfund vi lever i. For at håndtere dette, er vi nødt til at finde løsninger der kan forbedre vores livskvalitet.

For ro i sindet kan det hjælpe at dyrke yoga

Somme tider går vi gennem livet som om vi var på auto-pilot. Vi går, spiser og taler uden at være opmærksomme på det. Vi har lange daglige rutiner, bekymrer os voldsomt og lever hele tiden i fremtiden. Ofte ignorerer vi helt nuet.

Derfor er en af grundene til at anbefale yoga, at det gør dig opmærksom på nuet. Du kan bedre styre dine tanker om fortiden og fremtiden, og tage en pause for at forebygge stress, og slappe helt af.

Dertil kommer, at du efter en træningstime vil føle dig frisk og fuld af energi.

Læs også: 7 yogastillinger der gør dig glad

Kom i form

En anden grund til at yoga er så godt er, at det er gavnligt for din fysiske tilstand. Selvom det ikke er særligt muskelopbyggende, kan det medvirke til at tone din krop og endda tabe dig.

Ved mange stillinger, både de nemme og de svære, kan du teste din styrke. For eksempel hjælper Bakasana-stillingen dig med at opbygge armmuskler. Og Asho Mukha Vrksasana (fyrretræ-stilling) styrker din core.

Det er dog andre goder ved at dyrke yoga. Et af dem er vejrtrækningen, det andet er smidighed.

Yoga kan forbedre din vejrtrækning og smidighed

Vejrtrækning

Inden for yoga er vejrtrækning vigtig og gavnlig. Det får dig til at lave stillinger på en dybere måde. Du kan også bevæge din krop, og dermed bedre lave visse stillinger.

Hvis du har en lav lungekapacitet, kan denne træningsform forbedre den. Gennem bestemte øvelser, kan du hjælpe lungerne med at indtage mere ilt.

Smidighed

Yoga er også fremragende for folk som ikke er så smidige. Tro det eller ej, denne træning kan være meget effektiv mod smerter der skyldes manglende smidighed.

For at forbedre din smidighed med tiden bør du ikke overanstrenge din krop fra begyndelsen. Der er mange stillinger du kan ikke vide hvordan skal udføres korrekt, når du stadig er begynder. Men med udholdenhed, vil du blive overrasket over meget du kan opnå.

Som du kan se, er yoga meget gavnligt. Du kan lave det selv hvis du er skadet, eller har andre problemer. Men du skal altid respektere din krops grænser og ikke overanstrenge den.

Læs også: Yoga for begyndere: 5 grundlæggende yoga stillinger

Med tiden vil du opleve forbedringer, og have færre smerter. Du vil føle dig mere aktiv, og meget mere smidig.

Yoga har ingen aldersgrænse. Faktisk er der særlige hold for børn, ældre, gravide kvinder, og mennesker med skader. Der findes også utallige variationer, så der er noget der passer til enhver.

Det er en god idé at introducere børn for yoga i en tidlig alder. De føler sig ofte stressede, og det kan hjælpe dem meget for fremtiden, at dyrke yoga. For os voksne, er denne træningsform ikke bare anbefalelsesværdig: Den er fremragende.

  • Kiecolt-Glaser, J. K., Christian, L., Preston, H., Houts, C. R., Malarkey, W. B., Emery, C. F., & Glaser, R. (2010). Stress, inflammation, and yoga practice. Psychosomatic Medicine. https://doi.org/10.1097/PSY.0b013e3181cb9377
  • Prescot, A., Karri, S. K., Ciraulo, D. A., Perlmutter, R., Whitfield, T. H., Renshaw, P. F., … Jensen, J. E. (2010). Effects of Yoga Versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA Levels: A Randomized Controlled MRS Study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. https://doi.org/10.1089/acm.2010.0007
  • Salmon, P., Lush, E., Jablonski, M., & Sephton, S. E. (2009). Yoga and Mindfulness: Clinical Aspects of an Ancient Mind/Body Practice. Cognitive and Behavioral Practice. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2008.07.002