5 yogaøvelser du kan praktisere hvis du ikke er smidig

16. december 2018
Er du ikke særlig fleksibel? Takket være yoga kan du forbedre din fleksibilitet gradvis på en måde, der er tilpasset dine muligheder. Prøv disse fantastiske stillinger!

Der er mange mennesker, der er meget ufleksible. Dette forårsager muskulære- og ledsmerter, samt en stor frustration, når du strækker dig eller prøver nogle yogaøvelser.

Derfor vil du i dag opdage 5 yogaøvelser, der vil hjælpe dig til at føle dig bedre tilpas, hvis du ikke er meget fleksibel.

Yoga er ikke kun en øvelse, der skaber mentalt velvære, men giver os også mulighed for at forbedre vores fysiske tilstand. Men hvis du har meget lav fleksibilitet, betyder det ikke, at du ikke kan praktisere yoga. Faktisk er det helt modsat. Der er potentielle stillinger til rådighed for dig.

5 yogaøvelser, hvis du ikke er meget fleksibel

Hvis du ikke er særlig fleksibel, vil de yogaøvelser som vi vil visse dig, hjælpe dig med gradvist at forbedre din fleksibilitet. Du skal dog have tålmodighed og være vedholdende.

Selvfølgelig må du aldrig presse din krop for meget. Dette kan skade dig.

1. Barnets stilling

Dette er en af ​​de første yogaøvelser, hvis du ikke er fleksibel, som du vil elske. Den laves normalt i slutningen af ​​en yoga session, for at afslappe musklerne.

Denne stilling, som også er kendt som Tadasana, er meget vigtig. Den udstrækker dine hofter, lår og ankler, mens du reducerer rygsmerter. Mange mennesker udfører det efter at have lavet fyrretræs stillingen for at afslappe livmoderhalsmusklerne.

Kvinde dyrker yoga

2. Nedadvendt hund

Den anden yoga position kan i første omgang være lidt ubehagelig. Måden at lave den på er ved at skabe et bjerg med din krop ved at strække dine arme og ben, mens dit hoved er mellem dine arme.

Den ideelle position opnås når dine fødder presses helt ned mod jorden. Hvis du ikke er fleksibel, vil du ikke kunne gøre dette i starten, og du bliver nødt til at løfte dine hæle.

Men bekymre dig ikke. Med træning og tid, vil du være i stand til at bevæge dine hæle nedad, indtil dine fødder rører jorden. Denne position fremmer blodcirkulationen og strækker kroppen. Den er ideel til opvarmning.

Læs også: Effektive yoga stillinger, der hjælper med at slanke dig hurtigt

Yogastillingen nedadvendt hund

3. Broen

Denne position kan også være svær at udføre korrekt, hvis du er meget ufleksibel. Men som den forrige, vil du med tiden forstå, hvordan du udfører den meget bedre. Således vil du drage fordel af alle dens fordele.

  • Lig på ryggen, hæv dine hofter så højt som muligt.
  • Dine fødder skal understøttes af gulvet, og dine arme skal strækkes langs din krop med hænderne sammenflettet.

Denne yogastilling hjælper med at stimulere bughule organerne, ud over at forbedre fordøjelsen. Det er en af de vigtigste ting for kvinder, da det hjælper med at lindre menstruationssmerter.

Kvinde går i bro

4. Due stillingen

Denne fjerde yoga stilling, i tilfælde af, at du ikke er fleksibel, er ideel til at forbedre din elasticitet over tid. Hvis det er meget svært at udføre den, kan du støtte dig selv for at hjælpe med at udføre stillingen.

Denne yoga pose forbedrer kroppens holdning og justering. Også, hvis du har iskiasproblemer, vil det hjælpe dig med at lindre smerten lidt.

Læs også: 6 ekstraordinære yoga stillinger for at tabe dig

Strækker ud

5. Solhilsen

Den sidste yoga stilling, hvis du ikke er fleksibel, du kan udføre, er den der er kendt som Uttanasana.

  • For at gøre den, så stå op med dine fødder godt fast på jorden.
  • Forsøg at røre dine fødder med dine hænder.
  • Hvis du er meget ufleksibel, når du ikke dine fødder, men det betyder ikke noget. Bliv i den højde, du kan nå og holde dine ben bagved.
  • Målet er at skubbe din krop så meget som muligt mod dine ben og røre hovedet mod dem.
Yoga

Alle disse yoga stillinger giver dig mulighed for at forbedre din fleksibilitet. Der er nogle stillinger, der vil være meget lette, mens andre bliver lidt sværere. De nemme vil hjælpe dig med at have tillid til at fortsætte med at udvikle dig mod de andre stillinger.

Er du en meget ufleksibel person? Har du nogensinde prøvet yoga? Vi opfordrer dig til at prøve det, fordi det vil hjælpe dig med at opnå mere fleksibilitet med tiden. Du behøver bare udholdenhed og lidt tålmodighed.

  • Tracy, B. L., & Hart, C. E. F. (2013). Bikram yoga training and physical fitness in healthy young adults. Journal of Strength and Conditioning Research. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e31825c340f
  • Andy Smith, J., Greer, T., Sheets, T., & Watson, S. (2011). Is there more to yoga than exercise? Alternative Therapies in Health and Medicine.
  • Park, C. L., Riley, K. E., Bedesin, E., & Stewart, V. M. (2016). Why practice yoga? Practitioners’ motivations for adopting and maintaining yoga practice. Journal of Health Psychology. https://doi.org/10.1177/1359105314541314
  • Rakhshaee, Z. (2011). Effect of Three Yoga Poses (Cobra, Cat and Fish Poses) in Women with Primary Dysmenorrhea: A Randomized Clinical Trial. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology. https://doi.org/10.1016/j.jpag.2011.01.059