13 grunde til at spise havregryn hver morgen

Havregryn er lækre, sunde, nærende og alsidige. Fra at hjælpe med at sænke dit kolesterol til at forbedre din fordøjelse, lær 13 grunde til, hvorfor du skal spise havregryn til morgenmad hver morgen.

Lækre, sunde, nærende og alsidige. Havregryn bør helt sikkert være en del af din morgenmad sammen med frisk juice, yoghurt eller mælk.

Vil du vide hvorfor? Fortsæt med at læse.

Fordelene ved at spise havregryn til morgenmad

Havre giver din krop mange vitaminer, giver dig den styrke, du har brug for til dagen, og tilfredsstiller din appetit.

Hvis alt dette ikke overbeviser dig om, at havregryn er godt, så tag et kig på de fordele, de giver din krop, hvis du spiser dem til morgenmad:

1. Havregryn sænker dit kolesterol

Det er ikke svært at forstå, hvorfor så mange mennesker har kolesterolproblemer. Dette problem har ingen symptomer, og skyldes ofte mængden af fedtstoffer, vi indtager dagligt.

Havregryn kan hjælpe med at sænke dit kolesteroltal, da de indeholder en type fiber kaldet beta-glucan.

2. De forbedrer hjertesundheden

De opløselige fibre reducerer risikoen for hjerteproblemer. Det daglige indtag af næringsstoffet skal være mellem 6 til 8 gram.

En halv kop havre gryn giver 2 gram opløselige fibre. Så du vil få en tredjedel eller fjerdedel af din daglige dosis af næringsstoffet ved kun at spise havre til morgenmad.

3. Havregryn gør os mere mæt

Typisk opstår formiddags sult, fordi vi ikke spiser en mættende og passende morgenmad.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver at rå-spise tidligt om morgenen, men simpelthen blot kan indtage et par spiseskefulde havre gryn.

Denne rige kornsort har evnen til at tilfredsstille din appetit og forhindre overspisning forårsaget af angst og kedsomhed.

4. De er en kilde til antioxidanter

Frie radikaler, der akkumuleres i kroppen forårsager mange sygdomme såsom kræft.

Takket være egenskaberne hos flere af komponenterne, der findes i havre, kan du neutralisere frie radikaler og genoprette dit helbred.

Disse reducerer inflammation, samt øger produktionen af ​​nitrogenoxid og kontrollerer celledeling (især i tyktarmen).

5. Havregryn giver en masse energi

Hvis du har svært ved at starte på arbejde og få alt gjort om morgenen, så skal du spise lidt havre gryn.

Dette skyldes, at havregryn indeholder enkle kulhydrater, der omdannes til glukose for energi. Derfor er de en vigtig bestanddel af morgenmaden.

Efter at have spist dette korn, vil du føle dig mere opmærksom og energisk, hvilket gør dig klar til at møde dagen.

6. De reducerer blodtrykket

Ud over fordelene for hjertet og blodet, så må vi også påpege, at de er meget gode for blodkarsundheden.

De fantastiske fibre i denne kornsort er perfekt til dem, der lider af for højt blodtryk, især når de indtages om morgenen.

7. Spisning af havregryn kontrollerer diabetes

Havregryn regulerer blodsukkeret og tillader samtidig andre fødevarer at fordøjes langsommere.

De anbefales til patienter med diabetes, fordi de reducerer insulinresistens.

8. De forbedrer åndedrætssystemet

Dette er en god undskyldning for at nyde varm havregrød om vinteren:

  • Dette korn reducerer og forbedrer tilfælde af faryngitis, bronkitis, katarre og laryngitis.
  • Rygere (eller tidligere rygere) rådes også til at spise havregryn, da de renser lungerne.

9. Havregryn styrker immunforsvaret

Hvis dit krops forsvar er svagt, kan enhver mikroorganisme, bakterie eller virus bryde ind i det, og du kan udvikle en sygdom.

Havregryn har evnen til at øge din immunrespons og hjælpe dig med at bekæmpe infektioner.

Så hvis du føler dig syg, så tøv ikke med at spise en skål af dette fantastiske korn. Du vil blive helbredt hurtigere og mere effektivt.

10. De forhindrer forstoppelse

Det er indlysende, at en mad, der er så rig på fiber, har fordele i forbindelse med tarmhelsen.

Hvis du normalt har problemer, når du går på toilettet, så anbefaler vi at du spiser 3 spiseskefulde havregryn hver morgen ledsaget af friskpresset appelsinjuice.

Din afføring vil have lettere ved at passere, og du vil føle dig mindre tung, oppustet og irritabel.

Havregryn er også en perfekt mad til at rense tyktarmen og eliminere alt affald, der akkumuleres i den.

11. Havregryn forhindrer kræft hos kvinder

Når kvinder går igennem overgangsalderen, kan deres helbred blive alvorligt påvirket. Fuldkorn som havregryn har mange fordele i dette stadium, da det kan forhindre udviklingen af brystkræft.

De hjælper også med vedligeholdelse af vægten og forhindrer kronisk træthed under klimakspunktet.

12. De er et vanddrivende middel

Regelmæssig spisning af havregryn kan fjerne overskydende urinsyre i kroppen gennem urinen.

Dette skyldes, at havregryn indeholder silicium, hvilket er et rigtig sundt mineral.

Denne kornsort er godt for mennesker med væskeretention og reumatiske sygdomme.

13. Det er sikkert i tilfælde af glutenintolerans

En af havregryns store egenskaber, som vi ikke må glemme er, at de næsten ikke indeholder noget gluten. Det betyder, at de er sikre for glutenintolerante mennesker at spise.

I modsætning til hvede, byg eller rug er dette alternativ godt tolereret af dem, der lider af denne sygdom og det ændrer ikke tarmens slimhinder.

Så hvad venter du på? Spis nogle havregryn til morgenmad hver dag!

FRA INTERNETTET