Kunsten at bevare fatningen i et skænderi: 5 vigtige pointer

12. april 2018
For at holde et argument fra at bringe det værste op i dig, skal du kende dig selv godt og lære at kontrollere dine følelser.

Vi har alle prøvet at miste fatningen midt i et skænderi. Vores følelser løb af med os, og vi kunne ikke effektivt og konstruktivt forsvare vores pointe.

At vide, hvordan man argumenterer – hvis der ikke er nogen anden mulighed – er ikke let. Det er ikke noget, vi er blevet lært.

Desværre er der imidlertid tider i dit personlige eller professionelle liv, hvor der ikke er nogen anden mulighed end at starte disse anspændte, komplicerede dialoger.

Men hvis du lærer at argumentere godt med kontrol og intelligens og uden at miste din fatning, kan du holde dit sind klart og klar til virkelig at udtrykke dig selv.

I dag vil vi gerne præsentere 5 strategier til at hjælpe dig med at kontrollere dine følelser så meget som muligt.

“Det er umuligt at argumentere med den uvidende” – Immanuel Kant

1. Kend personen foran dig, men mest af alt kend dig selv.

kend dig selv.

At kende andre er visdom, men at kende dig selv er indsigt.

Men hvorfor skal jeg kende mig selv for at argumentere godt?

  • For at bevare din fatning skal du bruge din indre styrke, sikkerhed og selvværd.
  • Hvis den anden person gør fejlen ved at sige ting som “du ikke ved hvad du taler om” eller endda “dit ego er for stort“, så vil intet af ​​dette påvirke dig, fordi du allerede ved, hvem du er.

Derfor er det, der ikke er sandt, ikke nødvendigt behøver at skade dig.

  • For at forlade et argument som triumfator, skal du også kende den anden persons svage punkter.
  • At vide for eksempel, at personen foran dig har lavt selvværd eller at de projekterer deres usikkerhed i form af aggressivitet, vil hjælpe dig med at forblive afslappet og sikker på dig selv.

At vide, hvordan man skaber forbindelse med sig selv og med personen foran dig, giver dig mere kontrol over situationen.

2. Sluk for dine negative følelser, når du befinder dig i et skænderi.

Hvis du vil bevare din fatning i et argument, skal du lære at kontrollere dine negative følelser.

Vrede, stolthed, raseri, angst… Alle disse sætter gør dig defensiv med dine “kløer” fremme.

Der kommer en tid, hvor kommer i en “angrebs tilstand”, og når du mister kontrollen, kan du stoppe med at argumentere logisk og reducere dig selv til beskyldninger og dialog, der fører ingen steder.

For at tage kontrollen tilbage i situationer som disse, skal du gøre følgende:

Visualiser dig selv udefra. Forestil dig at du ser på argumentet udefra, roligt og fredeligt.

Ingen kan såre dig der. Du er sikker på dig selv.

Nu tænk på hvilke pointer du kan sige for at få denne situation til at gå et bestemt sted hen.

“Lær om 5 måder at skabe forbindelse til dit indre “jeg” for at bekæmpe følelsesmæssig tomhed

3. Svar ikke med det samme. Giv det tid.

Sluk for dine negative følelser

Når argumenter ikke fører nogen steder hen og deltagerne ikke lytter til hinanden, vil det ikke tage lang tid før parterne begynder at sige grimme ord og ikke-konstruktiv kritik til hinanden. Før eller senere siger de ting, de vil fortryde.

Hvad er meningen med at opføre sig sådan?

Der er selvfølgelig ingen mening.

  • For at gøre det til et produktivt argument og bevare din fatning, er det en meget god idé at tage dig tid, før du svarer. Der er ingen stress.
  • Lyt omhyggeligt til, hvad den anden person siger. Analyser det.
  • Se hvordan det påvirker dig og tænk nøje på dit svar.

Husk dog, at du ikke skal svare på en måde, der øger spændingen.

Hvis du ser, at argumentet ikke fører nogen steder hen og kun er en undskyldning for at såre hinanden og lade dine negative følelser komme ud, så afslut det.

Glem ikke, at nogle argumenter ikke er det værd.

4. Træk vejret dybt

Når du er beredt og midt i et argument, fortolker din hjerne det næsten som om det var en trussel.

Det er tidspunktet, hvor der igangsættes en række reaktioner: dit hjerte løber, du begynder at ryste, din vejrtrækning bliver lav, din mund bliver tør, din mave begynder at gøre ondt

For at holde din fatning i et argument i øjeblikke som disse, er der ikke noget bedre end at kontrollere din vejrtrækning.

En god måde at gøre det på er ved at indånde dybt og udånde langsomt.

Et fredeligt sind resonnerer bedre.

“Vi anbefaler også at læse: Kys din søvnløshed farvel med disse 5 vejrtrækningsteknikker: De arbejder godt!”

5. Træn din indre fred: gør dig klar til livets daglige udfordringer.

Træn din indre fred

Vores daglige liv kræver meget af os: argumentere godt, beskæftige sig med frustration, kritik og stå over for livets generelle små modgange.

At være forberedt inde vil hjælpe os med at møde de udfordringer, der kommer op udenfor.

For at gøre det vil det være meget nyttigt at praktisere følgende øvelser:

  • Praktiser mindfulness
  • Træn eller udøv en sport
  • Kanaliser dine følelser gennem kunst: skriv, dans, mal…
  • Kultiver dit indre jeg: nyd din selvtillid, dit selvværd og arbejd på dine værdier.
  • Praktiser aktiv, assertiv dialoger, øg dit ordforråd, arbejd med din logik, praktiser strategier du kan bruge i alle slags samtaler, og det vil hjælpe dig med at føle dig sikker på dig selv og afslappet.

Vent ikke med at sætte disse enkle tips i praksis. Vi er sikre på, at næste gang du ikke kan undgå at starte et argument, at du vil imødekomme det mere effektivt og kompetent.

FRA INTERNETTET