12 fødevarer, der vil styrke ens lever

28 november, 2018
At optimere ens levers funktion kan være så simpelt som at inkludere nogle ideelle fødevarer i ens kost og give afkald på skadelige vaner, såsom at ryge og drikke. Giv disse fantastiske sunde fødevarer et forsøg!

Ens lever er det andenstørste organ i den menneskelige krop, og ens liv og helbred afhænger af den.

Ens krop udskiller toksiner gennem ens lever og filtrerer ens blod og afholder skadelige stoffer fra at påvirke andre dele af ens krop.

Her vil vi fortælle om de bedste fødevarer til at styrke ens levers funktion.

Vigtigheden af ens lever

Laege der holder haenderne ud og der er en lever ovenfor

Du undervurderer måske din lever og tænker, at det blot er “endnu et organ” sammen med ens lunger, mave og hjerte. Dens opgave er dog lige så vigtig som at pumpe blod og give ilt.

Ens lever har den hårde opgave at udskille toksiner, som ophober sig i ens krop.

Dette betyder, at ens krop forbliver ren takket være ens lever. Problemer opstår, når den bliver overbebyrdet: når den skal udskille for meget “affald”, bliver den overfyldt og kan ikke udføre dens opgave længere.

Dette resulterer i forskellige sygdomme og symptomer.

Ens lever er også ansvarlig for at producere galde. Det er en anden måde at udrense ens krop på og omdanne fedt og proteiner fra den mad, som man spiser.

Hvis dette organ ikke fungerer ordentligt, har ens krop ikke en måde at rense sig selv eller optage næringsstoffer på.

Ens øjne, hjerne, hjerte og nyrer er afhængig af, at ens lever fungerer. Ens blod har brug for den til at komme af med alkohol og medicin.

Det spiller en vigtig rolle i at ødelægge syge røde blodlegemer, nedbryde hæmoglobin og insulin, samt at opbevare vitaminer og mineraler.

Nu kan du se, hvorfor vi kalder det, det vigtigste organ i den menneskelige krop!

Fødevarer, der forbedrer funktionen af ens lever

At følge en sund kost er vigtigt for at lade ens lever arbejde mindre og være mere effektiv i udskillelsen af toksiner og omdannelsen af fedt.

De første symptomer, som opstår, når ens lever er svag og syg, er:

  • Hovedpine
  • Vægtøgning
  • Dårlig ånde
  • Træthed
  • Allergi
  • Fødevareallergi

Her er nogle fødevarer, som vi anbefaler at spise for at undgå disse problemer:

Hvidløg

Hvidloeg
Hvidløg er meget godt for en på mange måder. For at fremhæve nogle få, indeholder det svovl, hvilket aktiverer enzymer i leveren og fremmer processen af at udskille toksiner.

Det indeholder også allicin og selen. Det er næringsstoffer, der beskytter ens lever og hjælper med udrensningen.

Grapefrugt

Grapefrugt er en god kilde til C-vitaminer og antioksidanter. Begge er nødvendige for at rense ens lever.

Denne frugt stimulerer også produktionen af enzymer og støtter leverens funktion, eftersom den fremmer forbrændingen af fedt i stedet for at opbevare det.

Linser

Linser er en af de bedste bælgfrugter til at forbedre leverens funktion takket være deres store indhold af en aminosyre, kaldet arginin.

Dette stof hjælper med at rense ens krop for ammoniak. Det er en toksin, som fører til neurologiske problemer, såsom forvirring og træthed.

Korsblomstrede grøntsager

Denne grøntsagsfamilie indebærer broccoli, kål, rosenkål og rødkål blandt andre.

De er kraftfulde måder at udrense sin lever på, eftersom de indeholder stoffer, som hjælper med at neutralisere toksiner.

For eksempel er rygere anbefalet af spise disse grøntsager for at hjælpe med at rydde deres krop for de nitrosaminer, der er i tobaksrøg.

Grøn te

Groen te

Grøn te er kendt for at være fuld af antioksidanter. Det har en evne til at mindske fedt ophobet i ens lever og på den måde hjælpe med at optimere leverens funktion.

Det er perfekt, hvis man ønsker at tabe sig og forebygge skade forårsaget af toksiner.

Tomater

Udover at være lækre og give væske, indeholder tomater også et kraftfuld stof, der renser leveren. Det hedder glutathion.

De giver også lycopen. Det beskytter en mod kræft i huden, bryst, lunger og leveren.

Anbefalet læsning:

Opdag hvordan du kan behandle fedtlever naturligt

Bladgrøntsager

Arugula, spinat og andre bladgrøntsager er nogle, man ikke kan leve uden.

De er meget gode “rengøringsmidler”, som neutraliserer effekten fra tungmetaller, som skader ens lever. De udløser også produktionen af galde og udskiller pesticider og herbicider, som man indtager.

Andre “mindre almindelige” bladgrøntsager er sukkerroer og sennepsblade.

Citroner

Denne citrusfrugt har så mange fordele for ens helbred, at man altid bør have nogle af dem i sit hjem. Blandt deres superkræfter er deres evne til at rense ens lever og fremme dets udrenselse.

Derudover stimulerer citron i kogt vand på en tom mave produktionen af galde og tarmbevægelsen. Det renser også ens mave og tyktarm.

Avocado

Denne velsmagende frugt forbedrer leverens helbred ved at beskytte det fra at blive overbelastet af toksiner fra de fødevarer, som vi spiser.

At spise en avocado om ugen kan hele dette organ, når det er beskadiget. Prøv det som et alternativ til mayonnaise eller som en forret!

Gurkemeje

Gurkemeje

Gurkemeje har en karakteristisk smag og duft. Det er en af leverens “favoritter”, fordi det hjælper med udrenselsen og håndterer kræftfremkaldende celler.

Tilsæt det til din salat, pasta eller suppe.

Glem ikke at læse: Fantastiske fordele ved gurkemejesaft

Valnødder

Denne nød giver en god dosis af arginin, glutathion og omega-3 fedtysrer (anset som “gode” fedtstoffer).

Valnødder renser ens lever fra problemer forårsaget af ammoniak, ilter ens blod og forbedrer leverens funktion.

Roer

Roer er kraftfulde rensere af blodet. De har evnen til at optage tungmetaller, som finder vej ind i ens krop fra fødevarer eller fra luften.

Hvis man spiser en salat med roer og gulerødder (begge rå), vil man fordoble fordelene ved denne grøntsag. Det skyldes, at begge indeholder beta-karotener og flavonoider samt andre helende næringsstoffer.

Hvad venter du på? Tilsæt disse skønne fødevarer til din kost så snart som muligt!

  • Morisco, F., Vitaglione, P., Amoruso, D., Russo, B., Fogliano, V., & Caporaso, N. (2008). Foods and liver health. Molecular Aspects of Medicine. https://doi.org/10.1016/j.mam.2007.09.003
  • InformedHealth.org [Internet]. Cologne, Germany: Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG); 2006-. How does the liver work? 2009 Sep 17 [Updated 2016 Aug 22]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279393/
  • Soleimani D, Paknahad Z, Askari G, Iraj B, Feizi A. Effect of garlic powder consumption on body composition in patients with nonalcoholic fatty liver disease: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Adv Biomed Res. 2016;5:2. Published 2016 Jan 27. doi:10.4103/2277-9175.174962
  • Madrigal-Santillán, E., Madrigal-Bujaidar, E., Álvarez-González, I., Sumaya-Martínez, M. T., Gutiérrez-Salinas, J., Bautista, M., … Morales-González, J. A. (2014). Review of natural products with hepatoprotective effects. World Journal of Gastroenterology. https://doi.org/10.3748/wjg.v20.i40.14787
  • Ozsoy Y, Coskun T, Yavuz K, Ozbilgin K, Var A, Ozyurt B. The effects of L-arginine on liver damage in experimental acute cholestasis an immunohistochemical study [published correction appears in HPB Surg. 2013;2013:492846. Ozsoy, Mustafa [removed]; Namlı, Kemal [corrected to Ozbilgin, Kemal]]. HPB Surg. 2011;2011:306069. doi:10.1155/2011/306069
  • Yoshida, K., Ushida, Y., Ishijima, T., Suganuma, H., Inakuma, T., Yajima, N., … Nakai, Y. (2015). Broccoli sprout extract induces detoxification-related gene expression and attenuates acute liver injury. World Journal of Gastroenterology. https://doi.org/10.3748/wjg.v21.i35.10091
  • Jiang W, Guo MH, Hai X. Hepatoprotective and antioxidant effects of lycopene on non-alcoholic fatty liver disease in rat. World J Gastroenterol. 2016;22(46):10180–10188. doi:10.3748/wjg.v22.i46.10180
  • Farzaei MH, Zobeiri M, Parvizi F, et al. Curcumin in Liver Diseases: A Systematic Review of the Cellular Mechanisms of Oxidative Stress and Clinical Perspective. Nutrients. 2018;10(7):855. Published 2018 Jul 1. doi:10.3390/nu10070855
  • Clifford, T., Howatson, G., West, D. J., & Stevenson, E. J. (2015). The potential benefits of red beetroot supplementation in health and disease. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu7042801