Disse 8 fødevarer tilfører mest kollagen til din hud

· 12. september 2018
Selvom det ikke hjælper med at producere mere, så kan te, over tid, forebygge nedbrydelsen af kollagen.

Hvis du vil have smuk og rynkefri hud, er du nødt til at være sikker på at du får tilført nok kollagen til din hud, samt andre vigtige næringsstoffer.

Kosmetiske produkter alene er ikke nok til at holde din teint sund. Du skal også holde dig til en afbalanceret diæt.

I denne artikel fremhæver vi de 8 fødevarer som bidrager til produktionen af kollagen til din hud, eller som indeholder store mængder af samme. Kollagen er et protein der holder din hud ung og fast, og sikrer også at dine led er sunde og raske.

Ved at tilføre kollagen til din hud, sikre du at den forbliver smuk, ung og fast.

Hvad er kollagen?

Kollagen er et vigtigt protein som findes i kroppen. Kollagenfibre, som er fleksible og stærke, findes i huden, knoglerne, musklerne, senerne og leddene.

Kroppen producerer kollagen til din hud helt naturligt. Over tid producerer den dog mindre og mindre. Derfor opstår der rynker i huden, man oplever oftere ledsmerter, ens knogler bliver svagere og så videre.

Derfor er det vigtigt at følge en afbalanceret diæt, som indeholder fødevarer der er rige på kollagen eller som fremmer kroppens naturlige produktion deraf.

Hvorfor er kollagen godt for huden?

Hovedbestanddelen af huden er kollagen. Dette protein giver huden son elasticitet og fasthed. Derfor er det essentielt at sørge for at din krop får nok kollagen igennem din kost.

  • Mens vi er unge regenereres kollagen hele tiden – derfor ser vores hud ung og fast ud.
  • Når vi runder de 30 år, begynder vores hud i højere grad at udvikle rynker og blive mere løs.

8 fødevarer der tilfører kollagen til din hud

De fødevarer vi nævner i de følgende afsnit er kendt for deres høje indhold af kollagen eller deres evne til at stimulere produktionen af kollagen i kroppen.

1. Hvidløg

Hvidløg er godt når det kommer til at stimulere produktionen af kollagen til din hud.

Der findes mange grunde til at hvidløg bør være en del af dine kostvaner. Ud over at virke som en naturlig antibiotika, indeholder denne medicinske fødevare høje mængder svovl.

Ud over dets afgiftende egenskaber, er dette mineral også godt for produktionen af kollagen til din hud.

  • For at hvidløg skal have sin optimale virkning, skal det indtages råt eller i form af piller.

2. Løg

Løg er nemme at tilføje til rigtig mange retter. Det gør lige meget om det er en gryderet eller en salat - løg vil helst sikker gøre den mere spændende og smagfuld, samtidig med at det stimulerer produktionen af kollagen til din hud.

Løg tilhører samme botaniske familie som hvidløg og indeholder også store mængder svovl.

Ved at spise almindelige gule løg, ligesom hvidløg, stimulerer du produktionen af kollagen til din hud, og forbedrer dit blodomløb.

Takket være svovlindholdet, fjerner de derudover også toksiner fra kroppen.

3. Fed fisk

Fed fisk indeholder lysin, som er essentielt for produktionen af kollagen.

Selvom fed fisk ikke indeholder ret meget kollagen, nævner vi den her, fordi de er rige på lysin. Denne aminosyre er fundamental for produktionen af kollagen.

Derudover er fed fisk også rig på essentielle fedtsyrer, som er rigtig god til at nære din hud.

  • Man skal dog huske på, at fede fisk (laks, tun, sværdfisk) også indeholder store mængder tungmetaller.
  • Vi anbefaler derfor mindre fisk, for eksempel sardiner, makrel eller ansjoser.

4. Kød

Nogle typer kød er gode at spise, hvis du vil tilføre mere kollagen til din hud.

Kollagen er det der gør kød sejt. De seje fibre er det der gør det svært at tygge.

Vi anbefaler især oksekød, kylling og kalkun. Nogle dele af dyrene indeholder især meget kollagen, for eksempel deres fødder.

5. Suppe på ben

At koge suppe på ben er en meget traditionel opskrift. Du bør prøve det, hvis du gerne vil tilføre mere kollagen til din hud.

Hvis du gerne vil prøve en virkelig sund kost, som er rig på kollagen, skal du prøve at koge suppe på ben.

  • Det er faktisk en meget traditionel ret, lavet på oksekød (inklusiv knogler) sammen med grøntsager, kogt langsomt ved lav varme i flere timer.

Sådan er det blevet lavet i århundrede. Den langsomme kogning lader dig trække alle næringsstofferne ud af knoglerne.

3. bær

Bær er vitaminholdige, smager godt og er gode for produktionen af kollagen.

Bær, såsom brombær, solbær og blåbær, og lignende fugter, såsom jordbær, er rige på lycopener.

Denne antioxidant, som også findes i røde grøntsager, fremmer udskillelsen af kollagen.

7. Mejeriprodukter

Mejeriprodukter indeholder lysin, som er godt for kroppen og produktionen af kollagen.

Mælk og afledte produkter deraf, indeholder høje mængder af prolin og lysin. Disse aminosyrer fremmer produktionen af kollagen.

Vi anbefaler dog, for at forbedre optagelsen af næringsstofferne, at du indtager mejeriprodukterne separat fra dine andre måltider.

8. Te

Te er rigtig godt til at styke og stimulere produktionen af kollagen i kroppen.

Te er en oldgammel drik med mange helbredsfordele. I dette tilfælde fremhævet vi indholder af catechiner.

  • Catechiner er kraftfulde antioxidanter, som bekæmper den nedbrydning af kollagen, som sker med alderen.

Du kan vælge mellem forskellige typer af te: sort, red, grøn eller hvid. De virker alle lige så godt.