Fordele ved at spise hvidløg hver dag

21 november, 2018
For at få alle fordelene af at spise hvidløg, skal du, hvis du planlægger at koge det, hakke det og lad det stå et øjeblik først. Dette gør det muligt at frigive allicin, så det ikke bliver ødelagt under tilberedningen.

 ”Hvidløg holder lægen væk.” Det gamle ordsprog kunne ikke være mere sandt. Meget forskning bekræfter fordelene ved hvidløg… Og hver ny undersøgelse finder endnu flere fordele. I dag vil vi fortælle dig om nogle af de fordele ved at spise hvidløg hver dag!

Talrige civilisationer har brugt hvidløg i århundreder (det blev endda anbefalet af Hippokrates, lægekunstens fader), og det er meget godt for menneskers sundhed. Nylige undersøgelser har vist at ved at spise fire fed hvidløg om dagen kan det hjælpe med at forhindre en lang række sygdomme.

Hvidløg, en gammel form for superfood

De gamle grækere brugte hvidløg for dets medicinske egenskaber, selvom de ikke kendte detaljerne.

Hvidløg tilhører plantefamilien allium (den samme som løg og porrer) og indeholder et stof, der er kendt under navnet allicin, der forbedrer den generelle sundhed, når det indtages regelmæssigt. Allicin er også ansvarlig for hvidløget karakteristiske lugt.

Desuden indeholder hvidløg mangan, B6- og C-vitamin, selen og fibre. Den indeholder få kalorier men masser af protein.

Fordele ved at spise hvidløg

Hvidloeg

Et par fed hvidløg dagligt kan hjælpe dig på følgende måder:

Forebygge Alzheimers sygdom

Dette gælder også for andre degenerative sygdomme som demens. Denne fælles ingrediens indeholder antioxidanter, som forhindrer de negative virkninger af frie radikaler.

Andre fordele ved hvidløg er at det beskytter mod pH-værdiproblemer og øger antallet af enzymatiske “rensemidler”, der hjælper med at rense din blodbane.

Sænker kolesteroltallet

Hvidløg anbefales til mennesker, der har et højt niveau af ”dårlig” kolesterol (LDL), såvel som til mennesker med hjertesygdomme eller hjerteanfald.

Det kan hjælpe til at forebygge fremtidige hjertesygdomme, hjerteanfald og højt blodtryk.

Virusbekæmpelse

Kvinde der er forkoelet

Hvidløg kan hjælpe til hurtigt at lindre en forkølelse eller halsbetændelse. Varigheden af de fleste symptomer kan reduceres med op til 70%.

Hvis du er sårbar for forandringer i vejret eller ofte bliver syg om vinteren, så tøv ikke med at spise hvidløg regelmæssigt.

Fremmer udrensning

Tungmetaller og andre giftstoffer ophobes i kroppen takket være den mad, du spiser eller når du udsætter dig for miljøforurenende stoffer. Disse kan fjernes med indtagelse af svovl… en af komponenterne i hvidløg!

Undersøgelser af medarbejdere udsat for bly, mens de arbejdede i en batterifabrik viste, at ved indtagelse af hvidløg faldt mængden af dette tungmetal med næsten 20%. Dette fører til færre hovedpiner og mindre sygefravær.

Se også:

Fantastisk hvidløgssuppe opskrift du bør prøve

Forbedret knogle-sundhed

Roengten

For kvinder, der er nået overgangsalderen, er en anden af hvidløgs fordele at det kan mindske nogle af de almindelige besværligheder med svage knogler. Det påvirker, hvordan kroppen omsætter østrogen, som kunne være en forklaring på denne usædvanlige opdagelse.

Forbedrer fysiske præstationer

I århundreder har hvidløg har været anvendt til at bekæmpe træthed og øge den fysiske produktivitet. For eksempel når olympiske deltagere i oldtidens Grækenland spiste hvidløg før en konkurrence.

Hvidløg bidrager til både fysisk og psykisk ydeevne.

Andre fordele ved hvidløg

Ud over alt det, vi har beskrevet ovenfor, er her nogle yderligere grunde til at du bør vælge hvidløg:

  • Det fortynder blodet
  • Det forhindrer kræft i maven, spiserøret og tyktarmen
  • Det forbedrer leddenes sundhed (for eksempel hos mennesker med gigt)
  • Det åbner lungerne
  • Det hjælper med at undgå nyre- eller urinvejsproblemer
  • Det hjælper med optimal leverfunktion
  • ´Det bekæmper forstoppelse
  • Det eliminerer parasitter
  • Det regulerer blodsukkerniveauet.
  • Det hjælper med at behandle herpes og eksem
  • Det reducerer angst og beroliger nerverne
  • Det reducerer urinsyre-niveauet, der kan føre til gigt og reumatisme
  • Det hjælper med at behandle åreknuder 

Læs også:

Fire grøntsagsopskrifter med lavt kalorieindhold

Rå eller kogt hvidløg?

Hvidloeg

Nogle undersøgelser viser at for at udnytte fordelene ved hvidløg, skal det indtages direkte fra løget – dvs. ukogt.

Men andre undersøgelser hævder, at hvis hvidløg bliver kogt på en bestemt måde, er det en bedre måde at absorbere dets næringsstoffer.

Hvidløg indeholder en masse sammensatte stoffer. Nogle af dem er aktive i rå tilstand og andre har brug for varme for at blive “aktiveret”. Når du indtager hvidløg for at forebygge kræft, for eksempel, anbefales det at koge det.

  • Kim, J. S., Kang, O. J., & Gweon, O. C. (2013). Comparison of phenolic acids and flavonoids in black garlic at different thermal processing steps. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2012.08.006
  • Macpherson, L. J., Geierstanger, B. H., Viswanath, V., Bandell, M., Eid, S. R., Hwang, S. W., & Patapoutian, A. (2005). The pungency of garlic: Activation of TRPA1 and TRPV1 in response to allicin. Current Biology. https://doi.org/10.1016/j.cub.2005.04.018
  • Cavagnaro, P. F., Camargo, A., Galmarini, C. R., & Simon, P. W. (2007). Effect of cooking on garlic (Allium sativum L.) antiplatelet activity and thiosulfinates content. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf062587s