Hulahopringe med vægt: Hvad du bør vide om denne TikTok trend

Hulahopringe med vægt er en god mulighed for at kombinere sjov og motion.
Hulahopringe med vægt: Hvad du bør vide om denne TikTok trend
Leidy Mora Molina

Bedømt og godkendt af sygeplejerske Leidy Mora Molina.

Skrevet af Cristian Minich

Sidste ændring: 12 januar, 2023

I denne artikel vil vi præsentere dig for trenden med hulahopringe med vægt og alt, hvad du behøver at vide om denne trend fra TikTok. Hulahopringe har været genstand for morskab i mange år. Nogle steder blev de også brugt til sport.

I dag har teknologien erstattet mange af de gamle aktiviteter, men hulahopringe har opnået en særlig popularitet, der kombinerer sjov, motion og teknologi takket være sociale netværk.

Der findes hulahopringe med forskellige vægte. Selvfølgelig er der også dem, der betragtes som legetøj.

Selve ringen er designet til at træne hele kernen og forbrænde kalorier, mens du svinger den rundt om taljen. De mest almindelige vejer mellem 1 og 1,5 kg, men du kan prøve forskellige vægte, alt efter om du er nybegynder eller ej.

Det er en 3000 år gammel teknik, som er blevet tilpasset forskellige forhold. I dag ser det ud til at være tilbage for at blive!

Hvad er hulahopringe, og hvordan kan du bruge dem?

Hulahopringe er specielle ringe, som du svinger rundt om din talje. Dem, der bruges til træning, er normalt større og fås i forskellige vægtklasser. Navnet, hulahopringe, kommer fra hula, en traditionel hawaiiansk dans.

Det er umiddelbart meget enkelt at bruge dem, men disse ringe kan også føre til frustration. Som enhver anden aktivitet kan det være kompliceret i begyndelsen, men man skal være tålmodig. Med lidt øvelse vil du være i stand til at bruge den rigtige teknik for at undgå at tabe ringen.

Derefter er det tid til sjov og træning. Denne øvelse udføres på følgende måde:

  1. Først skal du stille dig med benene i linje med hofterne og let bøjede knæ.
  2. Anbring ringen i taljehøjde.
  3. Start hoftebevægelsen ved at lave cirkler, og giv slip på ringen.
  4. Ryggen skal forblive ret.
  5. Dine arme skal være over ringen og kan hjælpe dig med at holde balancen.
Kvinde viser, hvordan man træner med hulahopringe med vægt

Hulahopringe til træning er ikke de samme som dem, man køber som legetøj.

Fordelene ved træning med hulahopringe med vægt

Med træning med hulahopringe skaber vi spænding i næsten alle kroppens muskler. Vi sætter først og fremmest kerne og hofter i gang.

Desuden er dette en aktivitet for folk i forskellige aldre. Ifølge en undersøgelse fra 2019, der fokuserede på overvægtige personer, kan træning med hulahopringe med vægt reducere mængden af mavefedt og øge muskelmassen.

Faktisk var en test udført på regelmæssig træning med hulahopringe med vægt forbundet med en reduktion af talje- og hofteomfanget. Her er nogle af de vigtigste fordele ved træning med hulahopringe med vægt:

  • Øvelsen er effektiv og underholdende. For mange er det sjovt, men det aktiverer også musklerne.
  • Det styrker den midterste zone.
  • Den træner og former taljen. Det giver os en slankere figur.
  • Det hjælper med at forbrænde kalorier. Det er godt, hvis vi ønsker at tabe os.
  • Denne træningsform sænker kolesteroltallet. Det er lige så effektivt som anden styrketræning.
  • Det forbedrer koordination og stabilitet.

Vi tror, at du måske også vil være interesseret i at læse dette: BodyPump: Fordelene og hvordan træningen er

Er det sikkert at bruge hulahopringe med vægt?

For at besvare dette spørgsmål skal vi vide, at dette er en træningsform som så mange andre. Så den indebærer stadig en risiko for skader.

For at træne med en hulahopring sikkert skal vi tage hensyn til vægten af den, vores fysiske tilstand, træningstidspunktet og den anvendte teknik. Ved forkert brug kan der opstå skader på mavemusklerne og lænden. Det hævdes dog, at de fleste lidelser skyldes bevægelser og ikke vægten.

Husk også, at hvis du føler smerter, skal du stoppe træningen og kontakte en læge. Her er nogle tips til brug af hulahopringe for at undgå skader:

  • Brug et bælte eller undertøj for at undgå skrammer og blå mærker.
  • Start med en let ring og øg vægten, efterhånden som du vænner dig til den.
  • Overdriv ikke, og træn ikke mere end 5 minutter i begyndelsen.
En kvinde med lændesmerter

Smerter i lænden fra hulahopringe synes at være mere forbundet med tekniske fejl end med selve vægten.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Hvilke øvelser har Jennifer Lopez inkluderet i sin rutine for at bevare en slank figur?

Hav det sjovt, og få din krop i gang!

Måske har du underholdt dig selv med hulahopringe, da du var barn. Nu kan du gå tilbage i tiden og have det sjovt, mens du træner hele din krop.

Hvis du aldrig har prøvet det, kan det også være en god udfordring. En hulahopring er et meget nyttigt redskab til træning. Aktiviteten kan udføres hvor som helst og kan kombineres med naturen, god musik eller endda en skærm.

På den anden side skal du huske på, at for at få flere fordele bør du supplere den med en afbalanceret kost og tilstrækkelig hvile. Det er også bedst at starte med en lav vægt og kort tid. Hvis du føler ubehag eller smerte, er det vigtigt at stoppe og konsultere en læge. Tag tilbage til barndommen, hav det sjovt, og få din krop i gang!

Det kan interessere dig ...

5 nemme øvelser der giver en perfekt talje
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
5 nemme øvelser der giver en perfekt talje

Vi ønsker alle at have en perfekt talje, men det kan være svært altid at nå i træningscenteret. Heldigvis kan vi give dig øvelser du kan lave hjemm...



  • Lahelma M, Sädevirta S, Lallukka-Brück S, Sevastianova K, Mustelin L, Gylling H, Rockette-Wagner B, Kriska AM, Yki-Järvinen H. Effects of Weighted Hula-Hooping Compared to Walking on Abdominal Fat, Trunk Muscularity, and Metabolic Parameters in Overweight Subjects: A Randomized Controlled Study. Obes Facts. 2019;12(4):385-396. doi: 10.1159/000500572. Epub 2019 Jun 19. Erratum in: Obes Facts. 2019;12(5):589. PMID: 31216547; PMCID: PMC6758714. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31216547/
  • McGill SM, Cambridge ED, Andersen JT. A six-week trial of hula hooping using a weighted hoop: effects on skinfold, girths, weight, and torso muscle endurance. J Strength Cond Res. 2015 May;29(5):1279-84. doi: 10.1519/JSC.0000000000000653. PMID: 25268284. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25268284/

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.