10 milde afføringsmidler til naturligt at lindre forstoppelse

· 4. marts 2017
Den bedste måde at bekæmpe forstoppelse på er ved at følge en sund og balanceret kost, som er rig på fibre. Man bør også drikke rigelige mængder vand og undgå en stillesiddende livsstil, også selvom det måske ikke er vigtigt at nævne i dit tilfælde.

Forstoppelse er et meget almindeligt problem forbundet med fordøjelsen. Det påvirker personer i alle aldre. Det er kendetegnet ved et kronisk besvær med at komme af med sin afføring. Det kan også opstå sammen med ubehag i maven, dårlig ånde og hovedpine. Heldigvis kan du nemt lindre forstoppelse med 10 milde, naturlige afførrende midler.

Nogle af de hovedsaglige årsager til forstoppelse er dårlig kost, dehydrering og mangel på bevægelse. Det kan dog nogle gange være et symptom på en sygdom eller et tegn på forandringer i ens tarmflora.

Professionelle indenfor sundhed anbefaler, at man ændrer sine livsstilsvaner og forbedrer kvaliteten af sin kost for at undgå perioder med tilbagevendende forstoppelse.

Mange personer foretrækker at anvende afføringsmidler til at behandle deres forstoppelse og hjælpe med udskillelsen af affaldsstoffer.

Det største problem med disse produkter er, at de ofte forårsager bivirkninger og næsten altid fører til afhængighed af dem for at kunne gå på toilettet.

Heldigvis er der 100% naturlige løsninger, som giver lignende resultater uden at risikere ens helbred.

I denne artikel vil vi gerne dele 10 af de bedste naturlige afføringsmidler, som man kan prøve næste gang, man oplever forstoppelse.

1. Citroner kan lindre forstoppelse

Frisk citronsaft er et af de bedste afføringsmidler, som naturen kan tilbyde. Det indeholder fibre og vigtige vitaminer, som fremmer bevægelsen i tarmene og udskillelsen af affaldsstoffer.

For at gøre det nemmere at drikke det og øge dets effektivitet så anbefaler vi, at man fortynder det i vand og drikker det på en tom mave.

Se også:

5 hjemmelavede drikke til at detoxe leveren

2. Hørfrø

Det er anset som en super fødevare. Hørfrø har et højt indhold af fibre og indeholder omega-3 fedtsyrer. Det hjælper med fordøjelsen.

De er kendt for deres kraftfulde afføringsfremmende egenskaber. De kan lindre milde og medium tilfælde af forstoppelse og irritation.

Man kan prøve at tilføje nogle af dem til sine yndlindsopskrifter. Men det ideelle er, at man lægger dem i blød i vand natten over og drikker væsken den efterfølgende morgen.

3. Ricinusolie

Ricinusolie kan lindre forstoppelse

Hvis man indtager et par spiseskefulde ricinusolie på en tom mave, så vil man få bugt med sin forstoppelse én gang for alle.

Denne olie indeholder et specielt aktivt stof. Når det bliver fordøjet, stimulerer det aktiviteten i tarmene.

Det bør dog ikke blive anvendt i overdrevne mængder eller i en længere periode. Det skyldes, at det kan forårsage uønskede bivirkninger.

4. Kiwi

Kiwi er en anden frugt med milde afføringsfremmende egenskaber. Kiwi er kendt for dets høje indhold af C-vitaminer og fibre. De er en form for fødevare, som man kan spise hver dag som en måde at forebygge langsom fordøjelse på.

Ernæringseksperter råder til, at man spiser to kiwier til morgenmaden for at rense tarmene og lindre forstoppelse.

5. Spinat

spinat

Spinat er kendt for dets store gavn for helbredet. Det er også fremragende til at rense kroppen og forbedre fordøjelsen.

Når det spises råt, hjælper spinat med at gendanne og genopbygge en tarmkanal, som er blevet forandret på grund af en dårlig kost.

Man kan prøve at tilføje spinatblade til sin smoothie, salat, suppe eller anden yndlingsopskrift.

6. Vindruer

Vindruer indeholder stoffer såsom cellulose, sukker og naturligt syre. Det hjælper med at forbedre fordøjelsen.

Når man oplever problemer med fordøjelsen, kan man spise en lille håndfuld vindruer eller drikke et halvt glas naturligt vindruesaft.

En anden måde at nyde vindruer på er ved at spise rosiner, der har ligget i blød i vand i en dag eller to.

7.Figner

figner

Disse små frugter har været kendt siden oldtiden for deres fantastiske naturlige afføringsfremmende egenskaber.

Denne egenskab er på grund af dets indhold af fibre, som fremmer fordøjelsen og tarmbevægelsen.

Det er bedst at spise dem friske, eftersom størstedelen af fibrene og kalcium er i skallen.

Man kan også spise dem tørrede. Men i så fald vil man blive nødt til at lægge dem i blød i vand natten over.

8. Blommer

Blommer er et af de mest kendte og effektive naturlige afføringsmidlerDe har en lækker smag, og de er fyldt med næringsstoffer, der er nyttige for ens helbred.

Vi anbefaler, at man drikker en naturlig juice som en del af sin morgenmad sammen med fuldkornshavregryn.

9. Nødder

noedder

Nødder er en naturlig kilde til fedtsyrer og fibre. Det gør dem til et godt middel til ens tarmes helbred.

At spise nødder regelmæssigt forebygger, at kolesterol ophober sig. Og det hjælper med at udskille affaldsstoffer, som blokerer tyktarmen.

Udover dette er de en virkelig sund snack, som kan hjælpe en med at kontrollere sult og forebygge, at man overspiser.

Man bør også læse:

De 8 bedste kure mod forstoppelse

10. Aloe vera

Geléen, som er i aloe vera stængler, indeholder anti-inflammatoriske og afføringsfremmende egenskaber. De fremskynder lindringen af denne tilstand.

Man kan finde det på apoteker i forskellige former, såsom te og omslag. Men det er bedst at indtage det i sin naturlige form med en lille smule honning.

Man bør have i baghovedet, at for at opnå at lindre forstoppelse fuldstændigt, bliver man også nødt til at ændre sine spisevaner og begynde at drikke mere vand i løbet af dagen.

Er du klar til at prøve disse 10 midler til at lindre forstoppelse?