Det skal du spise, hvis du lider af hypertension

8. august 2018
Ud over at forsøge at holde dig selv sund ved at have en god vægt og desuden være aktiv, kan disse naturlige midler hjælpe dig med at holde hypertension under kontrol og derved sikre dig et lavere blodtryk.

Mange i dag lider af hypertension eller forhøjet bloktryk. Selvom de fleste er ældre, kan unge også have et for højt blodtryk. Læs videre nedenfor om, hvad du skal spise og hvilke vaner kan være gavnlige når du vil sænke blodtrykket.

Hvad er hypertension?

Med hvert slag i dit hjerte sendes der blod igennem dine arterier. Når dit hjerte skal bruge hårdere tryk der er stærkere end normalt for at sende blodet rundt i din krop, sig man at en person har et for højt blodtryk. Medicisnk kaldes dette hypertension.

Der er to tal, der afspejler, om dit blodtryk er for højt:

  • Det ene er dit systoliske blodtryk, hvilket er det tryk som dit hjerte pumper blod rundt med.
  • Det anden er dit diastoliske blodtryk, hvilket er blodtrykket for hjertet målt som den tid dit hjerte skal hvile sig mellem hvert slag.

Et normalt blodtryk er mellem 120 / 80mm Hg. Her er det første nummer dit systoliske tryk og det anden, dit diastolske tryk. Derudover har hypertension generelt ikke symptomer, hvilket betyder, at en blodtryksmåler er den eneste pålidelige måde at måle denne tilstand på.

Derfor er hypertension farligt

Person får sit blodtryk målt.

Når alt er godt vil du have dit blodtryk inden for de overnævnte normale rammer. Når dit blodtryk går op, vil din krop føle det og det vil desuden også vise sig på forskellige måder. Nogle af de risici som et for højt blodtryk medfører kan være skader på dit hjerte, din nyrer og i nogle tilfælde endda din hjerne. Nogle af disse konsekvenser kan være livstruende, særligt hvis din hypertension er kronisk.

Årsager til hypertension

Visse faktorer har en effekt på om du oplever en stigning i blodtrykket. Nogle af dem er meget tæt forbundet med dårlige vaner, som du derfor heldigvis kan ændre og forbedre:

  • Fedme
  • For stort alkoholforbrug
  • En diæt der indeholder for meget natrium
  • At du tager visse typer af medicin, som antikonceptionsmidler eller influenzalægemidler
  • En generelt stillesiddende livsstil

Derudover spiller gener også en vis rolle. Ifølge nogle studier er hypertension genetisk. Men uanset årsagen kan naturlige midler samt fobedringer af dine dårlige vaner hjælpe dig med at bekæmpe hypertension.

Det skal du spise, hvis du lider af hypertension

Hvidløg

Et hvidløg med skræl ved siden af skrællede fede.

Hvidløg: En fantastisk plante til at hjælpe dig i kampen mod hypertension. Nogle mennesker spiser et helt fed hvidløg om dagen, og det er faktisk alt det kræver for at du kan mærke en forbedring med hensyn til dit blodtryk. Hvidløg kan også bruges som et krydderier til din mad. Du kan også kigge efter kapslerne fra pulveriseret hvidløg i butikken, hvis du ikke kan lide hvidløg smagen.

Olivenolie

Olivenolie gør en masse positive ting for din krop, og en af dem er at hjælpe dit kredsløbssystem til at fungere korrekt. Det er blevet vist at olivenolie hjælpe til at sænke dårlige kolesteroltal (LDL) niveauer. Desuden er olivenolie også en naturlig kilde til monoumættede fedtsyrer, som er gode for dit helbred på mange måder.

Mørk chokolade

En kop kakao set ovenfra.

Chokolade består ikke af ren kakao, så derfor er det vigtigt at vælge en så høj procentdel af kakao som muligt når du vælger din chokolade. Hvis du vil bekæmpe hypertension med chokolade, så anbefaler vi at du vælger én med mindst 70% kakao og uden noget ekstra tilsat sukker. Dette er fordi kakao indeholder flavonoider, naturlige antioxidanter, der hjælper din krop med at bekæmpe hypertension.

Havre

Havre er kendt for dets egenskaber til at sænke niveauerne af kolesterol i dit blod. Husker vi at højt kolesterol er direkte forbundet med højt blodtryk, er det klart at havegryn derfor er gavnlig når du skal sænke dit blodtryk. Havregryn er fantastisk til morgenmad, hvis du lider af hypertension. Du kan også tage det på følgende måde:

  • Blød havre natten over i enten lidt mælk eller vand.
  • Næste morgen, tilsæt da mere mælk eller vand og drik det.

Æbler

Æbler.

Vidste du, at skrællen fra æbler indeholder flavonoider, hvilket er det samme stof som i mørk chokolade? Derfor anbefales det, hvis du har hypertension,  at du spiser dem uden at skrælle dem, i hvert fald hvis du vil nyde godt af alle de gode egenskaber æbler kan tilbyde. I de fleste tilfælde er frugtskrælene der hvor de fleste vitaminer er.

Persille citron smoothie

Persille er et kraftigt vanddrivende middel, og glem ikke, at ødemer kan øge dit blodtryk. Derfor er vores anbefaling at du drikker denne persille citron smoothie, hvis du lider af hypertension. Det hjælper også med at fjerne natrium fra din krop via urin, hvilket yderligere hjælper dig med at sænke dit blodtryk.

Ingredienser

  • 1 citron
  • 1 kop vand
  • 2 spiseskefulde persille (30 g)

Instruktioner

  • Skær citronen i mindre stykker, og uden at skrælle den, sæt den i en blender sammen med koppen af vand og persillen.
  • Derefter blændes denne masse i et par minutter.
  • Afslutningsvis drik denne smoothie på tom mave.

Ananas

De vanddrivende egenskaber fra ananas gør det til et af de bedste valg, hvis du lider af hypertension.

  • Ananas er derfor gode i både juice format samt i skiver.
  • Vi anbefaler at du aldrig tilsætte sukker, da sukker kan få dig til at tage på og det er netop en risikofaktor for højt blodtryk.
FRA INTERNETTET