10 tips til at styrke din hovedbund og få sundt hår

· 28. maj 2019
Glemmer du at pleje din hovedbund? Hvis du har problemer med håret, så bør du følge de råd, vi kommer med her. Nøglen til at få et smukt og sundt hår er at bevare sunde rødder.

Ønsker du at styrke din hovedbund for at forhindre skader eller hårtab? Der er mange faktorer, der kan påvirke disse problemer, men det, som normalt er den udløsende faktor, er, når man ikke lægger mærke til hårrødderne.

Et problem er, at mange sparer på deres hårpleje ved at holde sig til de samme produkter eller også ignorerer de fuldstændig den basale hårpleje. Andre ting, der kan have betydning i denne sammenhæng, er en god og varieret kost.

Har du besvær med at få håret til at vokse? Taber du det eller begynder det at se tørt ud? Hvis svaret er ja, skal du huske at pleje din hovedbund bedre.

Prøv at bruge disse 10 tips, som vi deler med dig i dag.

Tips til at styrke din hovedbund naturligt

Den regelmæssige brug af irriterende kemikalier, udsættelsen for udefrakommende giftstoffer og ukontrollerede hormoner kan være farligt for din hovedbund. Det behøver ikke være et alvorligt problem, men det kan føre til hårtab og udviklingen af skæl.

Heldigvis er der nogle enkle tips, som gør det muligt for dig at styrke din hovedbund uden at skulle bruge en formue på det. Der er masser af enkle tricks, som du nemt kan indarbejde i dine daglige rutiner for at gøre brugen af dine normale produkter komplet.

Find ud af, hvad de er!

1. Brug de rigtige produkter for at styrke din hovedbund

Kvinde redder sit hår med plejende produkter

At bruge de rigtige produkter, der passer til din hårtype, er en af de vaner, som vil hjælpe dig med at undgå hårtab og overfølsomhed.

For eksempel skal en person med tørre hårsække ikke benytte den samme type shampoo som en person med mere fedtet hovedbund.

Desuden bør du også undgå at skifte produkt for ofte.

2. Drik mere vand

At øge dit indtag af vand er en enkel måde at styrke din hovedbund på. Denne livsnødvendinge væske forebygger, at håret bliver tørt, og fremmer blodtilstrømningen, så håret kan vokse sundt.

3. Massage

En daglig massage af hovedbunden hjælper med at stimulere blodtilstrømningen, så dit hår vil vokse hurtigere.

  • Brug bløde cirkulære bevægelser ved at benytte dine fingerspidser.
  • For at opnå det bedste resultat kan du også bruge olier.

4. Undgå for meget varme

For meget varme er ikke godt for dit hår

Det værste, man kan udsætte sit hår for, er varmen fra hårtørrer, krøllejern og glattejern.

Det kan godt være, de giver dig en perfekt frisure til at begynde med, men over tid kan de skade hårsække og være med til, at du taber hår.

5. Følg en sund kost

Næring er vigtigt, når det drejer sig om at styrke din hovedbund. Ved at følge en nærende kostplan kan du bevare dit stærke og sunde hår.

Det er vigtigt at sikre sig, at man får rigeligt med proteiner, A, B og E vitaminer samt jern.

6. Kontroller stress for at styrke din hovedbund

At være udsat for stressede situationer kan forårsage en masse negative effekter på din krop. Når det handler om sundheden for dine hårkar, for eksempel, kan stress svække rødderne og føre til hårtab.

Benyt dig af teknikker til afslapning, få noget motion og træk vejret langsomt for at holde stress nede.

7. Beskyt dig mod solen

Kvinde viser, hvordan du kan bruge hat for at beskytte og styrke din hovedbund

Beskyttelse mod solen handler ikke bare om at beskytte de udsatte områder på din hud. Mange folk overser det faktum, at det også er vigtigt at beskytte og styrke hovedbunden.

Direkte udsættelse for sollys kan føre til hårtab og svækkelser.

Det ideelle er at bruge hårprodukter med solbeskyttelse eller bære en hat, hvis du tilbringer meget tid i solen.

8. Brug rosmarinolie

Rosmarinolie er et af de bedste produkter til at stimulere en sund hårvækst.

Takket være dets antioxidanter og vigtige mineraler stimulerer denne olie cirkulationen i hovedbunden. Det forbedrer iltoptagelsen og næringen for hvert enkelt hår.

9. Kontroller skæl

Skæl kan være fulgt af mange andre problemer. Desuden kommer der disse hvide flager, som øger følsomheden i dine hårrødder, og som skaber kløe og rødme.

For at forhindre skader på dit hår, er det afgørende at kunne kontrollere skæl med specielle produkter eller hjemmelavede midler.

10. Brug ælbecidereddike til at styrke din hovedbund

Ved at benytte en blanding af æblecidereddike og vand i hårbunden, kan du opnå nogle interessante resultater, når det drejer sig om at styrke din hovedbund.

  • For det første hjælper det med at regulere PH-værdien, forhindrer udtørring og for meget fedtudskilning på samme tid.
  • De giver samtidig næring til hårsækkende og fremmer hårets vækst.

Overser du stadig betydningen af at pleje og styrke din hovedbund? Hvis du har problemer med dit hår, så følg alle de råd, vi har nævnt her. Det er vigtigt, at dine hårrødder er sunde, for at du kan få et smukt og sundt hår.

  • Vinegar, A. C. (2016). 40 Ways to Use Apple Cider Vinegar. Swanson Blog.
  • Panahi, Y., Taghizadeh, M., Tahmasbpour, E. et al. (2015). Rosemary oil vs Minoxidil for the treatment of alopecia: a randomized comparative trial. SKINmed.
  • Kaushik, R., Gupta, D., & Ydav, R. (2011). Alopecia: Herbal Remedies. International Journal of Pharmaceutical Science and Research.