7 måder din morgenrutine kan lindre stress og angst

· 21. januar 2019
Hvorfor ikke prøve at stå lidt før op for at imødekomme dagen med lidt mere positivitet og mindre stress? Dette vil give dig mere tid, så du ikke behøver at stresse rundt. Få flere tips til at starte din dag rigtigt!

Stress er en del af livet. Det er en overlevelsesmekanisme hos mennesker, der gør dig klar til de daglige udfordringer, du står overfor. Men stress kan også blive noget negativt, hvis det bliver for meget. Din morgenrutine kan lindre stress og angst.

Forsøg at huske, at stress, når det styres og kontrolleres godt, er faktisk positivt: det giver dig energi, styrke og opmuntring til at løse problemer og reagere bedre på dine små hverdagskampe.

Men det bliver et problem, når du holder op med at kontrollere det, når det bygger sig op, og når din hjerne kun ser fare.

Stress opbygges hver dag, indtil det bliver kronisk og efterlader dig helt forsvarsløs og tilbøjelig til angst, muskelsmerter, hovedpine, forhøjet blodtryk…

For at forhindre eller minimere dette foreslår vi at følge disse 7 tips. Det er 7 ideer til hvordan din morgenrutine kan lindre stress og angst. Vælg de ideer der passer bedst til dine behov, og start dagen på en mere sund måde.

1. Stå lidt op tidligere

En af de bedste måder din morgenrutine kan lindre stress og angst er ved at stå tidligere op, så du har mere tid om morgenen. Du har brug for din søvn så husk også at gå tidligere i seng.

Der er mange grunde til, at du bør stå lidt tidligere, og du vil også finde nogle af dem lidt overraskende:

  • Det vil give dig mulighed for at bremse op og ikke skynde dig (at styrte ud af huset øger stress).
  • At stå op tidligere og på en mere afslappet måde hjælper dig med at være mere til stede, bevidst om her og nu.
  • Du vil være i stand til at bruge tid på nogle enkle øvelser for at hjælpe dig selv med at håndtere din stress og angst.

Tjek også dette: 5 mindfulness øvelser til en bedre søvn

2. Drik et glas vand med små sip

Vand

Nøglen til at kontrollere daglig stress er at bremse op og udvikle en mere komplet, rolig og intuitiv bevidsthed om dine egne behov.

Du går igennem dagen fokuseret på ydre ting: Hvad andre forventer af dig, hvad du stadig skal gøre, hvad du forventer af dig selv…

Det er på tide at ændre dit perspektiv og se ind i din krop og sind. Det skal renses og iltes.

En måde at gøre dette på er at drikke et glas vand som den første ting om morgenen. Drik det langsomt. Der er ingen hast.

3. Mediter i 5 minutter

Meditation

Meditation forbedrer din livskvalitet og er meget godt for din hjerne. Det afslapper dig og giver dig en chance for at frigive spændinger, være opmærksom på dit indre jeg og kanalisere angst.

Men en ting du bør vide er, at meditation kræver daglig praksis.

Du vil sandsynligvis ikke se resultaterne den første uge, men snarere efter et stykke tid, når dit sind har lært kunsten at koble af fra alt udefra for at skabe skabe forbindelse til dig selv.

4. Motioner i 10 minutter

Du skal kun tage 10 minutter ud af din morgen til dette. Når du står op, har drukket et glas vand og mediteret, er der ikke noget bedre end at lave et par lunges, gå eller sjippe.

Vælg hvad der virker for dig og bekymre dig ikke om at det er en højintensiv aktivitet.

Din blodcirkulation vil blive bedre, dit hjerte vil blive styrket, og du vil være i stand til at få stress på bivirkningerne mere effektivt.

Lær om 5 naturligt fedtforbrændende fødevarer, du skal kende!

5. Spis en anti-stress morgenmad

Smoothie med kiwi

Du skal ernære din krop, hvis du vil starte dagen rigtigt.

Nogle fødevarer, takket være deres høje niveauer af antioxidanter, vitaminer og mineraler, forbedrer immunforsvaret og hjælper din krop med at reagere korrekt.

Fødevarer nedenfor kan hjælpe dig med dette. Start med at inkludere dem i din morgenmad:

  • Havregrød
  • Appelsiner
  • Æg
  • Mørk chokolade
  • Avocado
  • Blåbær
  • Valnødder
  • Kamille te

Læs også: Hvorfor du skulle spise quinoa

6. Visualiser din dag for at din morgenrutine kan lindre stress og angst

En fantastisk strategi til at modstå daglig stress er at visualisere din dag. Bestem, hvordan du vil gå til den. Tænk positive tanker som:

  • I dag vil jeg have en rolig dag.
  • Ingen og intet vil forstyrre min indre fred.
  • Jeg skal kunne klare min dag og intet har magt til at gøre mig ondt.
  • Jeg kender mine styrker, jeg ved hvad jeg er værd, og ingen og intet vil få mig til at føle mig svag.
  • I dag vil jeg have tid til at imødekomme mit ansvar, men også have tid til mig selv, at være mig selv, slappe af og gøre ting, jeg kan lide.

7. Din morgenrutine kan lindre stress fordi den fylder dit hjem med positive følelser

Kvinde udenfor

Det er ikke dumt. Tænk over det. Hvor ofte forlader du dit hus i dårlig humør?

Et argument med din ægtefælle, skynde på dine børn, eller endda dine egne tanker om hvordan det bliver en frygtelig dag… Alt dette giver dig stress.

Prøv at gå ud af døren med en god mængde af positive følelser i din personlige rygsæk.

Sig farvel til din familie med et “Jeg elsker dig.” Disse ord bliver i hjertet og giver hele dagen et boost.

Overbevis dig selv, at det bliver en god dag, at du fortjener at være glad. Et roligt sind fremmer livets balance.

Gør en indsats for nu at sætte disse tips i praksis!

  • Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. Jossey-bass.
  • Robson, M., Cook, P., & Gilliland, J. (1995). Helping children manage stress. British Educational Research Journal21(2), 165-174.
  • Greenland, S. K. (2010). The mindful child: How to help your kid manage stress and become happier, kinder, and more compassionate. Simon and Schuster.