3 tips alle med levercirrose skal følge

· 24. november 2018
Selvom levercirrose er en kronisk sygdom, er der visse ting, du kan gøre for at forbedre din livskvalitet, så mist ikke modet. Her er tre nyttige tips til at leve bedre med levercirrose.

Levercirrose er en kronisk, uhelbredelig leversygdom, som kan påvirke en persons livskvalitet. Følgende tips kan dog hjælpe dig med at håndtere tilstanden og gøre det meget enklere og lettere at leve med den.

Sygdommen sker, når leveren gentagne gange kommer på overarbejde. Hvis du for eksempel drikker meget alkohol i lang tid eller det meste af dit liv, vil det skade dit levervæv og danne det, der er kendt som fibrose.

Fibrose fører til sidst til cirrose. Over tid bliver leveren hård og krymper, men det kan forbedres, hvis årsagen til tilstanden er elimineret. Tilstanden kan dog ikke helbredes helt.

Tips til at leve med levercirrose

Der er visse ting, du skal gøre, hvis du vil have at dine symptomer bliver forbedret. Mennesker med cirrose kan opleve:

Anbefalet læsning: 5 måder at beskytte dig selv mod leverskader forårsaget af alkohol

Kvinde har ondt i maven

1. Spis rigtigt

Hvad du spiser spiller en stor rolle i, hvor sund din lever er. Derfor lad os se på et par tip til hvordan ernæring kan have positiv indflydelse på levercirrose:

  • Spis ikke store måltider. I stedet skal du spise mindst 5 måltider om dagen, med mad på passende afstand.
  • Spis mange forskellige fødevarer.
  • Hold dig hydreret; Prøv at drikke mindst 8 glas vand om dagen.
  • Drik ingen alkoholholdige drikkevarer, ikke engang en lille smule.
  • Spis ikke hurtigt, fordi det forhindrer god fordøjelse.

2. Hold øje med din fordøjelse

Et andet tip til at leve med levercirrose er, at holde øje med din fordøjelse, og det samme gælder for dine vandladningsmønstre. Årsagen er, at levercirrose kan føre til hepatisk encefalopati, hvis toksiner ikke fjernes fra din krop, og en måde hvorpå det sker, er via din afføring.

For at sikre at systemet fungerer godt, spis masser af frugt og grøntsager. Din læge kan også anbefale afføringsmidler til at sikre, at du oplever afføring mindst en gang om dagen.

Hvad angår urin, skal du være opmærksom på, hvor mange gange om dagen du skal lade vandet. Hvis du ikke lader vandet særligt ofte, kan du have væskeretention. Din læge kan tjekke for abdominal oppustethed, din urins farve og ændringer i vægt.

3. Vær opmærksom på din hud

hudcreme mod levercirrose

Hudproblemer er almindelige hos mennesker med cirrose. Således er det vigtigt at følge visse hudpleje tips for levercirrose, som disse nedenfor:

  • Fugt din hud to gange om dagen, en gang om morgenen og igen om aftenen.
  • Drik nok vand i løbet af dagen, så du hydrerer dig selv udefra.
  • Hvis din hud klør, skal du bruge beroligende lotion.
  • Parfume anbefales ikke.
  • Tag ikke varme brusebade – lunkent vand er bedre.
  • Brug en tandbørste med bløde børster hvis dit tandkød bløder.

En anden artikel til dig: 6 sunde fødevarer til at rense din lever naturligt

Andre aspekter som du skal huske på

Vi har nu talt om de vigtigste råd til at håndtere levercirrose ovenfor, men du bør også vide, at hvis du træner, skal det være moderat. Mennesker med levercirrose kan blive hurtigt trætte. Du bør i øvrigt ikke lave øvelser for maven.

På trods af de fysiske ændringer, du måtte opleve, skal du forsøge at gå ud, møde venner osv. Du kan måske have en tendens til at isolere dig selv, men det er ikke godt. At se en god psykolog kan være en god idé.

Hvis du får levercirrose senere i livet, bør du mindske risikoen for at falde så meget som du kan. Din medicin kan gøre dig svag, så brug slidstærke sko, brug en gummimåtte i brusebadet, og overvej at få hjælp fra en stok.

Levercirrose er en livslang sygdom, men med disse tips kan du klare det bedre. Pas på dig selv, isoler ikke dig selv, og du vil føle dig meget bedre tilpas.

Tsochatzis, E. A., Bosch, J., & Burroughs, A. K. (2014). Liver cirrhosis. In The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)60121-5 Schuppan, D., & Afdhal, N. H. (2008). Liver Cirrhosis. Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(08)60383-9 Melzer, O. A., Rothkopf, M. M., & Ganjhu, L. (2014). Nonalcoholic fatty liver disease. In Metabolic Medicine and Surgery. https://doi.org/10.1201/b17616