8 ikke særlig kendte fordele ved løg

23. juni 2017
Vidste du, at løg kan rense din krop for toksiner, der har ophobet sig og måske gør dig syg oftere? Find ud af, hvorfor løg bør være en regelmæssig del af din kost.

Løg er sikkert allerede en fast del af din kost. Trods alt lader de til at finde vej ind i mange af ens yndlingsopskrifter.

Løg har været en del af den menneskelige kost i mere end 1.700 år. Personer har vidst, at de får mad til at smage godt, i meget lang tid.

Men vidste du, at de også er rigtig gode for ens helbred?

Til at starte med er de en god kilde til vitaminer, inklusiv C, B6, B1, K og H. De indeholder også store mængder folinsyrer, fibre, svovl og flavonider, samt vigtige mineraler, såsom:

  • Krom
  • Magnesium
  • Kalium
  • Fosfor
  • Kalcium

Tjek disse 8 ting ud, som løg kan gøre for ens helbred. Du vil blive overrasket!

1. De kan forebygge blodpropper

Løg

Sammen med flavonider indeholder løg også quercetin. Det er et fremragende antikoagulant. Dette stof:

  • Afbalancerer ens kolesterol.
  • Er anti-inflammatorisk.
  • Er et antioksidant.
  • Hjælper med at bekæmpe allergier.
  • Styrker ens hjerte.
  • Hjælper med at beskytte ens fordøjelsessystem.
  • Afholder pladerne i ens blod fra at danne propper, når blodet bliver tykt.

2. De hjælper med at mindske dårligt kolesterol og forøge godt kolesterol

Som vi allerede har nævnt, hjælper quercetin ikke blot med at forebygge blodpropper, men det afbalancerer også ens kolesterol.

Det er blevet bevist, at det kan mindske “dårligt” kolesterol, mens det hjælper ens krop med at producere “godt” kolesterol.

Derudover gør dets antioksidanter det til en stor hjælp, når det handler om at passe på sit hjerte.

3. De kan stoppe væksten af tumorer

løg

Antioksidanterne i løg er kendt for at være en måde at hjælpe med at bekæmpe tumorer på. Mange af de antioksidanter, som denne skønne grøntsag indeholder, er i stand til at forebygge væksten af kræftramte tumorer.

Der er endda undersøgelser, der viser, at de hjælper med at mindske ens risiko for nogle typer kræft, inklusiv tyktarm, mave og prostata.

4. De kan forbedre ens humør og søvn

Løg er rige på folinsyre. Det er et fantastisk stof, som hjælper med at øge blodets strømning til hjernen. Dette bringer mere ilt og flere vigtige næringsstoffer med sig.

De hjælper også i produktionen af serotonin og dopamin i hjernenDisse er “hav det godt” hormonerne. De bidrager med at få en i godt humør, samtidig med at de forbedrer ens søvnkvalitet og appetit.

5. Løg fremmer sundt hud og hår

løg

Al C-vitaminen i løg hjælper ens krop med at producere mere kollagen. Dette er et vigtigt stof til at holde kroppen stærk.

Kollagen hjælper også med gendannelsen af celler samt elasticiteten og hydrering. Det gør ens hud glat og strålende.

Hvis det ikke skulle være nok, så er kollagen også godt for ens hår. Det efterlader det stærkt, tykt og skinnende.

6. De hjælper med at fjerne toksiner

Indholdet af aminosyrer i løg hjælper ens krop med at komme af med toksiner.

De hjælper med at udskille tungmetaller, såsom bly, cadmium og arsen gennem leveren.

Når disse toksiner ophober sig i ens lever, kan det føre til sygdomme, som kan undgåes ved at indkorporere udrensende fødevarer i sin kost.

Løg er et af de bedste at have i baghovedet.

7. De holder ens tyktarm sund

tyktarm
Udover at hjælpe med at forebygge kræft i tyktarmen er en anden fordel ved løg, at de er ansvarlige for det overordnende helbred af dette organ.

Fibrene i løg fremmer vækten af gode bakterier i ens tarme og hjælper med at forebygge diarré.

Et endnu mere imponerende faktum er, at fibrene hjælper med at forebygge seriøse mavesår fra at danne sig i ens tarme. Det kan være meget smertefuldt.

Ønsker du at læse mere: Smoothie til at lindre og helbrede tarmene

8. Løg hjælper med at sænke ens blodsukker

Dette er en meget god nyhed, hvis man har diabetes eller kender en person, som har det.

Chrom er et af de mange mineraler, der er at finde i løg. Det er ansvarligt for at hjælpe ens krop med at regulere blodsukker eller glukose.

Svovl hjælper også med at fremme produktionen af insulin. Dette er en af grundene til, at løg er så gode til personer, som har diabetes, samt dem, som ikke har det.

Løg har næsten uendelige fordele. Det er dog vigtigt at vide, at fordelene er nemmere at opnå, hvis man spiser dem rå. For de mister deres næringsstoffer, hvis man tilbereder dem, ligesom mange andre grøntsager.

Personer, som har en følsom mave, bør ikke spise dem i overdrevne mængder. For det kan øge sandsynligheden for halsbrand og luft i maven.

FRA INTERNETTET