8 gode råd til at mindske rynker

· 4. august 2016
Nøglen til at se ung ud er at få nok søvn hver dag. At sove syv til ni timer om dagen uden afbrydelse bidrager til en sundere hud.

Årene går, om vi vil det eller ej, og på et tidspunkt må vi acceptere alderdommen, og dens tegn, som en ny etape i vores liv. Rynker er en del af kroppens naturlige aldringsprocess, men de kan også skyldes andre faktorer.

Huden ældres hurtigere, hvis man har dårlige vaner, en dårlig kost, forurening og eksponering for sollys samt andre ting. Heldigvis er der adskillige måder, du kan mindske rynkerne på og forbedre din huds generelle helbred.

Hvis du er bekymret for at få rynker tidligt, så læs de følgende anbefalinger til at forebygge og mindske dem.

Undgå solen for at minimere rynkerne

Solbadning kan give skader på ubeskyttet hud, hvilket resulterer i en tidligere fremkomst af rynker. Brug altid solcreme, især i ansigtet og nakken, som en måde til at forhindre og reducere prematur aldring af din hud. Sørg for at vælge en solcreme af god kvalitet for at beskytte din hud mod de skadelige UV-stråler.

Drop smøgerne

Stop rygning

Udover at give alvorlige indre skader på kroppen, så fremskynder rygning også aldringen af din hud, hvilket fører til en tidlig begyndelse på rynker. Og du behøves ikke engang være den der ryger for at se disse negative effekter.

At være tæt på en der ryger, har den samme effekt takket være giftstofferne i røgen. Denne dårlige vane mindsker blodgennemstrømningen, sænker din krops produktion af collagen og har alvorlige konsekvenser for din huds sundhed.

Eksfolier

En ting der bør være en del af alle skønhedsrutiner er eksfoliering. Dette hjælper med at fjerne døde hudceller samt støv og snavs, der har tendens til at ophobe sig i hudens folder, hvilket gør rynkerne endnu tydligere.

Naturlig eksfoliering hjælper med at pleje og fugte huden og stimulerer fjernelsen af døde hudceller, så du får en yngre og fornyet hud.

En god søvn

Søvn

En god søvn, hver dag, er en af nøglerne til at se ung ud og holde kroppen sund. Når du ikke får nok søvn, vil din krop producere for meget cortisol, som gør at cellerne nedbrydes, og desuden giver det et dårlig humør. At sove syv til ni timer om dagen, uden afbrydelse, bidrager til en sundere, tyk og elastisk hud.

Spis mere fisk

Et regelmæssigt indtag af koldtvandsfisk, kan hjælpe med at minimere fremkomsten af rynker. Denne form for fødevare indeholder omega-3 fedtsyrer og andre sunde fedstoffer, der bidrager til en ung, sund og smidig hud.

Undgå at vaske dit ansigt for ofte

At vaske dit ansigt er en del af din daglige skønhedsrutine, der hjælper med at fjerne urenhederne, som ophobes i løbet af dagen. Men du skal altid sørge for at vaske det forsigtigt og bruge de rigtige produkter, fordi brugen af abrasive sæber kan ødelægge din naturlige olieproduktion, der beskytter dig mod hudproblemer samt tidlig fremkomst af rynker.

Vær hydreret

hydreret

Det tager længere tid for rynkerne at komme, og de er mindre synlige, når dine hudceller er godt hydrerede. Derfor er det vigtigt at drikke nok vand hver eneste dag og bruge en fugtgivende creme.

Brug en naturlig rynkereducerende behandling

Naturlig behandling

Nogle naturlige ingredienser har vist sig at være meget effektive til at forhindre og reducere symptomerne på prematur aldring. Nedenfor nævner vi et par af dem:

  • Massér huden hver aften med kokosolie.
  • Skrup ansigtet med midten af en ananas, lade saften sidde i 10 minutter og skyl. Gentag hver dag.
  • Lav en pasta af rørsukker og gurkemeje, fordel det ligeligt over ansigtet og lad det sidde i et par minutter inden du skyller ansigtet.
  • Brug en aloe vera maske hver aften. Lad den sidde en halv time før du skyller.
  • Bland lige store mængder olivenolie og mandelolie og massér det ind i huden med blide bevægelser.
  • Brug vitamin E-olie eller en maske der indeholde dette ingrediens.
  • Bland honning og citron, anvend på ansigtet og lad det sidde i 20 minutter.