10 fordele ved at spise brombær

Der er flere fordele ved at spise brombær. Takket være deres indhold af antioxidanter og antiinflammatoriske egenskaber er de en velegnet fødevare til at bekæmpe flere lidelser, forhindre væskeophobning og forbedre helbredet.
10 fordele ved at spise brombær

Sidste ændring: 26 august, 2022

Der er flere grunde til, at alle bør spise brombær. I denne artikel vil vi dele 10 af deres fremragende sundhedsfordele. Lær dem at kende her!

Brombær er lækre frugter, små og kødfulde. Det anslås, at der i verden findes omkring 300 forskellige arter, og de er meget almindelige på varme og tempererede steder i Asien, Afrika og Amerika.

På grund af deres smag og alsidighed er de blevet brugt som ingredienser i desserter, kager, smoothies og mange andre opskrifter. De er også højt vurderet for deres næringsværdi.

Blandt deres vigtigste vitaminer er C og E, som virker som antioxidanter. De har også et flavonoidpigment kaldet anthocyanin, som er ansvarligt for deres antiinflammatoriske virkning.

Fordele ved at spise brombær

Brombær i hænder

1. Det forbedrer hjertekarsystemet at spise brombær

Takket være anthocyaninerne, som har en antioxidant og antiinflammatorisk virkning, er brombær gode allierede for hjertekarsystemets sundhed. Derfor er det ikke overraskende, at det at spise brombær kan hjælpe med at passe på hjertet og resten af hjertekarsystemet, herunder dets mindste celler.

Desuden kan det ifølge en nyere undersøgelse hjælpe med at reducere et højt kolesterolniveau at spise brombær som en del af en afbalanceret kost.

De har også et betydeligt jernindhold, et vigtigt stof til produktion af hæmoglobin i blodet. Takket være dette øger det kapaciteten til at transportere ilt til kroppens celler. Derudover indeholder brombær magnesium, mangan og især kalium, som er gode allierede til at kontrollere blodtrykket.

2. De reducerer risikoen for slagtilfælde

I forlængelse af brombærs fordele for hjertekarsystemet kan vi nævne, at de også kan bidrage til at reducere risikoen for slagtilfælde. Det skyldes, at de indeholder en antioxidant kaldet resveratrol. Det ville være det vigtigste middel til at forhindre skader på kar-systemet.

3. De stimulerer fordøjelsen

Ved at levere fibre og næringsstoffer som vitamin K, vitamin B6, niacin og riboflavin bidrager disse små frugter også til at forbedre fordøjelsesprocesserne.

Deres egenskaber fremmer nedbrydningen af fødevarer, der er vanskelige at fordøje, såsom proteiner, fedtstoffer og kulhydrater. På den anden side indeholder de også en betydelig mængde fibre, som stimulerer udrensningen af tarmene og tyktarmen og forebygger forstoppelse.

4. Styrk immunforsvaret

Disse bær har et højt indhold af C-vitamin og andre antioxidanter, der styrker kroppens forsvar for at forebygge sygdomme og infektioner. Indtagelse af dem anbefales for at undgå bl.a. luftvejssygdomme som influenza, forkølelse og astma.

5. De forhindrer for tidlig aldring

C- og E-vitamin samt anthocyaninernes antioxidante virkning er afgørende for at stoppe oxidative skader forårsaget af frie radikaler. Og da brombær leverer disse vitaminer, bidrager de til en vis grad til hudens sundhed og forebyggelse af for tidlig aldring.

6. De kan forebygge kræft

Da de er frugter med antioxidante egenskaber, er det ikke overraskende, at de er blandt den brede vifte af fødevarer med mulige antikarcinogene virkninger. Det er en hypotese, at anthocyaniner, resveratrol, vitamin A, C og E blandt andre komponenter ville have en positiv effekt ved at hæmme væksten af forskellige typer af ondartede celler.

7. De beskytter synet

Kvinde skal til at spise brombær

Selv om et godt syn afhænger af mange faktorer og vaner, kan et regelmæssigt indtag af denne fødevare være med til at beskytte det mod sygdomme. Dens indhold af zeaxanthin, en carotenoid, er med til at bevare nethindens sundhed og forhindre solens UV-stråler i at skade den.

8. De hjælper med at regulere blodets pH-værdi

Brombær fremmer remineraliseringen af organismen takket være deres bidrag af alkaliske mineraler. De hjælper med at regulere blodets pH-værdi. Det er til gavn for dem, der lider af forsurede organismer.

9. Det bekæmper væskeophobning at spise brombær

Ud over deres antiinflammatoriske egenskaber og mineralbidrag er brombær også frugter, der har en vanddrivende virkning, så de kan hjælpe med at bekæmpe væskeophobning på naturlig vis.

10. Det kan være godt for gigtpatienter at spise brombær

Igen anbefales brombær på grund af deres antiinflammatoriske og antioxidante virkning at supplere kosten for gigtpatienter, da eksperter mener, at de kan bidrage til at lindre visse symptomer. Der er også en hypotese om, at de kan afbøde ledskader.

Det anbefales altid at indtage brombær i rå og frisk form, selv om de også kan nydes i juice og smoothies, salater, syltetøj, gelé og endda i forskellige opskrifter på bagværk. Valget er dit! Det vigtigste er, at du altid forsøger at inkludere en god variation af frugt i din daglige kost.

Det kan interessere dig ...
7 fantastiske fordele ved at spise brombær
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
7 fantastiske fordele ved at spise brombær

Brombær er en lækker og saftig frugt. Det er derfor, de er også et godt alternativ til usunde drikkevarer for dem, der elsker at spise brombær.



  • Cuevas-Rodríguez, E. O., Yousef, G. G., García-Saucedo, P. A., López-Medina, J., Paredes-López, O., & Lila, M. A. (2010). Characterization of anthocyanins and proanthocyanidins in wild and domesticated mexican blackberries (Rubus spp.). Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf101485r
  • Skrovankova, S., Sumczynski, D., Mlcek, J., Jurikova, T., & Sochor, J. (2015). Bioactive compounds and antioxidant activity in different types of berries. International Journal of Molecular Sciences. https://doi.org/10.3390/ijms161024673
  • Boivin, D., Blanchette, M., Barrette, S., Moghrabi, A., & Béliveau, R. (2007). Inhibition of cancer cell proliferation and suppression of TNF-induced activation of NFκB by edible berry juice. Anticancer Research.
  • Tavares, L., Figueira, I., MacEdo, D., McDougall, G. J., Leitão, M. C., Vieira, H. L. A., … Santos, C. N. (2012). Neuroprotective effect of blackberry (Rubus sp.) polyphenols is potentiated after simulated gastrointestinal digestion. Food Chemistry. https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2011.10.025

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.