Sådan forebygger du tab af knoglemasse med svesker

· 4. maj 2016
Selvom svesker ikke indeholder calcium, så har et antal studier bevist at det at spise imellem 3 til 5 svesker om dagen kan mindske din risiko for knoglesygdomme

Folk siger altid at den bedste måde at holde dine knogler sunde på er ved at indtage masser af calcium, og at den bedste måde at få calcium på er ved at drikke mælk og ved indtagelse af andre mælkeprodukter. Er denne antagelse korrekt? I den følgende artikel vil vi forklare et andet perspektiv på calcium, og foreslå en anden madvare med store fordele når det gælder knoglehelbred: svesker. 

Sandheden om calcium

Når der er tale om knogleproblemer, såsom osteoporose, så bliver vi generelt fortalt ofte hvor godt calcium er for dine knogler. Og selvom det måske er sandt at dette mineral er nødvendigt for vores helbred, så findes der andre mineraler som er mindst ligeså vigtige fordi de hjælper vores kroppe med at absorbere den calcium. Derfor bør der første trin ikke være, at løbe ud efter madvarer med tilføjet calcium, men at spise en balanceret diæt, at vælge forskellige madvarer som har det calcium og andre næringsstoffer som din krop har behov for. Svesker er en af disse madvarer.

ost

Læs også:

Styrk dine knogler og lindre smerte i dine led med denne naturlige drik

Andre næringsstoffer

Plus, svesker er også rige på kalium, magnesium, boron, kobber og jern, samt A og K-vitamin, uerstattelige næringsstoffer når det angår knoglehelbred og forebyggelse af tab af knoglemasse. Sært nok, så indeholder de ikke noget calcium, men flere studier viser at det at spise svesker mindsker din risiko for knoglesygdomme.

Svesker (eller endda friske blommer) er næringsholdige og fantastiske til at forebygge forstoppelse, hvilket er grunden til at du skal spise nogle få hver morgen.

sveske

Hvordan bør jeg spise svesker?

Den sundeste måde at indtage svesker på, er ved at lade dem stå natten over i en kop vand. Spis dem på tom mave næste morgen, og drik også det resterende vand.

Ideelt bør du indtage imellem 3 og 5 svesker dagligt.

Hvis ideen omkring indtagelse af svesker ikke lyder særligt tiltalende for dig, kan du eventuelt forsøge at vlande dem med andre modne frugter og grøntsager Du kan også inkoorpere dem i brød eller kage; deres søde saftighed vil hjælpe med at erstatte noget af sukkeret i din yndlingsopskrift.

svesker

Læs også:

Syv planter, der er gode for knoglerne

Gør din diæt komplet

Du bør også prøve nogle af disse super madvarer, som også er fantastiske for dit helbred takket været deres høje indhold af vitaminer og mineraler, især calcium, og de er lettere for kroppen at absorbere end mælkeprodukter med tilføjet calcium:

  • Sesam: Dette produkt indeholder mere calcium end mælk og er langt lettere at absorbere. Du kan spise rå sesam frø, eller forsøge at spise sesam som gomashio (sesamfrø ristet med salt), sesamolie, eller tahini (sesam pasta). Du kan også blande tahini med vand, citron, kanel eller honning for en lækker sesam drink.
  • Maca: Denne madvare har tonsvis af calcium og jern, og er fantastisk til at holde dine hormoner afbalancerede. Folk med ukontrolleret hypertension eller et følsomt immunforsvar bør læse om maca før de indtager det.
  • Tilberedte gulerødder: De bar et langt højere calcium indhold når de er tilberedt, end når de er rå.
  • Padderok: Rig på selen. Du kan drikke to eller tre glas dagligt.
  • Saltvand: Et naturligt supplement med mange gode egenskaber som du kan finde i helsekostbutikker. Vi anbefaler at indtage en spiseskefuld før hvert måltid.

En smoothie til dine knogler

Prøv denne lækre opskrift til at styrke dine knogler:

  1. Bland en spiseskefuld sesamfrø med en kop vand i en blender i minimum et minut.
  2. Dræn den resterende sesammælk og fjern fiberen (som du kan anvende til en anden opskrift).
  3. Hæld mælken tilbage i blenderen og bland den med tre tidligere søbte svesker.
  4. Tilføj en smule kanel.

Det er alt hvad du behøver til din smoothie, som er en lækker morgenmad eller snack mulighed som vil holde både dig og din familie kernesund.