Test dig selv: Har du angst?

14 november, 2018
For at sikre dig, at du holder dig sund og positiv, bør du altid være opmærksom på dit angstniveau. Tag denne test for at finde ud af, hvor angst du er.

Vi er alle bekymrede på et eller tidspunkt i løbet af vores liv, uanset om det bare er en smule ubehag eller et rigtigt angstangreb.  Uanset din erfaring med angst, bør du altid være opmærksom på det, og dets virkninger på din daglige rutine. Angst kan være kronisk og invaliderende. Spørg dig selv: Er dine angstniveauer for høje? Test dig selv: Har du angst?

Har du angst?

Med en simpel test kan du finde ud af, hvor dit angstniveau ligger. Du bør altid huske på, at fysiske symptomer, kognitive symptomer og adfærdssymptomer kan indikere et højt stressniveau.  Angst kan have mange årsager, herunder personlige, men det er vigtigt at være i stand til at håndtere angst. Hvis dit endelige resultat er tegn på et højt angstniveau, så skal du foretage nogle livsstilsændringer, etablere nogle sundhedsmæssige prioriteringer og frem for alt tænke på dit helbred.

Det er vigtigt, at du passer godt på dig selv, elsker dig selv og engagerer dig i aktiviteter, der bringer dig glæde. Lad de følgende afsnit guide dig til at bestemme, hvilke ændringer du skal foretage. Du skal bruge papir og noget at skrive med.

Se også:

Det skal du spise, hvis du har angst

Har du angst? Følg skalaen nedenfor:

1. Kognitiv symptomskala

Kvinde med angst

    1. a) Jeg har problemer med at koncentrere mig:
    2. Aldrig (0 point)
    3. Sommetider (2 point)
    4. Ofte (3 point)
    5. Altid (4 point)
    6. b) Jeg ser negativt på tingene, og forventer dårlige før gode ting
    7. Aldrig (0 point)
    8. Sommetider (2 point)
    9. Ofte (3 point)
    10. Altid (4 point)
    11. c) Jeg har hukommelsestab
    12. Aldrig (0 point)
    13. Sommetider (2 point)
    14. Ofte (3 point)
    15. Altid (4 point)
    16. d) Glasset er altid halv tomt
    17. Aldrig (0 point)
    18. Sommetider (2 point)
    19. Ofte (3 point)
    20. Altid (4 point)
    21. e) Det er svært for mig at træffe beslutninger
    22. Aldrig (0 point)
    23. Sommetider (2 point)
    24. Ofte (3 point)
    25. Altid (4 point)

    2. Adfærdsmæssig symptomskala

Engel
  1. a) Jeg spiser for at føle mig mindre ængstelig
  2. Aldrig (0 point)
  3. Sommetider (2 point)
  4. Ofte (3 point)
  5. Altid (4 point)
  6. b) Jeg undgår situationer for at undgå angst
  7. Aldrig (0 point)
  8. Sommetider (2 point)
  9. Ofte (3 point)
  10. Altid (4 point)
  11. c) Jeg har nervøse tics; fodbevægelse, neglebidning, eller trækker i håret
  12. Aldrig (0 point)
  13. Sommetider (2 point)
  14. Ofte (3 point)
  15. Altid (4 point)
  16. d) Jeg lader ofte tingene glide ud af mine hænder
  17. Aldrig (0 point)
  18. Sommetider (2 point)
  19. Ofte (3 point)
  20. Altid (4 point)
  21. e) Det er svært at falde i søvn
  22. Aldrig (0 point)
  23. Sommetider (2 point)
  24. Ofte (3 point)
  25. Altid (4 point)
  26. f) Jeg græder ofte
  27. Aldrig (0 point)
  28. Sommetider (2 point)
  29. Ofte (3 point)
  30. Altid (4 point)

3. Fysisk symptomskala

Angst

  1. a) Jeg har en følelse af ængstelse eller spænding
  2. Aldrig (0 point)
  3. Sommetider (2 point)
  4. Ofte (3 point)
  5. Altid (4 point)
  6. b) Jeg føler mig nervøs hele tiden
  7. Aldrig (0 point)
  8. Sommetider (2 point)
  9. Ofte (3 point)
  10. Altid (4 point)
  11. c) Jeg har takykardi-anfald
  12. Aldrig (0 point)
  13. Sommetider (2 point)
  14. Ofte (3 point)
  15. Altid (4 point)
  16. d) Jeg er altid træt i slutningen af ​​dagen, så meget, at jeg ikke ved, om jeg kan stå ud af sengen den næste dag
  17. Aldrig (0 point)
  18. Sommetider (2 point)
  19. Ofte (3 point)
  20. Altid (4 point)
  21. e) Jeg sover ikke godt om natten og har svært ved at holde mig vågen i løbet af dagen
  22. Aldrig (0 point)
  23. Sommetider (2 point)
  24. Ofte (3 point)
  25. Altid (4 point)
  26. f) Jeg har hovedpine hver dag, nakkeømhed eller rygsmerter
  27. Aldrig (0 point)
  28. Sommetider (2 point)
  29. Ofte (3 point)
  30. Altid (4 point)

Læs også:

8 naturlige midler til at kontrollere din angst

Fortolkning af dine resultater

Pige Blaeser Maelkeboette

Har du angst?

0-18 point – Ingen angst

Det er muligt at du kan føle dig nervøs ved visse lejligheder, men din reaktion på angstfremkaldende situationer er sund og indenfor sunde grænser. Godt arbejde!

19-36 point – Lav eller moderat angst

Du er stadig inden for det normale niveau. Men du bør være forsigtig fordi selv på et moderat niveau kan du have besvær med at styre din angst. Med andre ord: du har det godt, men hold dine øjne åbne, så du ikke bliver for stresset eller bringer dig selv i angstfremkaldende situationer.

37-54 point – Stærk angst

Advarsel: du lider af et angstniveau, der er over normalen og kan være farligt. Det er tid til at foretage en ændring i dit liv og i dit daglige vaner for at sikre, at du forbliver sund. Hvis du ikke løser problemet nu, kan du opleve mere skadelige konsekvenser senere. Begynd at gøre en indsats for at slappe af, søg hjælp og skab positive forandringer

  • MedlinePlus. Ansiedad. https://medlineplus.gov/spanish/anxiety.html
  • American Psychological Association. Trastornos de la ansiedad: el papel de la psicoterapia en el tratamiento eficaz. https://www.apa.org/centrodeapoyo/entendiendo-la-psicoterapia
  • MedlinePlus. Evaluación de la salud mental. https://medlineplus.gov/spanish/pruebas-de-laboratorio/evaluacion-de-salud-mental/