Hjemmelavede midler mod oppustethed

· 20. juni 2016
De fødevarer, vi spiser allerede indeholder mere end nok salt, især ikke-naturlige produkter. Du bør undgå at tilføje mere salt til dine retter, og forsøge at købe fødevarer med lavt indhold af natrium.

 Pludselig føles dine bukser en smule strammere, eller du har føler at din mave er en ballon, der er ved at briste, men trods motion, taber du dig alle andre steder end på din mave. Hvorfor? Du kunne lide af oppustethed. Kig engang på nedenstående artikel for at høre mere om de bedste hjemmelavede midler mod oppustethed.

Hvis du ikke har tendens til at spise for meget, eller hvis du er mæt efter blot et par mundfulde, så skal du ikke føle dig tung eller som hvis du havde en stor sten i din mave. Der er en række årsager til at folk lider af oppustethed, lige fra intolerance for visse fødevarer, til maveallergier provokeret af ingredienser, der irriterer slimhinden. I andre tilfælde, kunne det være et resultat af fordøjelsesproblemer. Faktisk er mange mennesker, der lider af oppustethed også laktose-intolerante.

Hjemmelavede midler mod oppustethed

Udover at være opmærksom på hvad du spiser og hvorledes disse fødevarer påvirker din mavefunktion, kan du bekæmpe denne følelse med hjemmelavede midler mod oppustethed og nogle få naturlige tips. Lad os se mere!

Haender paa maven

Hvordan kan jeg reducere oppustethed?

Stop med at spise så meget salt

Natrium er virkelig dårligt for dit helbred, især når det indtages i store mængder. Den anbefalede daglige dosis af natrium for en voksen er 1500 mg. Men hvis du har en usund kost, kan du forbruge op til det dobbelte. Så prøv at undgå at tilføje ekstra salt til din mad. Du kan også tjekke de ernæringsmæssige fakta om de produkter, du køber, og vælge dem med mindre indhold af natrium.

Se også:

Få mere kalium fra disse fødevarer

Tilsæt mere kalium til din kost

Fødevarer med masser af kalium, såsom bananer eller spinat, hjælper din krop med at slippe af med overskydende tilbageholdt væske i kroppen, herunder din mave. Du kan lave en lækker smoothie med en banan og en mellemstor papaya eller spise en grillet kartoffel med skræl og en halv kop kogt spinat.

Banan

Drik ikke alkohol

Alkoholiske drikkevarer er skadelige for din sundhed af en række helt åbenlyse årsager. Hvis du lider af oppustethed, kunne det være resultatet af alkohol-gæring i dine tarme, der forårsager mavegasser og hævelse

Kog dine grøntsager

Det er rigtigt at rå grøntsager er bedre for din krop end de kogte, men hvis du lider af intens oppustethed, bør du vælge den anden mulighed. Ubehandlede fødevarer kan forårsage oppustethed, fordi de tager længere tid at fordøje.

Fødevarer, der reducerer oppustethed

Antioxidanter

Hvis du spiser fødevarer med dette element, vil du ikke kun hjælpe din krop til at reducere oppustethed, men du vil også blive hjælpe med fjernelse af en lang række forskellige giftstoffer i din krop og blod. Du kan finde antioxidanter i fødevarer som blåbær, æbler, løg, selleri og hvidløg. Spis fire portioner af disse frugter eller to eller tre af de tidligere nævnte grøntsager.

Fibre

Fiber hjælper dig i kampen imod oppustet mave. Så sørg for at tilføje frugt, grøntsager, fuldkorn, ris, hvedemel og havregryn til din kost. Men pas på ikke at bruge for meget af disse fødevarer, fordi overskydende fibre kan forårsage at du udskiller gasser.

Brune ris

Lavt fedtindhold

Fedtfattige fødevarer er fantastiske til at reducere oppustet mave, fordi de er meget sundere end fødevarer med et højt fedtindhold. Skift dit wienerbrød til morgenmad ud med en skål korn og frugt. Og i stedet for at spise pommes frites, tag en gulerod eller nogle selleri. Vælg grillet kød frem for stegt.

Krydderier

Spidskommen, oregano og fennikel er alle fantastiske til at komme af oppustethed forårsaget af overskydende gasser i maven.

  • Fennikel er også et fantastisk antiseptisk element, hvilket gør den perfekt til dage, hvor du lider af diarré.
  • Kommen er både afslappende og vanddrivende, og det gør det godt for folk, der lider af væskeophobning.

Oregano er i stand til at forbedre fordøjelsen, og da det er et vanddrivende middel, er det også godt for leverens og nyrernes sundhed.

Kommen

Urter

En god limewood-te kan hjælpe dig med at bekæmpe stress, takket være dens beroligende egenskaber. Andre lægeplanter opnå også det samme mål, reducerer din appetit og sult-provokerende angst, fordi en fuld mave kan gøre dig endnu tungere. Birkeblade er også fantastiske til at reducere oppustethed, især når den er forårsaget af din menstruation.

Hjemmelavede midler mod oppustethed: Hjemmelavet opskrift

Denne smoothie er en super effektiv måde at løse dette problem på med kun fire ingredienser, der vil få din krop til at fjerne tilbageholdte væsker, samt den gas, der forårsager oppustethed.

  • Den første bestanddel er Selvom nogle mennesker kan være laktoseintolerante, er yoghurt er fuld af “gode” bakterier, der vil fjerne al fermentering af fødevarer i dine tarme.
  • Den anden er ingefær. Det er fantastisk til dage, hvor du lider af fordøjelsesbesvær, oppustethed og gas. Det er fordi ingefær er helbredende og kan hjælpe med at forebygge kramper.
  • Den tredie ingrediens er banan, som er rig på kalium og hjælper med at slippe af med for meget natrium.
  • Og endelig kardemomme, et krydderi fra Indien som hjælper med fordøjelsen.

Placer to eller tre kopper fedtfattig yoghurt i en blender sammen med to flåede og hakkede bananer, en spiseskefuld revet ingefær og ¼ spiseskefuld pulveriseret kardemomme. Du kan også tilføje en halv kop skummetmælk, to spiseskefulde honning og en halv kop is. Blend alle ingredienserne sammen og nyd det!

Alt du skal gøre nu, er at prøve de hjemmelavede midler mod oppustethed du lige har læst om og se hvad de kan gøre for dig!