Hvordan man behandler slitage af leddene

Slitage af leddene kan forårsage smerte eller ubehag, men der er måder at lindre det på. Det anbefales at skifte stilling hvert 5. eller 10. minut, især hvis man står eller sidder meget længe.
Hvordan man behandler slitage af leddene

Sidste ændring: 19 maj, 2022

Slitage af leddene er et almindeligt problem, men det betyder ikke, at du skal være mindre opmærksom på det. Hvis du ignorerer slitage af leddene, kan det føre til gigt. Derfor viser vi dig i dag den bedste måde at behandle det på!

Hvis du begynder at få smerter i knæene eller håndleddene, bør du hurtigst muligt kontakte en læge. Det er meget vigtigt at sørge for, at du starter forebyggelse og behandling tidligt.

Tidlig behandling er nødvendig i tilfælde af slitage af leddene, fordi det kan forårsage gigt, hvilket resulterer i en masse smerter og problemer for dem, der lider af det. Så tag et kig på denne artikel for at lære lidt mere om slitage af leddene.

Hvad er årsagen til slitage af leddene?

Der er flere årsager til, at nogen kan begynde at få problemer med deres led. De mest almindelige er:

  • Alder: Efterhånden som årene går, kan leddene begynde at blive slidt ned, og jo længere du venter, jo sværere er det at behandle problemet, fordi slitage af leddene er en kronisk tilstand.
  • Genetik: Ifølge flere undersøgelser har kvinder, der lider af slidgigt i hænderne, et arveligt gen, der forårsager dette problem. Omkring 10 % af de mennesker, der har slidgigt, har også slidgigt i deres familie.
  • Vægt: Overvægt kan forårsage stress i visse led, f.eks. knæ og hofter, da hele kroppens vægt hviler på ekstremiteterne, når man står op.
  • Fysisk aktivitet: Hvis du bærer tunge byrder i længere tid eller altid bærer en tung taske på den samme side af kroppen, overanstrenger du dine led, ofte mere på den side, hvor du bærer dine ting.
Person med knæsmerter grundet slitage af leddene
  • Erhverv: Det job, du har, kan medføre, at udviklingen af gigt bliver mere sandsynlig med tiden.
  • Skade: Enhver skade eller ulykke i et led medfører en større risiko for slid, fordi genopretning efter skader aldrig er 100 %.
  • Fugtighed: Hvis du bor eller arbejder i en fugtig by, kan det medføre, at dine led lettere bliver slidt op; desuden hvis du tilbringer meget tid i kontakt med vand.
  • Mad: Fødevarer er tæt forbundet med gigt og slidgigt, fordi nogle fødevarer forårsager for meget produktion af urinsyre, som danner krystaller, der kan degenerere dele af leddene og endda dele af knoglerne.

Hvad er de mest almindelige symptomer på slitage af leddene?

Vær meget opmærksom på disse symptomer for at hjælpe dig med at afgøre, om du lider af ledproblemer.

  • Fornemmelse af stivhed ved løft eller ringe fleksibilitet, hvis man forsøger at flytte eller løfte en genstand fra gulvet.
  • Tilbagevendende ledsmerter på et bestemt sted. Denne type smerter opstår altid på samme måde, uanset om det er et bestemt sted eller en forkert bevægelse.
  • Generel svaghed og et ønske om at sidde ned det meste af dagen.
  • Voldsomme smerter i knoglerne (som om de er ved at gå i stykker) og prikkende eller skarp smerter i musklerne (som elektriske stød) eller smerter, der skifter sted meget hurtigt. Disse typer smerter kan blive værre på grund af temperatur, luftfugtighed, vejr osv.
  • Røde led, der er smertefulde ved selv den mindste berøring. Du kan også have lilla pletter på det skarpe punkt i leddet.
  • Overdreven svedtendens i løbet af natten med stærk kropslugt.
  • Feber.

Du vil måske kunne lide: Artroskopi ved ledskader

Kvinde med smerter i hånden

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg oplever slitage af leddene?

Disse tips vil hjælpe dig med at mindske de smerter, som slitage af leddene forårsager, så du kan nyde en bedre livskvalitet.

  • Bevæg benene, før du rejser dig op. Gør det, når du står ud af sengen, så din vægt ikke kommer ned på dine knæ og ankler. Bevæg benene i et par minutter, før du rejser dig efter at have siddet længe (når du arbejder, sidder i flyet, ser film osv.).
  • Tag et hvil hver dag. Midt på din arbejdsdag, eller uanset hvilken aktivitet du laver, skal du tage et hvil på 5-10 minutter, især hvis du bruger meget tid stående eller siddende.
  • Vælg passende fodtøj. Dine sko skal have god støtte, og de må hverken være for store eller for små. Det bedste valg er tætsiddende sko. Hvis du har knæproblemer, bør du vælge flade sko uden hæle. Sørg også for, at de sko, du har på, er i god stand.
  • Vær forsigtig, når du bærer ting. Hvis du har et job, hvor du skal løfte tunge genstande, eller hvis du bærer mange tasker, når du går på indkøb, skal du forsøge at bære lige meget vægt på begge sider. Hvis det er muligt, skal du gå flere gange i stedet for at forsøge at bære alt på én gang. Hvis du skal samle noget op fra gulvet, skal du sørge for at gå på hug i stedet for at bukke dig forover.
  • Trapper. Gå langsomt på trapper, brug gelænderet til at støtte dig selv og tag et trin ad gangen.
Mand går op ad trapper

Hvordan kan jeg behandle denne tilstand gennem min kost?

Ud over at følge ovenstående anbefalinger er det vigtigt at spise sundt for at behandle slitage af leddene. For at gøre dette bør du:

  • Drikke en masse vand for at holde dig hydreret og bevare sunde mængder væske i dine led.
  • Sørge for at få nok vitaminer. For eksempel hjælper C-vitamin dig med at danne kollagen, knoglevæv og brusk. A-vitamin hjælper med at styrke og regenerere dine knogler. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og fosfor. Det er to elementer, der kan hjælpe dig med at undgå knogleskørhed og andre knogleproblemer.
  • Vælge fødevarer, der indeholder mukopolysakkaridoser, f.eks. svinekød eller oksekød, for at styrke og hjælpe dine led med at genoprette dem. Pas på, at du ikke spiser dem i for store mængder, da disse fødevarer også indeholder meget fedt og kolesterol.
Det kan interessere dig ...
Hjælper yoga mod slidgigt?
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Hjælper yoga mod slidgigt?

I denne artikel vil vi kigge på symptomerne på slidgigt såvel som yoga mod slidgigt og dets symptomer. Se nogle forskellige øvelser her.



  • Kurz, B., Jost, B., & Schünke, M. (2002). Dietary vitamins and selenium diminish the development of mechanically induced osteoarthritis and increase the expression of antioxidative enzymes in the knee joint of STR/1N mice. Osteoarthritis and cartilage10(2), 119-126.
  • Dexter, P. A. (1992). Joint exercises in elderly persons with symptomatic osteoarthritis of the hip or knee. Performance patterns, medical support patterns, and the relationship between exercising and medical care. Arthritis & Rheumatism: Official Journal of the American College of Rheumatology5(1), 36-41.