Kan du få hovedpine af din lever? Læs svaret her!

· 7. marts 2016
Tror det eller ej, men hvis du reducerer dine niveauer af stress og angst, kan det virkelig forbedre dit helbred - både fysisk, i din lever, og dit psykiske velbefindende.

Hovedpiner kan har mange forskellige årsager: migræne, spændinger og smerter som kommer fra en usund eller forgiftet lever. I denne artikel vil vi fortælle mere om, hvordan du kan få hovedpine af din lever, og hvordan du undgår dette, så du bedre kan passe på din krop.

Hvordan får du hovedpine af din lever?

Du kan få hovedpine af din lever, hvis den ikke har det godt

Når vi har en sund lever, har vi en god livskvalitet og tænker højst sandsynligt slet ikke på dette organ. Men nogle gange begynder man måske at opleve fordøjelsesproblemer, træthed og andre symptomer i tillæg til en hovedpine. Disse symptomer kan være tegn på en lidelse, der kan være mild eller alvorlig, men de bør absolut bør ikke ignoreres.
Hvordan kan hovedpine være forbundet med en syg lever? Denne hovedpine vil være en smerte, der kommer og går, med øjeblikke af intens smerte omkring tindingerne eller bag på ​​hovedet. Folk forveksler ofte denne smerte med en spændingsrelateret hovedpine, men for at kunne bestemme den korrekte årsag, bør du prøve at mærke, om den er ledsaget af smerter i maveregionen, en følelse af oppustethed, ubehag, en bitter smag i munden, en hvid eller gullig belægning på tungen eller kvalme.
Læger foreslår desuden, at det er almindeligt at lide af søvnløshed om natten, og have svært ved at vågne om morgenen. Os kvinder vil måske opleve meget svære symptomer på PMS.

Normalt sker der det at disse hovedpiner opstår, når leveren er usund eller forgiftet, og derfor ude af stand til at udføre sine normale funktioner for at sende os den energi, vi har brug for til hjernen og lemmerne. Derfor oplever vi smerte og træthed.

Læs også:

5 tips til hurtig migræne lindring

Hordan kan man bedre pleje sin lever og undgå hovedpine af din lever?

3-walking

1. Kostråd

  • Undgå at spise store mængder af mad. Det er okay at spise, indtil du er mæt, men helst gennem flere måltider i løbet af dagen. Du bør aldrig springe morgenmaden over, da det er meget vigtigt at opretholde en sundt stofskifte.
  • Reducer dit forbrug af fedtstoffer, dybstegte fødevarer, forarbejdet sukker, alkohol, salt og mejeriprodukter.
  • Forøg dit daglige indtag af friske grøntsager og frugter. Hvis du vælger at tilberede grøntsagerne, er det bedst at dampe dem, da dette bedst bevarer næringsstofferne.
  • De bedste grøntsager er dem, der har en “forfriskende” effekt på kroppen, såsom bladgrønt med bitter smag. Disse hjælper nemlig med at berolige leveren – hvilket betyder, at de har en anti-inflammatorisk virkning, som hjælper med at forbedre dens funktion. En af de bedste fødevarer i denne kategori er artiskok.
  • Nogle urter kan være en stor hjælp, som for eksempel mælketidsel, ingefær, mælkebøtte og grøn te – de har alle rensende egenskaber, der stimulerer vanduddrivelsen og fremmer god leverfunktion.

Læs også:

8 årsager til migræne, som du sandsynligvis ignorerer

2. Adfærdsmæssige og følelsesmæssige råd

Som du ved allerede, har dine daglige vaner direkte indflydelse på din levers helbred. Det anbefales at bruge mindst en halv time om dagen med at engagere sig i en eller anden form for fysisk aktivitet, eller løbe i 15 minutter – du vælger selv, så længe du holder din puls oppe.

Desuden er det vigtigt at holde din følelsesmæssige tilstand rimelige neutral. Reducer dine niveauer af stress og angst og husk på dine prioriteter: dit helbred, lykke og nydelse i det daglige liv. Forsøg altid at finde et par timer for dig selv til at lave de ting, du gerne vil. Sørg for at få mest muligt ud af de simple ting, selv hvis det bare betyder at være alene med dine tanker i en park eller drikke kaffe med et par venner (husk at kaffe også er godt for leveren). Omgiv dig med mennesker, der elsker dig, respekterer dig, og ønsker det bedste for dig. Hvis du føler at du har brug for at holde dig væk fra bestemte personer, så gør det, før dit helbred påvirkes negativt!

Mange bække små gør en stor å, og alle disse tilsyneladende små, harmløse ting kan samles til en effekt, som skader din lever og bringer kroppen i ubalance. Glem ikke dette.

Eksempel på en god kost for at undgå hovedpine af din lever

4-artichoke

Her giver vi dig et simpelt eksempel, som du kan prøve en hvilken som helst dag. De følgende madvarer vil hjælpe dig med at pleje din lever og undgå de hovedpiner, som forårsages af dens dårlige funktion.

1. Morgenmad

  • Et glas varmt vand med saften fra en halv citron
  • Et stykke fuldkornsbrød med sukkerfri blåbærmarmelade
  • Et halvt æble og nogle nødder

2. Formiddag

  • Et æble eller en pære
  • Eller en kop grøn te med et stykke ristet fuldkornsbrød og et par dråber olivenolie

3. Frokost

  • Grillede grøntsager (broccoli, rosenkål…)
  • Grillet hvid fisk
  • En lille skål med papaya i tern

4. Eftermiddagssnack

  • Et glas vand og en skål havregrød med jordbær

5. Aftensmad

  • Kogte artiskokker med olivenolie og balsamicoeddike.
  • Brune ris kogt med olivenolie, lidt salt og et laurbærblad
  • En kiwi
  • Husk at salater ikke er et godt valg til aftensmaden, fordi det kræver meget energi at fordøje dem, så gem salaten til frokost.

6. En time før sengetid

  • Drik en te med citronmelisse, mynte eller timian. Dette vil give dig en bedre søvn.

Forstår du nu hvordan du kan fp hovedpine af din lever og hvad du skal gøre for at undgå det?