6 tegn på høje kortisol niveauer i din krop

· 2. februar 2018
At reducere dit kaffeindtag og forbrænde mere energi gennem motion er afgørende for at holde dine kortisol niveauer under kontrol

Hydrocortison, eller kortisol, er et hormon produceret i binyrerne. Og høje kortisol niveauer kan påvirke dit helbred.

Kortisol tjener trods alt til at øge vores blodsukkerniveau, men kan også reducere knogledannelse og forårsage sygdomme såsom fedme.

Når du har høje kortisol niveauer, er dette kendt som hyperkortisolisme eller “Cushing’s syndrom”. Denne sygdom fører til opbygning af fedt, højt blodtryk og stor kropslig stress.

Disse tegn hjælper dig med at vide, om du har for meget kortisol i din krop:

1. Pludselig vægtforøgelse

Vægtøgning er et af de første symptomer på høj kortisol.

Dette er især mærkbart i den øverste del af kroppen, da fedt begynder at ophobes på steder som skuldre, bryst og ryg.

Det mærkeligste ved dette er, at arme og ben på denne person fortsat vil være tynde.

2. Hud symptomer

Kvinde med hud

Huden påvirkes også af hyperkortisolisme.

Det kan forårsage udviklingen af:

  • Akne
  • Lilla læsioner på brystene, maven og lårene
  • Blå mærker
  • Øget ansigts- og kropsbehåring.

3. Muskuløskeletåle symptomer

Høj kortisol kan også påvirke muskler og knogler. Knoglestrukturen bliver svag og fører til øget risiko for brud, især på ribben og rygsøjlen.

4. Immunforsvars lidelser

medicin for immunforsvar

Thymus kirtlen, som regulerer det menneskelige immunforsvar, påvirkes også af høj kortisol.

Høj kortisol kan forårsage cellernes død og få immunforsvaret til at angribe kroppens væv i stedet for virussen.

  • De mest almindelige symptomer på en immunforsvars mangel er astma og allergier.
  • Problemet kan dog blive endnu mere alvorligt: det kan forårsage lupus sygdom, Crohns sygdom eller fibromyalgi.

5. Depression og humørsvingninger

Angst er et af de mest almindelige symptomer, der normalt vises, når nogen er under meget stress.

Dette ledsages af løbende og pludselige humørsvingninger hele dagen, og i nogle tilfælde kan tegn på alvorlig depression ses.

Der er undersøgelser, der viser, at høje kortisolniveauer reducerer blodgennemstrømningen og glukoseforsyningen til hjernen.

Dette interfererer med vores hjernecellers evne til at absorbere glukose og kan forårsage, at nogle celler dør.

6. Træthed og søvnløshed

Kvinde har hovedpine

Den energi, der leveres af kortisol, kan være kontraproduktiv for kroppen.

I dette tilfælde er kroppen for meget aktiv i løbet af dagen og hviler ikke. Over natten tillader de overskydende hormoner ikke personen at slappe af og de kæmper for at sove.

  • Under normale forhold stiger kortisol niveauerne i kroppen ca. kl. 8 for at give mere energi.
  • Men i tilfælde af hyperkortisolisme er situationen omvendt, og hormonet er aktivt om natten og om morgenen er det udtømt.

Hvordan man reducerer sine kortisol niveauer i kroppen?

Her vil vi introducere nogle tips til at mindske kortisol niveauerne i kroppen, så du kan føre et sundere liv.

Sig farvel til kaffe

Koffein har en tendens til at forøge niveauet af kortisol i blodet med mindst 30% inden for en time. I nogle tilfælde kan virkningerne vare i 18 timer.

Hvis du har til hensigt at sænke dit katabolske stofskifte og øge dit anabolske stofskifte, må du ikke drikke mere kaffe.

Se også:

6 måder sort kaffe kan hjælpe med at forebygge sygdomme

Prøv at sove mere

Kvinde sover i seng

Forbedre din sovecyklus ved at drikke infusioner som kamille eller baldrian te før du sover. Dette vil gøre, at din krop falder i søvn hurtigere og sover længere.

Bortset fra at sænke niveauerne af kortisol i din krop, vil du se yngre og sundere ud, og det vil minimere virkningen af de forløbne år.

Dyrk motion

De kendte fordele ved at have en regelmæssig motionsrutine, for eksempel få muskelmasse og øge produktionen af serotonin og dopamin kan også reducere risikoen for at udvikle angst eller depression.

Ikke kun det, men du forbrænder mere af den overskydende energi, der akkumuleres i kroppen og du vil sænke dine kortisol niveauer.

Hold dit blodsukker stabilt

Spis fuld mad fuld af kulhydrater, proteiner og fibre for at holde styr på dit blodsukker.

Det anbefales også at tage kosttilskud som B vitamin, kalcium, magnesium, krom, zink, C-vitamin og alfa-liposyre (ALA).